Pressinbjudan till klimatseminarium den 15:e juni

Efter tre års hårt arbete finns nu ett regelverk för klimatcertifiering av mat. Reglerna presenteras vid ett seminarium den 15 juni i Stockholm, som arrangeras av projektet "Klimatmärkning för mat" där bland andra KRAV, Svenskt Sigill och LRF ingår. På seminariet premiärvisas några av de första svenska klimatcertifierade livsmedlen

I oktober 2007 kallade regeringen till ett seminarium om klimatmärkning av mat. Syftet var att underlätta för konsumenterna att kunna välja livsmedel med lägre klimatbelastning.

Sen dess har KRAV & Svenskt Sigill arbetat tillsammans med ledande svenska forskare på livscykelanalyser, klimatförändringar och livsmedel.

Den 15 juni presenteras resultatet vid ett stort seminarium i Stockholm följt av studiebesök på två klimatcertifierade gårdar under eftermiddagen.

Dag:
              Tisdagen den 15 juni 2010

Tider:           kl. 08.30 -12.00 Seminarium
                      kl. 12.00 -13.00 Klimatlunch
                      kl. 13.00 – 17.00 Två gårdsbesök med chartrade bussar

Var:               IHM Business School, Warfvinges väg 39
                      (T-bana Stadshagen)

Möt:              Miljöminister Andreas Carlgren, Generaldirektörerna Maria Ågren från Naturvårdsverket och Mats Persson från Jordbruksverket, Meteorolog Pär Holmgren, Miljöchef Åsa Domeij, LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson samt klimatexperter och experter på Livscykelanalyser från KRAV, Svenskt Sigill och Institutet för Livsmedel och Bioteknik, SIK.

Program:      Se www.klimatmarkningen.se

Mer info:      Kontakta: Anna Wahlberg, Svenskt Sigill, tel: 08 – 787 59 65, Kristin Cooper, KRAV, tel: 070 – 665 95 30, Sören Persson, LRF tel: 08 – 787 53 89

Anmälan:      Senast den 14 juni kl.12.00 till: inger.helgesson@sigill.lrf.se

• KRAV är naturlig mat som odlats utan kemiska bekämpningsmedel och innehåller bara naturliga tillsatser. KRAV står även för god djuromsorg, socialt ansvar och ett hållbart klimat.
  • KRAV-märket sitter bara på mat som kontrollerats.
  • I år har KRAV funnits i 25 år. Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV drivit fram en ekologisk marknad i Sverige. I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare och 5 500 KRAV-märkta produkter.