Stor efterfråga på KRAV-märkt havre

Grain Millers, världens största inköpare av ekologisk spannmål, vill importera mer svensk KRAV-märkt havre.

I Nordamerika ökar efterfrågan på ekologisk spannmålsråvara, främst grynhavre, i högre takt än produktionen. I april i år exporterade Lantmännen 7 800 ton KRAV-certifierad havre till Grain Millers.

– Vi uppskattar den svenska KRAV-märkta grynhavrens goda kvalitet och vi ser Sverige som en långsiktig affärspartner, säger Sam Raser, Grain Millers.

Affären kan komma att omfatta 15-20 procent av hela den nuvarande svenska KRAV-certifierade havreproduktionen.

– Återigen får vi tydliga signaler om behovet att producera mer KRAV-certifierad spannmål. Vi hoppas verkligen att svenska bönder som funderar på att ställa om till KRAV klarar av att ta steget. Alla behövs, säger Johan Cejie, Försäljningschef KRAV.

• Sam Raser, tel 952-983-1311, e-post sam.raser@grainmillers.com
  • Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018 17 45 17