Grisar som får böka eller charkprodukter utan nitrit – KRAV söker vägledning

Utbudet av KRAV-märkta charkprodukter är idag begränsat på marknaden. Ett skäl till detta anses vara KRAVs förbud av nitrit och nitrat - ämnen som tillsätts för ökad livsmedelssäkerhet men som är ifrågasatta från ett hälsoperspektiv. Att tillåta nitrit i KRAV-märkta produkter skulle kunna ge möjlighet för fler grisar att beta och böka i marken.

Bakgrund
KRAV-märkta charkprodukter utan tillsatt nitrit har svårt att etablera sig på marknaden. Det förekommer EU-ekologiska charkprodukter med KRAV-märkt köttråvara, men de kan inte KRAV-märkas eftersom de innehåller nitrit. Konsumenten har därför begränsad tillgång till det griskött som produceras efter tuffa djurvälfärdskrav.

KRAV-märkta grisar får beta och böka i marken med tillgång till riktigt bete, till skillnad från den EU-ekologiska grisen som vanligtvis får gå på betongplatta. Om KRAV-märket får användas på charkprodukter med tillsatt nitrit innebär det att fler grisar skulle kunna ges möjlighet att beta och böka i marken.

Nitrit tillsätts i charkprodukter då ämnet förhindrar botulism, förbättrar hållbarheten och ger charkprodukterna dess rosa färg. Idag tillåts inte nitrit eller nitrat i KRAV-märkta charkprodukter av försiktighetsskäl eftersom dessa ämnen befaras vara skadliga för hälsan.

Förslaget
Remissförslaget gäller tillsatserna natriumnitrit, kaliumnitrat och natriumaskorbat och om de bör tillåtas i KRAV-märkta produkter. Halterna av natriumnitrit och kaliumnitrat föreslås vara samma som i EU-förordningen för ekologisk produktion, vilket är ungefär hälften av vad som används i konventionella charkprodukter.

Remisser är avgörande för att få fram bra KRAV-regler och nu vill vi få in många synpunkter innan ett slutgiltigt beslut tas. Om regeln ändras kan den tillämpas med start hösten 2017.

Se hela remissförslaget här

KRAVs Presskontakt: 070-665 95 30