Yvonne Persson (Bergslagens Sparbank) och Leif Ohlsson (Lindesbergs Rotaryklubb).

​Bergslagens Sparbank fortsätter att stötta LindeDagen

Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse fortsätter att stötta Lindesbergs Rotaryklubb för genomförande och marknadsföring av LindeDagen - i år med 40.000 kronor. LindeDagen 2020 arrangeras onsdag 13 maj för sjätte året i rad längs Strandpromenaden i sjöstaden Lindesberg.

Lindesbergs Rotaryklubb är sedan starten 2015 projektägare, samordnare och arrangör och har utvecklat dagen till en riktig folkfest. Och för sjätte året i rad stöttar bankens ägarstiftelse Sparbanksstiftelsen Bergslagen evenemanget.

Det finns två huvudsakliga syften med eventet: Att skapa stolthet och göra invånarna till ambassadörer för kommunen och att skapa intresse och motivation bland övriga att flytta till Lindesbergs kommun. Dessutom ska man förstås ha roligt.

”För att kunna genomföra och marknadsföra evenemanget, är vi beroende av ekonomiskt stöd både från medarrangörer som Lindesbergs kommun och dess bolag och andra aktörer, till exempel Sparbanksstiftelsen Bergslagen”, säger Leif Ohlsson - president i Lindesbergs Rotaryklubb.

LindeDagen har etablerats som en folkfest

Budgeten för 2020 är cirka 100.000 kronor. Det ska täcka kostnader för hyra av scener, tält, marknadsbord, ljud- och ljusanläggningar, underhållning och marknadsföring bland annat via webbplats, affischer, annonser och banderoller. Utställarna deltar kostnadsfritt – med undantag för kommersiella näringsverksamheter som betalar en avgift på 3.000 kronor som genom Rotary går till lokala projekt i Lindesberg – nu senast Generationsparken som invigdes på LindeDagen 2019.

Evenemanget har vuxit med tiden och är i dag en uppskattad folkfest både för lindesbergare och besökare.

”De senaste åren har vi haft fler än 130 utställare i form av företag, föreningar, projekt samt kommunal, regional och nationell service/verksamheter och tusentals besökare. I år har redan över 80 utställare bokat plats - och det pekar mot nytt rekord”, enligt Leif Ohlsson.