Kulturens valmanifest: Så svarade partierna 2018 - och så gick det (5)

Kulturens valmanifest: Så svarade partierna 2018 - och så gick det (5)

Inför valet 11 september 2022 gör LindeKultur en uppföljning av kulturens valmanifest inför senaste valet 2018. Vad svarade de politiska partierna då? Och vad hände med frågorna under den senaste mandatperioden? Del 5 om dessa förslag: 8) Skapa ett samarbetsforum för kulturens aktörer; 11) Fördela det ekonomiska stöder mer rättvist till alla.

Kulturens valmanifest har som övergripande mål att Lindesberg ska bli en kulturkommun - en kommun som ger plats för och använder kulturen som stöd i utvecklingen av Lindesberg ● som en attraktiv kommun att jobba, leva, bo och verka i; ● som en attraktiv etableringskommun för kulturella och kreativa näringar; ● som ett attraktivt besöksmål.

För att göra Lindesberg till en kulturkommun behövs samverkan och samsyn om kulturens roll och kommunens ansvar i ”kulturens hela livscykel = produktions- och konsumtionskedja”:

Föreningar och grupper i den ideella sektorn och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) är viktiga för att fylla kulturens olika uttrycksformer med innehåll:

8: Skapa ett officiellt samarbetsforum med representanter för kommun (kultur- och bildningsförvaltningen), den ideella sektorn (ideellt verkande föreningar och grupper) och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) för ömsesidigt stöd och samverkan kring kulturens roll och möjligheter i kommunens utveckling.

11: Fördela det ekonomiska stödet till kultur- och fritidsverksamheter mer rättvist över hela kommunen (utifrån antal invånare) och för alla åldrar (inte bara barn och ungdom) - förslagsvis i någon form av ”kulturpeng” till alla invånare.

Bakgrund 2018: Idag fördelas det ekonomiska kulturstödet till största delen utifrån politiskt styrda målformuleringar. Nationellt innebär det att merparten av kulturanslagen hamnar i Stockholms län (som har 22% av landets befolkning), regionalt att merparten av kulturanslagen hamnar i Örebro kommun (som har 18% av regionens befolkning) och kommunalt att merparten av kultur- och fritidsanslagen hamnar i Lindesbergs centralort (som har 40% av kommunens befolkning). Enligt den politiska målformuleringen i Lindesbergs kommun ska bidragen inom kultur och fritid gå till barn och ungdom varav merparten går till idrottsföreningar - men alla invånare i kommunen (oavsett ålder och aktivitet) bör få del av det ekonomiska stödet genom förslagsvis någon form av "kulturpeng" per invånare

Mandatfördelning i Lindesbergs kommuns kommunfullmäktige efter valet 2018:

......................................................

Så svarade de politiska partierna inför valet 2018:

Om Lindesbergs Kulturparti fanns och lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Ja, Nej eller Vet ej (nedlagd röst)?

Så här svarade Socialdemokraterna genom Irja Gustavsso

8: JA: Alla forum som leder till utveckling är positiva.
11: NEJ: Vi har valt att prioritera barnen, alla barn ska ges förutsättningar att kunna deltaga. Dom vuxna får ta en större del av sina kostnader. Vi subventionerar viss verksamhet där också.

Så här svarade Centerpartiet genom Susanne Karlsson

8: JA: Vi tror på samarbetsforum inom kultur/föreningslivet.
11: NEJ: I första hand ska barn- och ungdomsverksamhet stöttas. När det gäller investeringar anser vi i Centerpartiet att det kommunala investeringsbidraget behöver bli större.

Så här svarade Vänsterpartiet genom Maria Odheim Nielsen:

8: JA
11: JA

Så här svarade Sverigedemokraterna genom Jari Mehtäläinen:

8: JA: Vi tror att all form av samarbete som främjar det svenska kulturarvet är viktigt.
11: JA: Kommunen ska ha en särskild kulturarvsfond dit organisationer, föreningar och myndigheter ska kunna vända sig för att begära medel till verksamheter med kulturarvsfrämjande inriktning De ekonomiska anslagen till verksamheter som bevarar, främjar och vidareutvecklar det svenska och det lokala kulturarvet ska vara generösa. Många gånger används dock kulturresurser till att finansiera smala, högst tvivelaktiga och inte sällan politiserade verksamheter. Sådan verksamhet ska givetvis kunna finnas för dem som är intresserade, men att med skattemedel främja kulturell verksamhet som den absoluta merparten av skattebetalarna inte har något intresse av att se eller till och med tar avstånd ifrån, anser vi vara felaktigt. Kommunalt kulturstöd ska ej användas för att finansiera kultur eller kulturevenemang som underblåser eller romantiserar användandet av vandalism, droger eller våld. Kommunala bidrag ska enbart gå till föreningar vars syfte är förenligt med det demokratiska samhällets värderingar. Föreningar och organisationer vars verksamhet helt eller delvis syftar till att bevara eller stärka invandrares ursprungliga kultur och därmed har en segregerande effekt, skall inte stödjas av kommunen

Så här svarade Moderaterna genom Pär-Ove Lindqvist:

8: JA: Vi är positivt inställda till kulturting eller olika former av samarbetsgrupper.
11: NEJ: Det är viktigt att försöka fördela stöd enligt rättvisa principer. Vi ser gärna stöd till barn- och ungdomsverksamhet. Vuxna skall betala sin fritidsverksamhet. Det skall inte gå över skattsedeln.

Så här svarade Kristdemokraterna genom Markus Lundin:

8: JA: Jag skulle rösta ja men frågan är för stor för att kunna besvara här.
11: JA: Det ekonomiska bidraget som kommunen årligen delar ut ska/borde fördelas på ett rättvist sätt.

Så här svarade Miljöpartiet genom Agneta Nilsdotter:

8: JA: Samarbete är alltid bra! Varför finns inte detta redan?
11: JA: Alla åldrar behöver kultur!

Så här svarade Liberalerna genom Nils Detlofsson

8: JA: Bra idé. Kan fungera som ett näringslivsråd men inom kulturområdet.
11: AVSTÅR: Jag är tveksam till "kulturpeng". Stödet bör även fortsättningsvis riktas till barn- och ungdomsverksamheter men ska vara mer flexibelt och upplevas mer rättvist. D v s att föreningar som inte har idrott på programmet och just nu inte har barn- och ungdomsverksamhet ska kunna få bidrag. Utan den ideella sektorn så skulle Lindesberg vara en mycket fattig kommun.

Så här svarade Landsbygdspartiet oberoende genom Mats Lagerman:

8: JA: Icke att förglömma den stadsnära publika service och näringskulturen. Små städer som om 10-20 år kan erbjuda levande och sprudlande stadskärnor kommer vara unika och intressanta att besöka. I vårt län så är dagsläget i grova drag att Nora och Askersund ser ut att kunna bibehålla och vidareutveckla sina respektive städer. För Lindesbergs styrandes räkning gäller det att i närtid sätta ner fötterna och styra utvecklingen.
11: JA: Bra förslag! Ja tack!

......................................................

Så gick det för förslagen under mandatperioden 2018-2022:

Medborgarförslag om kommunalt samarbetsforum för kulturen: I januari 2019 inlämnades ett medborgarförslag om att inrätta ett kommunalt samarbetsforum för kulturen i Lindesbergs kommun. Före valet fick förslaget om ett samarbetsforum stöd av alla partier i Lindesbergs kommun. Medborgarförslaget vållade debatt i kommunstyrelsen - men förslaget avslogs ”med hänvisning till att förvaltningen redan arbetar med frågan om att skapa en mötesplattform genom Kultursamtal två gång per år". Läs mer på lindekultur.se >>

Kultursamtal som mötesplattform: Det första kultursamtalet hölls 2 september 2019 i Ullersätter. År 2020 skulle årets första kultursamtal ha hållits 1 april i Guldsmedshyttan men flyttades fram (på grund av pandemin) till 24 september då mötet hölls i Folkets Hus i Lindesberg med begränsat antal platser för att garantera säkra avstånd. Sedan dess har inga kultursamtal hållits. Se senaste kultursamtalet på YouTube >>

"Problem kan lösas genom samverkan": Kultur- och fritidsenheten i Lindesbergs kommun står inför många utmaningar - bland annat att utbudet av kultur- och fritidsaktiviteter är för svagt, enligt Tillväxtförvaltningen. En möjlighet att lösa problem, enligt kommunens nya styrmodell, är att samarbete med andra verksamheter (exempelvis föreningar) genom tillfälliga samverkansarenor: "Ett sätt att undvika stuprör inom och utanför den egna organisationen är att skapa arenor för att mötas. För att underlätta samverkan över verksamhetsgränser kan en samverkansarena bildas för att bidra till att lösa ett problem eller utmaning som finns i organisationen", enligt Lindesbergs kommuns Styrmodell för ledning och styrning. Läs mer på lindekultur.se >>

...

Idrottshallar tar allt större del av kultur- och fritidsbudgeten i Lindesbergs kommun: Den totala budgeten för Kultur- och fritidsenheten i Lindesbergs kommun 2022 är oförändrad jämfört med föregående år - 45 miljoner kronor. En närmare granskning av budgeten visar dock att kostnaden för idrottshallar (24,6 miljoner kronor) ökar och utgör en allt större andel av kultur- och fritidsbudgeten (55%). Läs mer på lindekultur.se >>

Lägesrapport för kultur- och fritidsenheten januari-april 2022: "För att kunna arbeta med en resursfördelning som når de barn och unga som inte konsumerar våra tjänster och erbjudanden idag, så kommer vi under 2022 att göra en målgruppsanalys för att se vilka barn och unga som vi inte når ut till idag, men som skulle ha ett mervärde av att delta i kultur- och fritidsaktiviteter. Under året kommer arbete med en förändrad bidragshantering att ske samt stöd till civilsamhället ses över för att ekonomiskt bidrag ska kunna nå andra fritidsintressen än enbart de som sysslar med idrott (dit den största bidragssumman går idag). En del i arbetet handlar om hur vi kan få fler/andra att vara med i det som redan finns och den andra delen handlar om att se över vad vi kan erbjuda de som vill vara med i någonting annat än det som finns idag. Utvecklingsindikatorer och utfall redovisas till delårsuppföljningen 2022."

......................................................

Vad hände med kulturens valmanifest efter förra valet?

Inför valet 11 september 2022 publicerar LindeKultur en uppföljande artikelserie om kulturens valmanifest inför senaste valet 2018. Vad svarade de politiska partierna då? Vad hände med de förslag som presenterades? Om det fanns ett kulturparti som lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Läs mer på lindekultur.se >>

Del 1: Måndag 18 juli: 1) Ta fram ett handlingsprogram för kulturens roll; 2) Inför en gemensam kultur- och bildningsnämnd >>

Del 2: Onsdag 20 juli: 3) Gör deltagandet i kulturskolan kostnadsfritt för alla; 4) Utveckla Lindeskolan till ett kulturcollege >>

Del 3: Fredag 22 juli: 5) Utveckla folkbiblioteken till mötesplatser; 6) Ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek >>

Del 4: Måndag 25 juli: 7) Samla kulturverksamheter i ett kultur/föreningshus; 9) Ge kulturaktörer tillgång till lokaler med rimliga hyror; 10) Ge kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster >>

Del 5: Onsdag 27 juli: 8) Skapa ett samarbetsforum för kulturens aktörer; 11) Fördela det ekonomiska stödet mer rättvist till alla.

Hur skulle partierna rösta idag? Omkring 11 augusti (en månad före valet) publiceras vi svaren.