Tjechov på Teater Giljotin

… syrsorna sjunger i natten. Det är varmt och klibbigt och flugorna tränger sig envist på. Astrov är på jobbet. Med händerna dränkta i asolsprit gör han sig redo för ännu en operation. Han bär på en inre brinnande dröm. Mitt bland smuts, stank och rök känns drömmen avlägsen och mer angelägen än någonsin …

Tjechov skrev Onkel Vanja och texterna till Astrov för över 110 år sedan. De skulle mycket väl kunna vara skrivna idag. Vi djupdyker i karaktären och utforskar Tjechovs texter med en intensiv och visuell skildring. Under ett febrigt och angeläget porträtt av Astrov får vi följa hans tankar om miljö, ansvar, plikt och moral, längtan efter kärlek och svårigheten i att följa sin dröm.

Skådespelare: Josef Säterhagen
Regi: Kia Berglund
Kompositör: Rikard Borggård
Scenografi: Youlian Tabakov
Ljus: Anders Shorty Larsson
Produktion: Maria Johansson

Spelas: 17 sep–30 okt
Ons, tors, fre kl 19.00 & sön kl 16.00
Pris: 200 sek
Studerande, Arbetssökande & Pensionär: 150 sek
Boka här: www.kulturbiljetter.se
Adress: Torsgatan 41 113 62 Stockholm T-bana St Eriksplan
Kontakt: teatergiljotin@gmail.com, 070-641 58 22
www.teatergiljotin.se

SKÅDESPELARE Säterhagen utbildade sig på Teaterhögskolan i Luleå 1999- 2003. Han har medverkat i en rad filmer och synts runt om på landets scener. Vi känner igenom honom från SVT serierna Anno 1790 och Spung och nu senast från Norrbottensteatern där han spelade Monstret i Frankenstein med stora hyllningar från publik och press. Nu anländer han till Teater Giljotin för att ge sig i kast med Astrov.

TEATER GILJOTINS KONSTNÄRLIGA LEDARE KIA BERGLUND (Konstnärlig ledare, Regissör) Berglund driver och startade Teater Giljotin tillsammans med Rikard Borggård. Berglund var först i Sverige med att introducera Jon Fosse. Hon har regisserat över 40 föreställningar på olika scener såsom Göteborgs Stadsteater, Dramaten, Norrbottensteatern och Uppsala Stadsteater. Berglund har gjort sig känd genom sina utforskande och djärva föreställningar varvid man kan nämna ”Bli en dåre” som även blev en dokumentärserie på SVT. Förutom ett 40 tal teateruppsättningar, har hon också utbildat sig till gestaltterapeut och läst filosofi och religionshistoria på Uppsala Universitet. Hon har bland annat blivit belönad med Stockholms Stads Hederspris, Konstnärsnämndens tio-åriga stipendium och Expressens Teaterpris.

RIKARD BORGÅRD (CEO, Konstnärlig ledare, Kompositör) Borggård är konstnärlig ledare och VD för Teater Giljotin. Han startade och driver Teater Giljotin tillsammans med Kia Berglund. Rikard är kompositör för film, teater, balett och TV, han har komponerat musik till produktioner på Cullbergbaletten, Stockholm, Göteborg och Uppsala Stadsteater, Dramaten, Det Kongelige Teater i Köpenhamn samt Stadttheater Bern i Schweiz. Han har uppmärksammats internationellt för sin musik i den prisbelönta TV-succén Äkta Människor, säsong 1 och 2. 2013 startade Rikard bolaget Sahajo Production Group AB tillsammans med performanceartisten Tana Maneva. Sahajo är en internationell konstnärlig plattform för musik, performancekonst och workshop med bas i Stockholm och Byala i Bulgarien.

TEATER GILJOTIN Teatern Giljotin har sedan 1989 försett Stockholm med kvalitativ teaterkonst. Här skapas teater, performance och högkvalitativa kulturupplevelser med fokus på att vara banbrytande och våga det där lilla extra. Utforskandet är en grundsten i vår filosofi. Vi jobbar ständigt på att utmana oss själva och publiken. Att öppna upp nya dörrar och uttryck inom scenkonsten är viktigt inte bara för oss som konstnärer utan för hela samhällets kultur. Vi ser det som vår uppgift att vara en scen som sticker ut och inte räds att följa vår konstnärliga ådra. Senast på Giljotin såg vi Främmande Kropp med Karina Holla, vilken utnämndes ”Bäst i stan” av DN´s kritiker.

Tidigare pressröster från våra produktioner: ”... en pånyttfödd tro på vilka mirakel teaterkonsten ändå kan visa för oss när den är som bäst och viktigast” DN

”... så nära teaterkonstens innersta nerv kommer vi sällan.” Expressen

”... Giljotin allt tydligare framstår som en av landets intressantaste scener”. DN

”De agerar oblygt och med en självklar publikkontakt. Berglunds bidrag är ett temperament som vänder både stilarna och trenderna ryggen.” DN