Per Ågren, moreganic Sweden, Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, Nina Nilsson, Kundansvarig förädling och handel KRAV.

KRAVs Asiensatsning nyckel för svensk eko-exportsuccé

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht besökte eko-butiken moreganic Sweden som en del av sitt exportfrämjande besök till Hongkong. Nu fortsätter KRAV att satsa på export i Asien genom mässan Natural and Organic Products Asia.

Exporten av KRAV-märkta varor ökade med 19 procent under 2016 och den asiatiska marknaden är en nyckel till exportframgångarna. moreganic Sweden i Hongkong fungerar som en permanent utställning för KRAV-märkta produkter och företaget bakom butiken arbetar aktivt med att bearbeta inköpare på marknaden i Hongkong. Den 10 maj besökte Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht butiken.

– Efterfrågan på ekologisk mat har ökat i både Hongkong och Kina under de senaste åren. Därför är sådana här satsningar väldigt viktiga eftersom de underlättar för svenska livsmedelsproducenter att hitta en väg in på den asiatiska marknaden. I livsmedelsstrategin slår vi fast att både den svenska livsmedelsproduktionen och exporten ska öka, det är viktigt för jobben och en hållbar tillväxt, säger Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Intresset för mat med en certifiering som är tuffare än eko, är stort hos den välbärgade medelklassen i sydostasien. Utöver samarbetet med moreganic Sweden kommer KRAV för tredje året i rad att medverka med en paviljong på den snabbväxande mässan Natural and Organic Products Asia (NOPA).

Närvaro på NOPA-mässan har varit en nyckelfaktor för att svenska KRAV-certifierade företag på kort tid har fått igång affärer i och utanför Hongkong. Almnäs Bruk har till exempel blivit det första svenska företaget med tillstånd att sälja produkter som ekologiska i Kina. Munkagrodden, som odlar KRAV-märkta groddar, finns sedan mars 2017 i butikskedjan City Super i Hongkong, och barnmatstillverkaren Alex & Phil är listade på e-handelsföretaget ParkNShop.com. Alla företagen har ställt ut med KRAV på NOPA.

Det är fantastiskt att vi äntligen kan sälja våra produkter på den kinesiska marknaden. Att ställa ut på NOPA-mässan var startskottet på den här resan,säger Thomas Berglund, vd på Almnäs Bruk.

KRAV tar varje år fram statistik om den svenska exporten av ekologiska livsmedel. Den senaste rapporten visar att svenska eko-företag driver exporten starkt framåt. Bland annat har värdet av den ekologiska exporten ökat från 670 miljoner kronor 2015, till 960 miljoner kronor 2016. Exporten av KRAV-märkta livsmedel har dessutom ökat med 19 procent under 2016 och närmar sig en halv miljard under 2017. KRAVs exportarbete är en av nycklarna till de starka siffrorna.

– Priserna på ekologisk mat i Sydostasiens storstäder är ofta mer än dubbelt så höga som i Sverige. Produkter från Europa åtnjuter ett högt förtroende, och Sverige har rykte om sig som ett av de renaste länderna, med företag som man kan lita på. Även om kostnaderna för försäljning är högre, så finns det smarta lösningar på frakt och distribution som ändå gör exporten lönsam, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

NOPA-mässan går av stapeln 30 augusti-1 september 2017. Bland de tidigare deltagarna finns ROOMI, Food for Progress, Munkagrodden, Darhult Dairy, Hällestads svamp, Svenska Lantchips, Alex & Phil, Ekorrens choklad/Arvid Nordqvist, Almnäs Bruk och Glommersbär.

– Det är tydligt att KRAV-märket, med regler som går längre än eko, bidrar till att göra produkterna attraktiva på den asiatiska marknaden. Vi har jobbat intensivt för att skapa bra förutsättningar för aktörer som Almnäs Bruk och Munkagrodden. Nu skulle vi gärna se att även större företag intresserar sig för de här möjligheterna, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Johan Cejie, försäljningschef KRAV: 070 665 93 76
Per Ågren, moreganic Sweden (talar svenska): +852 98033469
Thomas Berglund, VD Almnäs Bruk: 070 585 06 21
Maria Soläng, Pressekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht: 072 206 1947