Pantomimteatern presenterar: I Herthas ateljé

Föreställningen har sin upprinnelse i minnet av en långvarig vänskap mellan Hertha Hillfon och Bo W Lindström, eller Bosse Mimare, som han kallades av Hertha. Under decennier vistades han i Herthas ateljé och kom i nära kontakt med hennes skaparkraft.

– Hertha och jag blev vänner direkt – vi kunde mötas i den kreativa leken. Jag vistades ofta i ateljén – hjälpte till med att knåda och kavla lera, satt modell. Med föreställningen vill vi förmedla att det går att leka och njuta av livet – oavsett ålder. Året innan hon gick bort sa Hertha: ”Jag har aldrig varit så här gammal, och jag har aldrig haft så här mycket att göra.”Det ska bli vackert att få ge en annan bild av en gammal människa än vad man är van vid.”, säger Bo, som är konstnärlig ledare och en av grundarna till Pantomimteatern, och tillika en av föreställningens skådespelare.

Resultatet har blivit en meditativ iscensättning kring en person med stor skaparkraft och en säregen glöd – som kom till uttryck i allt hon företog sig.

Hertha Hillfon (1921–2013) har kallats för lerans rebell. Hon blev både prisbelönt och finns representerad på ett flertal museer i såväl Sverige som utomlands. Hertha har bl a skapat teaterpriset Guldmasken och porträtt av Astrid Lindgren. Under sina mest produktiva perioder använde hon upp till två ton lera per år.

Bo W Lindström står för idén tillsammans med Victoria Kahn och medverkar på scenen tillsammans med Alice Hillbom Rudfeldt.

Regi: Victoria Kahn
Scenografi, kostym & masker: Sara Kander
Musik: Torbjörn Svedberg
Mask och peruk: Cais-Mari Björnlod
Ljusdesign: Mikael Tham
Produktion: Veronica Bedecs

I Herthas ateljé har urpremiär den 24 oktober på scenen Påfågeln på S:t Eriksgatan 84 i Stockholm. Efter premiären spelas föreställningen fram till den 31 oktober innan turné ute i landet. I Herthas ateljé är en mimföreställning för alla från 5 år.

Pantomimteatern startades 1977 av den första elevkullen från Danshögskolans mimlinje och har sin fasta scen på scenen Påfågeln, S:t Eriksgatan 84 i Stockholm.

Pressbilder från föreställningen finns att hämta på www.pantomimteatern.se fr o m 21 oktober.
Presskontakt & verksamhetschef: Veronica Bedecs, 070 751 28 55 / veronica@pantomimteatern.se

• pantomimteatern premiär hertha hilfon mim påfågeln turné barnteater pantomim
  • pantomimteatern
  • premiär
  • hertha hilfon
  • mim
  • påfågeln
  • turné
  • barnteater
  • pantomim

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.