Art of Spectra uppträder på Dansmuseet i Stockholm

Fragment är en dansföreställning som handlar om ett minne som man inte har full tillgång till. Det kan vara en bild, en känsla av en händelse eller kanske en dröm. Det kan vara fragment ur ett liv eller av ett möte. Fragment är det sista verket i en svit av tre under titeln I remember. Peter Svenzon står för koreografi och musik, dansare är Joakim Envik Karlsson, Ulriqa Fernqvist och Zacharias Blad. Texterna som förekommer i föreställningen är baserade på verkliga minnen och historier från dansarna själva och andra medverkande, förutom en text som är skriven av kompos itören Robert Ashley år 1968.

– Vi är väldigt glada att efter ett spännande gästspel av Göteborgskoreografen Gun Lund i våras, återigen kunna presentera den koreografiska kreativitet som finns utanför Stockholmsområdet, säger Erik Näslund, museichef.

– Fragment är ett intimt stycke som lämpar sig särskilt bra för Dansmuseets annorlunda spelrum, säger Peter Svenzon, koreograf och kompositör.

Dansmuseet i Stockholm är ett mångkulturellt museum och kulturcenter mitt i Stockholm city där man kan uppleva dans och rörelse genom utställningar, film och självklart genom att dansa själv. Ett flertal gånger om året presenterar museet nya dansverk av spännande koreografiska talanger. www.dansmuseet.se

Urpremiären av Fragment spelades den 13 september i Oulu, Finland på OuDance festivalen. http://jojo.fi/festival/

För mer information & pressbiljett, vänligen kontakta:

Linnéa Isaksson

Kommunikatör, Dansmuseet
Tel: +46 8 441 76 53, E-post: linnea.isaksson@dansmuseet.se

Om Art of Spectra

Det Göteborgsbaserade danskompaniet Art of Spectra har sedan starten 1998 producerat ett trettiotal dansverk, under ledning av koreografen och kompositören Peter Svenzon. Hans artistiska uttryck är mycket fysiskt och har en direktkommunikation med publiken. Koreografin präglas av såväl kampsport, breakdance, som klassisk och samtida dans. Dansen bygger på ett gränsöverskridande mellan olika konstformer som dans, teater, musik, video och bildkonst och detta har blivit deras signum. www.artofspectra.se

2013 mottog Art of Spectra ett kulturstipendium från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Fragment

Koreografi, musikkompositör: Peter Svenzon
Ljusdesign: Robert Jadenfelt
Kostym: Donky production