KRAVs regelbok i din smartphone

KRAVs regelbok i din smartphone

För första gången ges KRAVs regelbok även ut som e-bok och kan användas i smartphones eller läsplattor.

I veckan dimper KRAVs nya och tryckta regelbok ner i brevlådan hos alla Sveriges 4 000 KRAV-bönder och ytterligare cirka 2 000 KRAV-certifierade butiker och restauranger samt livsmedelsföretag. Redan idag kan den laddas ner som e-bok eller pdf från KRAVs webbplats.

– Det kommer att underlätta eftersom jag alltid har mobilen tillgänglig, säger KRAV-bonden Adam Arnesson på Jannelunds gård utanför Örebro.

Adam Arneson kombinerar jobbet som fårbonde med att vara aktiv inom sociala medier.

– Jag får rätt ofta frågor angående KRAVs regler från människor i min närhet men mest genom sociala medier som Twitter, då underlättar det väldigt att ha regelboken i mobilen, säger han.

– För KRAV är en digitalt anpassad regelbok ett naturligt steg och ett sätt att underlätta för alla med KRAV-certifierad produktion, säger Lars Hällbom, Regelchef på KRAV.

Reglerna går att ladda ner kapitelvis som e-bok eller pdf, så var och en kan ta de delar man behöver. I den nya utgåvan av regelboken är det tydligt vilka regler som är nya.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och drygt 500 livsmedelsföretag.
• All KRAV-produktion kontrolleras.