Kristdemokraterna föreslår flexibla p-tal

Kristdemokraterna föreslår flexibla p-tal

Idag är det främst avståndet till närmsta tunnelbana som avgör antalet parkeringsplatser i anslutning till bostadshus, medan lägenheternas storlek inte finns med i bedömningen. Detta system är alltför fyrkantigt och missgynnar byggandet av små lägenheter. Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus föreslår därför mer flexibla p-tal.

– Kristdemokraterna förespråkar en modell där lägenhetens storlek får inverkan på antalet parkeringsplatser som byggs. Parkeringsnormen borde, utöver närheten till kollektivtrafik, även avgöras av lägenheternas storlek. För ett hus med många mindre lägenheter ska det behövas färre parkeringsplatser medan större lägenheter kräver fler. Exempelvis skulle enrummare kunna ha ett p-tal på 0,2 medan en femrummare har ett p-tal på 1,0, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– Flexibla p-tal ökar träffsäkerheten i bedömningen av hur stort behovet av p-platser är och uppmuntrar byggandet av fler mindre lägenheter, vilket skulle vara mycket positivt för Stockholms del. Det nuvarande systemet uppmuntrar byggföretag att bygga större och därmed färre lägenheter eftersom antalet p-platser då kan hållas nere. Det är en helt absurd konsekvens av ett alltför fyrkantigt system, säger Erik Slottner (KD).

Bloggar:
www.stockholm.kristdemokraterna.se
www.ewasamuelsson.se
www.erikslottner.se

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

@KDStadshuset
@ewasamuelssonkd
@ErikSlottner

Foton på Ewa Samuelsson och Erik Slottner finns på Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus sida på MyNewsdesk: