​Bolagsstyrelse avgör fortsatta hanteringen av biografverksamheten i Lindesberg

​Bolagsstyrelse avgör fortsatta hanteringen av biografverksamheten i Lindesberg

På torsdag 13 december kommer styrelsen för Linde Stadshus AB att behandla ägardirektiven för dotterbolaget Besök Linde AB som - enligt beslut i Tillväxtutskottet - bör få ansvaret för drift av biografverksamheten i Lindesberg. Samtidigt är det upp till bolagsstyrelsen att avgöra om frågan är ”av sådan principiell beskaffenhet eller annars av större vikt” att kommunfullmäktige bör avgöra framtiden för biografverksamheten.

Henrik Arenvang - kommundirektör i Lindesbergs kommun och VD i kommunala moderbolaget Linde Stadshus AB - förklarar beslutsprocessen:

”Enligt beslut i Tillväxtutskottet så vill utskottet att Linde Stadshus AB ändrar ägardirektiv för sitt dotterbolag Besök Linde AB. Ärendet kommer upp vid styrelsemöte i Linde Stadshus AB 13 dec 2018. Enligt ägardirektiv för Linde Stadshus AB ska bolaget utfärda ägardirektiv för dotterbolagen”.

”Ägarens (Linde Stadshus AB:s) inriktningsbeslut får styrelsemötet visa - men Tillväxtutskottet vill att dotterbolaget Besök Linde AB ska ansvara för drift av biografverksamhet. Bolaget ska med eget yttrande vidarebefordra framställningar från dotterbolag om kommun­fullmäktiges ställningstagande i frågor är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt”

”Om frågan kommer att gå vidare till kommunfullmäktige beror på ovanstående och vilket resonemang och inriktningsbeslut som fattas i styrelsen för Linde Stadshus AB. Beslut om ändrade ägardirektiv antas vid årsstämman för Besök Linde AB som kommer att hållas under maj månad 2019”.

…………………………..

Fakta och bakgrund:

• Styrelseledamöter i kommunala moderbolaget Linde Stadshus AB: Irja Gustavsson (ordförande), Linda Svahn, Jonas Bernström, Jonas Kleber, Pär-Ove Lindqvist (vice ordförande), Anniette Lindvall och Mats Seijboldt. Adjungerade: Greger Nilsson (ordförande Linde Energi AB), Jan Sahlin (ordförande Fastigheter i Linde AB) och Arnold Bengtsson (ordförande Besök Linde AB).
  • Ledamöter i Tillväxtutskottet: Irja Gustavsson, ordförande (S); Jonas Kleber, v ordförande (C); Jonas Bernström (S); Dan Walterson (S); Pär-Ove Lindqvist (M); Jan Hansson (M); Mats Seijboldt (SD).
  • Besök Linde AB är ett kommunalt bolag med ansvar för badhuset Energikällan, Lindesberg Arena och Stripa Gruvmiljö. Planer finns på att Besök Linde AB kommer att få ansvaret för ishallen Lindehov och det nybyggda ridhuset i Lindesberg - och från maj 2019 (enligt förslag) även Folkets Hus Bio tills bolaget hittar en entreprenör för verksamheten.

…………………………..

Kommunens egen analys av olika alternativ då det gäller framtida driftsformer: Alternativ 3: Verksamheten sköts av Besök Linde AB

Fördelar

• Om politiken vill ge ett kulturpolitiskt uppdrag är det möjligt.
  • Det finns potentiella synengier med Lindesberg arena då det gäller konferenser, föreläsningar och andra uthyrningar.
  • Samarbetet med föreningar kan utökas.
  • Evenemangsdelen blir förstärkt med ytterligare en mellanstor lokal, till exempel för teater.

Nackdelar

• Det finns konkurrensrättsliga aspekter på verksamheten.
  • Ekonomin är inte säkerställd.
  • En ny organisation behöver skapas.
  • Samarbete med annan fastighetsägare.
  • Biogruppen kan inte fortsätta.

Vad krävs för att verksamheten ska fungera och utvecklas på ett bra sätt?

• Delvis krävs omstrukturering inom Besök Linde AB för att kunna hantera biografen på ett bra sätt.
  • Verksamheten behöver en större budget och/eller avsluta biogruppen så att det går att göra en vinst på försäljningen.
  • Besök Linde AB behöver stärka kompetensen inom biografområdet.