Nytolkning av Othello på Teater Bristol

I vanliga fall turnerar Friteatern på skolor med sin nytolkning av Shakespeares Othello.  Men den 28 september hittar de hem, och spelar på Teater Bristol i Sundbyberg.

I Friteaterns nya version av Shakespeares klassiska drama är Othello ett angeläget kammarspel om vänskap, svartsjuka och konsten att ta, eller inte ta, ansvar. Jago känner sig orättvist behandlad av den store generalen Othello. Han hämnas genom att sprida falska rykten om Othellos nya kärlek, Desdemona. Härvan av lögner växer och till slut är det bara en person som vågar se sanningen.

28 september
Föreställningen är en knapp timme lång, och spelas i Sundbyberg på Teater Bristol den 28 september klockan 19.00. I vanliga fall går pjäsen på turné i landets skolor, för elever i årskurs fem till nio. På Bristol spelas den för vuxna, och ungdomar från elva år. I rollerna ser vi Niklas Hald, Inga Onn och Pierre Tafvelin.

Klassiskt inslag
Friteatern är en fri professionell teatergrupp, som spelar både i klassrum, på teaterscener och riket runt i byarnas samlingslokaler.

Hemmascenen Teater Bristols lysande neonskylt vid entrén är ett klassiskt inslag i Sundbybergs gatubild. Den gamla biografen förvandlades av Friteatern 1977 till en av stor-stockholms bästa teaterscener. Än i dag fungerar Bristol som kulturlokal med ett varierat utbud av teater, musik och dans.

För information och biljetter; Producent Johan Selander: 08-56488420, 070-6180460
johan@friteatern.se

www.friteatern.se