Kryssa in kulturen i politiken - ännu ett aprilskämt på lindekultur.se

Kryssa in kulturen i politiken - ännu ett aprilskämt på lindekultur.se

Nyheten om kampanjen "Kryssa in kulturen i politiken" publicerades 1 april - och därför kan sanningshalten i detta aprilskämt inte garanteras (även om det mesta i bakgrundsmaterialet stämmer). Läs här om tidigare aprilskämt på lindekultur.se som alltid är först med nyheterna kring aktuella kulturfrågor - innan de ens har blivit nyheter…

Aprilskämtens historia är dunkel, men de tidigaste beläggen för skämtande denna dag härstammar från 1500-talet. I Sverige går seden att ”narra april” tillbaka till 1600-talets mitt. Under 1900-talet har massmedierna tagit aktiv del och driver gärna med sig själva, politiker, makthavare och ny teknik, enligt Nordiska Museet:

Aprilskämtens koppling till massmedia är belagd från mitten av 1800-talet. Den äldsta kända medievitsen är från 1846, då tidningen Evening Standard i London publicerade en annons om åsnevisning i utkanten av staden. Människor åkte dit och gick runt och letade efter åsnor. Tills de tittade på varandra och förstod att de själva var åsnorna.

Under 1900-talet har massmedierna upprätthålllit sedan aktivt. I Svenska Dagbladet 1911 kunde man läsa att invigningen av de olympiska spelen 1912 skulle föregås av en parad med 600 elefanter utlånade av rajan av Rajapur. På de första 50 elefanterna skulle en musikkår sitta och spela de medverkande nationernas nationalsånger och på de följande elefanterna skulle elefantskötare ropa ”Lirpa, lirpa”.

Ett klassiskt skämt från televisionens svartvita barndom var när Kjell Stensson år 1962 lurade svenska tittare att se tv-sändningarna genom en nylonstrumpa för att få färg-tv. Ett annat omtalat skämt handlade om att konstruktörerna av Ölandsbron befarade att anslutningen skulle missa på en halv meter. 2005 kunde TV4 berätta på sin hemsida att de haft inbrott och att banden med tv-serien ”Lost” tyvärr hade försvunnit.

Läs mer om aprilskämt på Nordiska Museets hemsida >>

...

Tidigare publicerade aprilskämt på lindekultur.se >>

...

2021: Unikt pris i lokal demokrati-tävling: Prova på att vara beslutsfattare i Lindesber

Testa dina kunskaper om den kommunala demokratin i Lindesberg - och delta i utlottningen av platser i ett samverkansforum med möjlighet att påverka kommunpolitiken. Denna unika möjlighet att få prova på att vara beslutsfattare genomförs med anledning av att den svenska demokratin firar 100-årsjubileum i år. Läs mer på lindekultur.se >>

2020: Ramsberg vill skänka Lasse-Maja som rondell-skulptur i Lindesberg

Efter att Meritor skänkt en bakaxel och Linde Energi vill skänka en vattenkraftsturbin som rondell-utsmyckning i Lindesberg vill en grupp i Ramsberg nu skänka en större skulptur i trä föreställande Lasse-Maja till Lindesbergs kommun. ”Vi vill gärna bidra till att utsmycka centralortens fjärde rondell med en glad hälsning från norra kommundelen”, skriver gruppen i ett pressmeddelande. Läs mer på lindekultur.se >>

2019: Kommunalt bolag i Lindesberg söker branschkompetens till styrelse

Ett kommunalt bolag i Lindesberg - med ansvar för besöks- och upplevelsenäringen - kommer, enligt vad lindekultur.se erfar, att förstärka sin bolagsstyrelse med externt rekryterad branschkompetens. Nyhetskanalen lindekultur.se bjuder därför in sina läsare redan idag att komma med förslag på lämpliga kandidater via epost till info@lindekultur.se. Läs mer på lindekultur.se >>

2018: Kulturen får eget parti i Lindesberg till valet i höst

Lindesberg har fått ett nytt politiskt parti - Lindesbergs Kulturparti (KP) - som ställer upp i höstens val till kommunfullmäktige. ”När de etablerade partierna inte lyssnar på oss utnyttjar vi vår demokratiska möjlighet att ställa upp i kommunvalet i höst med ett eget parti”, skriver företrädare för Lindesbergs Kulturparti i ett pressmeddelande. Läs mer på lindekultur.se >>

...

2016: Idol-Martin hedras med staty i Lindesberg - men var ska den stå?

Martin Almgren har inte bara gjort sig själv känd som Idol-Martin efter vinsten i TV4-programmet. Han har också bidragit till att göra Lindesberg mera känt över hela landet. Därför kommer Idol-Martin nu att hedras med en staty i Lindesberg som skapas av en världsberömd konstnär. Men var ska statyn stå? Det frågar sig nu kommunen i en medborgarenkät via Nätverket Lindekultur. Läs mer på lindekultur.se >>

2014: Kvarglömda konstverk i Lindesberg i kommunalt konstlotteri

Ett större antal hittills okända konstverk har hittats i Tellandska gården som tidigare var museum i Lindesberg. Ingen vet vem som äger konstverken. Därför kommer de nu att lottas ut till konstintresserade lindesbergare genom Nätverket Lindekultur. Läs mer på lindekultur.se >>