​  Över en miljon KRAV-märkta höns

​ Över en miljon KRAV-märkta höns

Tack vare konsumenternas ihållande och kraftiga efterfrågan har antalet värphöns i KRAV-certifierad produktion passerat en miljon. Ökningen förväntas fortsätta under 2016.

– Nu får över en miljon värphöns vistas utomhus och äta foder odlat utan kemiska bekämpningsmedel. Det här är en härlig milstolpe att fira och vi vill dela glädjen med alla som köper KRAV-märkta ägg, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

I Sverige finns det drygt 7 miljoner värphöns, varav 1,1 miljon (16 procent) finns på KRAV-certifierade gårdar. Under de senaste åren har antalet ökat successivt, men under 2015 tog antalet KRAV-certifierade höns ett rejält kliv framåt med en ökning på 30 procent, och landade på nästan 1,2 miljoner hönor. Produktionsökningarna har skett både genom att befintliga KRAV-certifierade gårdar har utökat sin produktion och genom att nya gårdar har blivit certifierade.

• 2015: 1,165 164 värphöns
  • 2014: 897 373 värphöns
  • 2013: 788 858 värphöns
  • 2012: 770 163 värphöns

– Även om efterfrågan fortsätter att öka hinner packerierna nu få in fler KRAV-märkta ägg i samma takt. Det innebär att marknaden är i relativt god balans, säger Johan Cejie.

Han fortsätter:
–Att efterfrågan fortsätter att öka på ett jämt sätt är väldigt bra, för det gör det lättare för nya gårdar att fatta beslut om omläggning. Det är betydligt besvärligare för bönderna att fatta beslut när marknaden är ryckig.

Idag är försäljningen av KRAV-märkta ägg knappt 15 procent av äggmarknaden. Cirka 5 procent av marknaden är ägg som är EU-ekologiska och resten av marknaden är o-ekologisk.

KRAV-märkta och EU-ekologiska ägg skiljer sig åt. Till exempel ställer KRAV tuffare krav på självförsörjningsgraden på foder, minst 50 procent ska komma från den egna gården. För höns i EU-ekologisk produktion räcker 20 procent.

De ekologiska äggen är ett mycket bra alternativ, men vill du ha ägg från gårdar som går ännu längre gällande djuromsorg och minskad klimatpåverkan är det KRAV-märkta ägg du ska välja, säger Johan Cejie.

Om bilden: Höns på den KRAV-märkta gården Lilla Bjers på Gotland. Foto: Frida Almqvist

Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 070-665 93 76
Kristin Karlsson, Presschef KRAV, 070-665 95 30