KRAV rekryterar djurexpert

KRAV rekryterar djurexpert

KRAV har anställt Carin Bolander som marknads- och regelutvecklare för att underlätta för djurbönder att skapa affärs- och hållbarhetsnytta i sin KRAV-märkta produktion.

− Carin Bolanders breda erfarenhet bidrar till att vi höjer vår kompetens när det gäller att driva utveckling inom området djurvälfärd och ekologisk hållbarhet, säger Anita Falkenek, vd och tf Affärsområdeschef för Lantbruk på KRAV.

Carin Bolander är husdjursagronom med erfarenheter från hela livsmedelskedjan, såväl primärproduktion som slakt och livsmedelskontroll. Hon har bland annat arbetat som revisor åt ett certifieringsföretag, med eko-frågor åt Jordbruksverket och med slaktfrågor på Livsmedelsverket.

− Det roligaste med att börja jobba på KRAV är att det är en organisation som driver utveckling inom de frågor som ligger mig närmast hjärtat: djurvälfärd och ekologisk hållbarhet. Det känns också extra roligt att få jobba med lantbruks- och djurfrågor igen efter att ha jobbat mot senare delen av livsmedelskedjan de senaste 3-4 åren, säger Carin Bolander.

Hon kommer att arbeta tillsammans med övriga marknads- och regelutvecklare inom affärsområdet Lantbruk på KRAV.

− Mina erfarenheter som konsult åt främst slakterier och som revisor gör att jag redan vet hur KRAVs regelverk fungerar i praktiken. Jag hoppas att jag kan bidra till att göra våra regler användarvänliga och ta fram hjälpmedel och verktyg som gör det lätt att göra rätt, säger Carin Bolander.

Nina Halling, Kommunikationschef KRAV: 070-842 43 73
Anita Falkenek, vd och tf Affärsområdeschef Lantbruk KRAV: 070-209 05 82

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. KRAVs uppdrag är att driva utvecklingen av ekologiska och hållbara livsmedel samt underlätta för aktörer i livsmedelskedjan och konsumenter att agera ansvarsfullt. KRAV är en ekonomisk förening som ägs av 27 medlemsföretag och organisationer.