Hot, hopp och humor med QUARTO på Teater Giljotin

Det svenskbrasilianska kompaniet QUARTO presenterar performanceföreställningen Beauty of Despair på Teater Giljotin 9-19 september - en föreställning som är hoppfull, hotfull och humoristisk på samma gång.
QUARTO fortsätter att arbeta konstnärligt, filosofiskt och fysiskt i en ständigt pågående process och utforskar mellanmänskliga maktrelationer, frågeställningar om begreppet frihet och människans förhållande till naturen.

Beauty of Despair spelas 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18 & 19 september kl 19.00 på Teater Giljotin
Någonstans på en odefinierad eller bortglömd plats, kollapsar ordningen som vi känner den. Två kroppar kastar sig handlöst mot kaosets avgrund, där allt kan gå förlorat. Vad har vi att förlora? Vad sätter oss i rörelse, får oss att reagera? Vad skall vi göra nu? Vad innebär frihet i vår samtid och vår framtid?
Arbetet med Beauty of Despair  - Förtvivlans skönhet  - kom att påverkas starkt av den naturkatastrof som drabbade Brasilien i januari 2011. QUARTOs Anna af Sillén de Mesquita och Leandro Zappala var på besök i sin hemstad Petrópolis när lerskreden och översvämningar ödelade livet för tusentals människor; en tragedi aldrig tidigare skådad i landet. Finns det en mening med att skapa konst i en situation när så många människor förlorat allt? Kan kanske konsten hjälpa, lyfta, befria?

Efter varje föreställning har publiken möjlighet att stanna kvar och lyssna till kvällens gäst. Gästsamtalen reflekterar över de tankar som föreställningen väcker. Gästerna är bland andra Fredrika Spindler, filosof och lektor vid Södertörns högskola och Lars-Göran Karlsson, kultursociolog och föreläsare vid Umeå universitet. Samtalen varar ca 20 minuter.

QUARTO grundades 2003 av Leandro Zappala och Anna af Sillén de Mesquita. Beauty of Despair är den andra delen i den andra trilogin i QUARTOs fleråriga processarbete. Arbetet inleddes 2010 i Sverige under ett treårigt konstnärligt residens på Teater Giljotin, där gruppen utvecklar sin konstnärliga forskning inom scenkonst och filosofi. 2011 vidareutvecklades projektet under ett konstnärligt residens i Brasilien där nya samarbeten etablerades.

Beauty of Despair hade premiär 14 maj 2011 under MADE festivalen på NorrlandsOperan.
”Galen färd i omtumlande landskap” Läs recension  Se utdrag på Youtube
Beauty of Despair stöds av Konstnärsnämnden, Stockholms Stads kulturförvaltning samt Kulturrådet och är ett av Anna af Sillén de Mesquitas projekt som SITE-stipendiat 2011.
För mer info se www.quartotheater.com

På bilden: Anna af Sillén de Mesquita och Leandro Zappala. Foto: QUARTO.
Ladda ner här: http://quartotheater.com/QUARTOPRESS.html
Eller kontakta nedanstående kontaktpersoner!

Presskontakt:
Titti Grahl, 073-610 23 93, titti.grahl@bredband.net