HELENA FRANZÉN AKTUELL MED NYTT DANSVERK PÅ DANSMUSEET

Helena Franzén är återigen aktuell med ett nytt dansverk på Dansmuseet i Stockholm. Going Astray undersöker den fysiska identiteten och vår förmåga att orientera oss i tid och rum. Den specialskrivna musiken är komponerad av Jukka Rintamäki. Verket har Stockholmspremiär på Dansmuseet den 13 april.

Helena Franzén tillhör toppskiktet av koreografer inom den samtida dansen. Hon har varit verksam i över 25 år, skapat närmare 80 verk för små och stora scener i Sverige och internationellt. I senaste föreställningen Going Astray utmanar och prövar tre manliga dansare varandras olika styrkor genom ögonkontakt och beröring.

Mörkret har en stor betydelse i ljussättningen och publiken utmanas att uppfatta och uppleva dansen på andra sätt än enbart genom seendet. Situationer av rumslig osäkerhet uppstår. Ögat luras och andra sinnen tar vid.

Titeln Going Astray syftar på fenomenet att gå vilse, att vilseledas och att komma på avvägar, vilket verket också uppmanar oss alla att göra då och då! säger koreograf Helena Franzén.

Kompositör Jukka Rintamäki har ett långt samarbete med Helena Franzén och specialskriver även denna gång musik till hennes verk. Jukka Rintamäki får sällskap på scenen av två musiker som spelar tuba och harpa vilket skapar ett säreget sound för Going Astray.

Jag vill skapa en fysisk upplevelse tillsammans med den suggestiva livemusiken med tuba och harpa,säger Helena Franzén.

Dansverket är ett samarbete med Vänersborgs kommun och urpremiären ägde rum den 4 mars på Vänersborgs teater. Stockholmspremiär blir det på Dansmuseet den 13 april kl. 12.30.

Trailer Going Astray: https://vimeo.com/161496581

Koreograf: Helena Franzén
Dansare: Johan Forsberg, Isac Hellman, Ville Oinonen
Musik: Jukka Rintamäki
Musiker: Jukka Rintamäki, Ljubica Sekulic, Anton Svanberg
Kostym: Helena Franzén
Ljus: Anton Sjöstrand/Lumination
Video/foto: Håkan Jelk
Producent: Lena Uhlander

Med stöd av Kulturrådet, Stockholms läns landsting. Going Astray är ett samarbete med Vänersborgs kommun.

Längd: ca 45 minuter
Biljetter: 150 kr. Kulturbiljetter.se eller 08-441 76 51.

Speldatum:
13 april kl. 12.30
14 april 12.30
14 april 18.00 (efterföljande samtal med dramaturg Bodil Persson och koreograf Helena Franzén)
15 april 18.00
16 april 14.00
17 april 14.00

För mer information och pressbiljett kontakta:
Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet
linnea.isaksson@dansmuseet.se

Pressbilder: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktiviteter/

Helena Franzén
Dansare och koreograf, utbildad vid Balettakademien i Stockholm och Danshögskolans koreografutbildning. Har varit verksam som koreograf och dansare i 25 år och koreograferat över 80 verk. Undervisar regelbundet i teknik och repertoar i Skandinavien och Europa. Har skapat verk för bl.a. Göteborgsoperans Balett, Skånes Dansteater, Regionteater Väst, Norrdans, Mobita Dansco i Tammerfors, DDT Company och Kungliga Operan i Köpenhamn. Helena mottog Svenska Teaterkritikers Förenings danspris 2011. År 2014 tilldelades Helena även Per Ganneviks stipendiet/Konstnärsnämnden.

Helena Franzén är en koreograf vars verk präglas av det precisa i rörelsekvalitet och uttryck. Hennes verk beskrivs ofta med ord som ”fysisk intelligens”, ”rörelse-poesi med nerv och närvaro” – beskrivningar som tydliggör hennes plats i det svenska danslandskapet. Det exakta i en balansförskjutning eller hur en arm skälver till – det är det som ger det koreografiska dess kommunikativa kraft.

I mars och april 2016 turnerar hon med Riksteatern med sitt verk Before I Change My Mind och i maj spelar hon verket Meeting You på La MaMa Moves i New York. Meeting You hade Stockholmspremiär på Dansmuseet våren 2015. www.helenafranzen.se

Jukka Rintamäki
Verksam som kompositör och musiker. Han skriver musik till modern dans, film, konst och dataspel. Jukka är medlem i bandet Silverbullit som har gett ut 3 skivor i Europa, USA och Japan och släpper en ny skiva i maj. www.jukkarintamaki.com

Dansmuseet
Ett museum som tänjer på gränserna för ämnet dans. En mötesplats för dans, teater, konst och foto med mångkulturella utställningar och programverksamhet för alla åldrar. www.dansmuseet.se

• dansmuseet
  • dans
  • helena franzén
  • going astray
  • jukka rintamäki
  • dansföreställning

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.