Unga polska illustratörer ställer ut i Stockholm

Utställningen Tjuvlyssnat med 21 unga polska illustratörer i Stockholm

21 april – 5 maj 2017

Pressvisning: 20 april kl.16.00

Vernissage: 20 april 2017 18.00 - 20.00

Art something showroom

Mosebacke torg 4, 2 tr, Stockholm

Föreläsning: Michał Loba och Agata Napiórska: Om nya polska illustratörer

fredag 21 april kl 17.00, Polska institutet i Stockholm, Mosebacke torg 4, bv (del av Öppet hus på Polska institutet, 21 april 15.00 - 20.00)

Tjuvlyssnat – Dialoger och berättelser avlyssnade i det polska offentliga rummet, som likt en spegel reflekterar tidens stämningar. Dessa sanningar om vardagslivet blir levererade i förbifarten av frisörer, expediter, tillfälliga förbipasserande, taxichaufförer eller spårvagnspassagerare skapar ett slags atlas över den polska folksjälens visdomar. Tjuvlyssnat är också en översikt över dagens mest intressanta polska illustratörer. Varje tecknare har fått en egen anekdot på sin lott och total konstnärlig frihet i utförandet.

”Idén till en utställning och en illustrerad bok dök upp 2010. Då satte jag och Marta Mach på egen hand ihop ett häfte med 17 historier bildsatta av unga illustratörer. Projektet Tjuvlyssnat drivs också sedan flera år av kvartalstidskriften Zwykłe Życie (Det vanliga livet)”, säger curatorn och en av initiativtagarna Agata Napiórska. Nu är det tillbaka i form av en bok och en utställning, denna gång med tjugoen illustrerade berättelser. Vissa är helt nya, andra har publicerats i tidskriften, och några var med i det första häftet för sju år sedan. En kort biografi över varje illustratör finns med på utställningen.

art something... är ett onlinegalleri med showroom i Stockholm. art something... koncentrerar sig på nutida konst i små upplagor av etablerade internationella konstnärer och nya uppstickare, med målet att erbjuda god konst till rimliga priser.

Team:

Stefie Goudaki – konsthistoriker och konstnärlig konsult

Csilla Laluk Settergren – marknads- och ekonomiansvarig

Arrangörer: Zwykłe Życie magazine, Polska institutet Stockholm, ...art something, Arctic Paper

Affischdesign: Michał Loba

Agata Napiórska