Tio nya KRAV-ambassadörer utbildas

På lördag utbildas ytterligare tio KRAV-ambassadörer för att kunna representera KRAV på mässor, festivaler och i butiker.

För ett år sedan utbildades de första KRAV-ambassadörerna och under året har de deltagit i butikskampanjer i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Linköping. De har också varit med på marknader och festivaler, till exempel Peace & Love i Borlänge.

Cissi Hindersson från Frösön är en av de tio blivande KRAV-ambassadörerna:
– Jag är intresserad av mat, miljö och hållbar livsstil och vill helt enkelt veta mer om ekologisk mat och vad KRAV-märket står för. Och få möjlighet att göra människors vardag lite grönare.

Efter helgens utbildning finns det sammanlagt 20 ambassadörer spridda över hela Sverige: Göteborg, Kalmar, Karlstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Svärdsjö, Uppsala, Valbo, Vretstorp och Östersund.

– Våra ambassadörer brinner verkligen för god mat som framställts på ett schysst sätt. Vi är glada över att så många visat intresse att hjälpa oss att sprida budskapen, säger Katarina Wolf, chef för KRAVs Marknadskommunikation.

Fakta:
Alla ambassadörer får en utbildning om KRAV och ekologisk produktion. Uppdragen för KRAV-ambassadörer är inte avlönade, men resor och andra omkostnader betalas.

KRAV-ambassadör

Katarina Wolf, chef för KRAVs Marknadskommunikation,  018 17 45 12
Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV, 070 665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och drygt 500 livsmedelsföretag.
• All KRAV-produktion kontrolleras.