Den första KRAV-märkta champagnen på länge

Den första KRAV-märkta champagnen på länge

Nu finns äntligen en KRAV-märkt champagne*. Primewine group har beslutat att KRAV-märka alla sina ekologiska viner inklusive champagnen Duval-Leroy Brut Organic.

Nu KRAV-märker Primewine group sin ekologiska champagne och alla sina ekologiska viner på Systembolaget.

– Vår satsning på KRAV-märkning innebär en liten merkostnad, men ger ett mycket stort mervärde. Vi vill att det ska bli enklare för konsumenten att hitta och välja rätt, säger Martin Horwitz, CSR-ansvarig på PrimeWine Group.

Skillnaden mellan EU-ekologiskt och KRAV-märkt vin är framförallt KRAVs regler om socialt ansvarstagande. Den EU-ekologiska märkningen har inga krav på detta medan KRAV exempelvis har regler om att företag ska respektera arbetare som organiserar sig fackligt och att diskriminering inte får förekomma på arbetsplatsen.

– Vi har lärt oss att miljömässigt och socialt ansvarstagande inte bara är värdefullt och rätt. Det innebär också ökad lönsamhet. En win-win situation för oss alla, från vinodlaren som slipper hantera kemiska bekämpningsmedel till de konsumenter som väljer våra viner, precis som det ska vara, säger Martin Horwitz.

PrimeWine Group består av PrimeWine, Mondowine, BGS Wine Import och Multibev.

*OBS: Pressmeddelandet publicerades måndag 16/6-2014 med rubriken "den första KRAV-märkta champagnen". Dessvärre, trots dubbelkollar så stämde inte det. Den första champagnen som var KRAV-märkt fanns redan för cirka 10 år sedan. Den finns inte längre till försäljning och inte i våra eller Systembolagets register.Därför ändrades detta pressmeddelande tisdagen den 17/6-2014.

Prime Wine Group: http://www.primewinegroup.com
Skillnader mellan konventionellt vin och KRAV-märkt: http://www.krav.se/artikel/varje-krav-certifierat-vin-ar-ett-hantverk

Martin Horwitz, CSR-ansvarig på PrimeWine Group, 08 679 52 00
Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV, 070 665 95 30