Kristianstad förebild för Vietnam i arbetet att skapa ekologiskt hållbara städer

I september tecknade vietnamesiska Hoi An, NGO“ Action Centre for the City Development”, Högskolan Kristianstad och Krinova Incubator & Science Park ett samarbetsavtal kring kunskaps- och erfarenhetsutbyte inom vattenförsörjning, energi och livsmedelssäkerhet. Hoi An är en av Vietnams äldsta städer och en mycket populär turistort vid sydkinesiska havet. Till år 2030 har den vietnamesiska staden som mål att erkännas som en ekologiskt hållbar stad.

Hoi An och Kristianstad har många likheter. Städerna har ungefär lika stor befolkning och de är båda omgivna av vatten och våtmarker. Precis som Kristianstad med sitt Vattenrike har Hoi An ett biosfärreservat som erkänts av UNESCO. En av de stora möjligheterna för Hoi An är dess attraktion som turistort, staden lockar under högsäsong cirka 45 000 turister per dag. Men det innebär samtidigt en utmaning.

-  Situationen i Hoi An är ansträngd. Det är en liten kuststad med en stor mängd turister. Här finns stort behov av lösningar på miljöområdet som kan fungera i praktiken, inte minst inom vattenområdet. Det praktiska angreppssättet att börja smått på pilotbasis för att få med lokalbefolkningen och sen stegvis gå vidare gör det aktuella samarbetet mycket intressant. Arbetet har fått en bra start med ett stort engagemang från alla de människor som är involverade i projektet, vilket ger en bra grund att bygga vidare på, säger Maria Selin, biståndschef på svenska ambassaden i Vietnam

Samarbetsavtalet markerar att projektet nu går in i en ny fas med aktionsbaserad forskning med ett gränsöverskridande kretsloppsperspektiv. Med sig i samarbetet finns bland annat kunskapen från det internationella vattenprojektet CITYBLUES++ och forsknings- och utvecklingsmiljön inom vattenrening med Clear Lab.

Krinova får i rollen som forskarpark en sammanhållande funktion och blir mötesplatsen kring utveckling och innovationer för högskola, näringsliv, organisationer och samhälle.

-  Den här typen av samarbeten är viktiga delar i högskolans innovationsplattformar och innebär möjligheter för forskare och studenter men också näringsliv att delta i projekt och utveckla ny kunskap och affärsmöjligheter inom miljöteknik och hållbar utveckling, säger rektor Sanimir Resic Högskolan Kristianstad.

- Charlotte Lorentz Hjorth, vd Krinova Incubator & Science Park, mail: charlotte@krinova.se, mobil 0708-29 14 34
- Sanimir Resic, rektor Högskolan Kristianstad, rektor@hkr.se, mobil 0702-66 64 00
- Maria Selin, biståndschef svenska ambassaden, Vietnam maria.selin@gov.se mobil+ 84 (0) 903404936

Krinova är nordöstra Skånes Inkubator och Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad. Krinova är en av landets drygt 60 inkubatorer och science parks, där samverkan mellan företag, organisationer, högskola och samhälle främjar innovationer och utveckling. Här erbjuds en kreativ tillväxtmiljö med inkubator och innovationsarena för stöd i utvecklings- och innovationsarbete, skräddarsydda konferenser och flexibla kontorslokaler. Krinovas tvärdisciplinära innovationsfokus Mat, Miljö, Hälsa, speglar Kristianstadregionens näringsliv och Högskolan Kristianstads kompetensområden.