"Mitt KRAV"-portalen lanseras från årsskiftet.

Ny kundportal för KRAV-certifierade företag

Nu lanseras ”Mitt KRAV”, en kundportal där KRAV-certifierade företag och certifieringsorgan ska rapportera allt från försäljningsvärde till areal. Från årsskiftet är alla KRAV-certifierade kunder registrerade i Mitt KRAV.

– Mitt KRAV är grunden för att förbättra vår kundservice rejält. När kunderna lämnar sina kontakt- och produktionsuppgifter direkt till oss försvinner fler felkällor. Därmed hjälper vi kunderna att skapa bättre affärer som i sin tur bidrar till en bättre värld, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

För 10 år sedan knoppade KRAV av certifieringen för att istället fokusera på regelutveckling och marknadsföring. Certifieringen blev en så kallad tredjepartscertifiering som görs av certifieringsorgan, ackrediterade av Swedac. Det är också certifieringsorganen som hittills har rapporterat in mycket av kundernas data till KRAV, efter årsskiftet ska kunderna själva göra det via Mitt KRAV.

– Jag har testat systemet och det kräver en arbetsinsats men det är värt det. Med uppgifter från SAM-ansökan blir det väldigt smidigt, säger KRAV-bonden Olle Göransson på Torfolk gård i Värmland.

Framtagande av Mitt KRAV har delvis gjorts tillsammans med certifieringsorganen för att underlätta för de KRAV-certifierade lantbrukskunderna, som till en början får en större administrativ arbetsinsats då de ska rapportera både till certifieringsorgan och till KRAV.

– Vi har öppnat upp KRAVs affärssystem så att certifieringsorganen ska kunna integrera sitt affärssystem med Mitt KRAV. Vi vet att flera certifieringsorgan just nu arbetar för att göra just det och därmed underlätta för kunderna, säger Johan Cejie.

Även certifieringsorganen kommer att ha nytta av Mitt KRAV då portalen kommer att generera användbar information till hela branschen i form av bättre statistik och ännu mer korrekt data.

• Rapportera in din kund-data i Mitt KRAV: http://www.krav.se/mittkrav
  • Här kan du läsa mer om Mitt KRAV: http://www.krav.se/foretag/nyhetsarkiv