KRAV-certifierade krogar på Smaka på Stockholm

En majoritet av alla krogar som serverar mat på Smaka på Stockholm har KRAV-certifierats.

Under årets evenemang, som äger rum i Kungsträdgården den 1 till 6 juni, har fler än 75 procent av de medverkande krogarna certifierats enligt KRAVs regler för tillfällig certifiering.

– Det känns jättekul att så många restauranger valt att KRAV-certifieras. Årets restaurangutbud på Smaka på Stockholm är oerhört bra och många av restaurangerna arbetar redan medvetet med miljöfrågorna, säger Maria Harrling, Miljöansvarig, Smaka på Stockholm.

Den tillfälliga KRAV-certifieringen av restaurangerna innebär att de uppfyller kravet på minst 15 KRAV eller EU-ekologiska eller MSC-märkta produkter. Certifieringen avser endast den period som Smaka på Stockholm pågår.

De 16 KRAV-certifierade krogarna är:
Bröderna Olsson
Bankiren
Chakula
Gotland Restaurang & Bar
Koloni
Matkultur
Muntergök
Melanders Butik & Brasserie
Melanders
Potstickers
Restaurang Nyagatan
Restaurang Roxy
Seglarbaren
Utö Värdshus
Waan Thai
Xe Ôm Indochine Restaurant

Smaka på Stockholm: http://www.smakapastockholm.se/
KRAV-certifierade restauranger: http://www.krav.se/Handla--Ata/Restauranger/

• Maria Harrling, Miljöansvarig, Smaka på Stockholm, 070 302 61 63
    • Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV 070 665 95 30

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer höga krav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat produceras utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och cirka 540 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.