Ökat intresse för att exportera KRAV-märkt mat

Förra året följde två företag med KRAV till NOPA-mässan i Hong-Kong för att presentera sina KRAV-märkta produkter. I år är intresset rekordstort och tolv företag kommer att delta på mässan.

På mässan Natural & Organic Products Asia, NOPA möts producenter och inköpare från hela världen. För andra året har KRAV en egen paviljong på mässan som äger rum i Hong Kong den 31 augusti–2 september.

Marknaden för KRAV-märkta produkter växer så det knakar, även utanför Sverige. I Asiens mest folkrika regioner tillhör nu hundratalsmiljoner människor en välutbildad medelklass, som väljer mat med omsorg. Förra året gjorde KRAV och två KRAV-certifierade företag ett pilotförsök med att ställa ut NOPA-mässan. Försöket föll väl ut och i år finns tolv företag från Sverige representerade i KRAVs paviljong.

– Att så många företag vill vara med i vår paviljong i år tror jag beror på det snabbt ökande intresset för export i den svenska livsmedelsindustrin. Dessutom märkte vi förra året att Kina är mycket intresserade av KRAV-märkta produkter och vi ville att fler företag skulle få chansen att möta den asiatiska marknaden, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

De tolv företagen som är representerade i KRAVs paviljong är både små och stora företag:

• ROOMI
  • Scandinavian Organics
  • Food for Progress
  • Munkagrodden
  • Hällestads svamp
  • Svenska Lantchips
  • Alex & Phil
  • Ekorrens choklad/Arvid Nordqvist
  • Gaffel
  • Glommersbär
  • Frostab
  • Lapplands Honung

Kenneth och Eva Bendroth äger företaget Munkagrodden är ett av de företag som ställer ut i KRAVs paviljong på NOPA. Företaget producerar färska KRAV-märkta groddar:

– Först var vi oroliga för att logistiken inte skulle fungera, men vi fick hjälp att hitta en kylkedja som tar groddarna till Hong Kong på ett dygn. Vi kan alltså nå en marknad på 10 miljoner människor, och få ett bättre försäljningspris. Det är intressant och utmanande och absolut värt att testa, säger Kenneth Bendroth på Munkagrodden.

Förutom KRAVs paviljong på NOPA-mässan i augusti varje år finns det fler mässor att ställa ut på. Den 1-2 november har KRAV en paviljong på Nordig Organic Food Fair i Malmö och för de som vill ut på den europeiska marknaden arrangerar KRAV mässutrymme även på BioFach, världens största ekomässa i Nürnberg.

Kenneth Bendroth, ägare Munkagrodden 0431-432161
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 070-665 93 76
Kristin Karlsson, Presschef KRAV, 070-665 95 30

Mer information om NOPA och utställarna hittar du på: http://www.naturalproducts.com.hk/