Förpackningsmaterial av rester från äpple vann första priset i Greater CPH Food Hack

I helgen hölls innovationstävlingen Greater CPH Food Hack på Krinova Incubator & Science Park. Över 70 deltagare från mer än 25 olika länder deltog. Hela helgen har deltagarna spenderat med att jobba fram koncept för hur vi kan producera, distribuera och konsumera mat på ett mer hållbart sätt. Tolv lag presenterade lika många koncept för juryn som fick ett svårt jobb att utse vinnaren.

Det var stor spännvidd i de idéer och utmaningar som lagen valde att jobba med. En förpackning som lyser i mörker tack vare självlysande alger, en app som skräddarsyr frukosten efter kroppens behov och hampa-latte gjord på restprodukt. Detta var några av de lösningar som juryn och publiken fick ta del av.

Första priset på 50 000 kronor gick till team Apple Girl och deras lösning på en förpackning gjord av restprodukten som blir över då man pressar juice av äpplen. Det läderartade förpackningsmaterialet är helt biologisk nedbrytningsbart.

Juryns motivering lyder: För en produkt där steget ut till marknaden ligger nära i tiden och som har potential att hitta sin niche mycket snart.

Andra priset gick till Gotland Truffle Challenge. Gruppen har tagit fram tryffelpärlor, tryffelsvamp blandad med smör och ett överdrag av en gel som gör att smak och arom inte avges vid uppvärmning. Detta är annars är ett problem vid användningen av färsk tryffel. Andra priset är deltagarbiljett och resa till Greater CPH Foodhack #2 på DTU Skylab utanför Köpenhamn 4-6 maj där teamet får möjlighet att jobba vidare med konceptet.

Juryn bestod av Anna Maria Corazza Bildt (Eu parlamentariker och matentreprenör), Rikke Pape Thomsen (projektledare DTU Skylab), Nina Christensson (restaurang entreprenör Smak och Bastard), Emma Höök (hotelldirektör och kock Talldungen) Åke Högman (matkommunikatör) och Charlotte Lorentz Hjorth (vd Krinova Incubator & Science Park).

I år var fjärde gången som Krinova arrangerade food hackathon. En nyhet är att det i år sker i samarbete med DTU Skylab utanför Köpenhamn och Greater Copenhagen. Upplägget är en 2-stegsraket. Första delen Hack #1 avgjordes nu i helgen på Krinova med fokus på idé/koncept. Den 4-6 maj hålls Hack #2 på DTU Skylab utanför Köpenhamn med fokus på prototyper.

För mer information:

Elin Carleke, projektledare Greater CPH Food Hack, 0702-514019, elin@krinova.se

Charlotte Lorentz Hjorth, vd Krinova Incubator & Science Park,0708-291434, charlotte@krinova.se

Partners för Greater CPH Food Hack 2018 är Högskolan KristianstadFIPDesCRC NordicOrkla Foods SverigeStiftelsen RUTH och Sparbanken Skåne.

Krinova Incubator & Science Park erbjuder en kreativ tillväxtmiljö med stöd i utvecklings- och innovationsarbete, möteslokaler och flexibla kontorslokaler. I Krinovas uppdrag ingår att rigga projekt mellan akademi, offentlig verksamhet och näringsliv som kan leda till nya affärsidéer och innovationer. Inom profilområdet mat – miljö – hälsa drivs samarbeten och projekt såväl på lokal, regional som internationell nivå. Krinova ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad.