KRAV-certifierad restaurang på Vildmarkshotellet

KRAV-certifierad restaurang på Vildmarkshotellet

Restaurangen på Vildmarkshotellet, Kolmården är först i Östergötland att KRAV-certifieras enligt KRAVs nya restaurangregler.

–  Vi är oerhört stolta över att ha lyckats med denna tuffa certifiering och fått vårt KRAV-märke. Vår personal har arbetat hårt med att uppfylla de kriterier som KRAV har ställt på verksamheten, säger Per Keller, Hotellchef, Vildmarkshotellet i Kolmården.

Från och med i år kan restauranger KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter
  • Två märken = 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = 90 % KRAV-godkända produkter

– Nu är antal KRAV-märken minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi med goda, ekologiska råvaror, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

Restaurangen på Vildmarkshotellet har i dagsläget ett KRAV-märke:
– Vi hoppas att KRAV-certifieringen tydligt signalerar vårt gastronomiska arbete till våra matgäster. Att arbeta hållbart och seriöst med miljöfrågor kan endast göras genom oberoende certifieringsföretag, säger Per Keller.

I korthet innebär certifieringen att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjeparts certifiering.

KRAV-certifierade restauranger har funnits sedan 1997. I Östergötlands län finns tio KRAV-certifierade restauranger. Idag finns knappt 600 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. Cirka 270 privata och drygt 315 inom offentlig sektor.

Vildmarkshotellet: http://www.kolmarden.com/Vildmarkshotellet/Restauranger/
KRAV-certifierade restauranger: http://www.krav.se/Handla--Ata/Restauranger

Per Keller, Hotellchef, Vildmarkshotellet i Kolmården, 0707-199 742
Lars Nellmer, VD för KRAV, 018 17 45 01
Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV 070 665 95 30

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer höga krav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat produceras utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och cirka 540 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.