KulturNytt 17 januari 2014

KulturNytt 17 januari 2014

Veckans nyhetsbrev från Nätverket Lindekultur som vill bidra till att utveckla Lindesberg som kulturstad i Bergslagen genom samverkan, samordning och samsyn kring kulturella och kreativa näringar i kommunen. Observera: Vill du inte ha detta nyhetsbrev som e-post - klicka på länken som finns längst ned i detta meddelande ("Avregistrera dig...") eller skicka ett mail till info.lindekultur@gmail.com. Vill du följa vårt nyhetsflöde utan att få e-post - följ oss på Facebook >>

..........................................................
På gång i Nätverket Lindekultur:

Vinterspår 1-2 februari: Nätverket Lindekultur bidrar med marknadsföring av Vinterspår som med 117 programpunkter på 43 olika besöksplatser - från Löa och Ramsberg i norr till Frövi och Fellingsbro i söder - visar att Lindesberg har ett starkt, brett och levande kulturliv.

Ungdomskultur-Event 7 februari: Ungdomskulturen står i centrum när Nätverket Lindekultur i samarbete med Kulturskolan, Studiefrämjandet, Föreningen Liiten, Björkhagaskolans fritidsgård, Lindeskolans Estetiska Program med flera ordnar Ungdomskultur-Event Lindesberg. Läs mer >>

Vadå kulturella och kreativa näringar? Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen som utvecklas genom samverkan, samordning och samsyn kring kulturella och kreativa näringar. Det är övergripande målet för Nätverket Lindekultur. :: "Kulturella och kreativa näringar (KKN)" har stor betydelse för regioners utveckling och svensk välfärd, enligt bland annat Tillväxtverket: Ekonomiskt sett växer denna sektor starkare än näringslivet i genomsnitt. Läs mer om Programmet för kulturella och kreativa näringar >> :: Tillväxtverket stödjer utveckling av sektorn kulturella och kreativa näringar till och med år 2015 med sikte på år 2020.  Läs mer om Tillväxtverkets insatser 2013-2015 >>

..........................................................
På gång i Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen:

Lördag 18 januari kl. 12.00–14.00: Vernissage för Försmak av Vinterspår. Utställningen pågår tom 2 februari i Konstrummet Lindesbergs stadsbibliotek. Läs mer >>

Lördag 18 januari kl. 14.00: Barnteater. Lilla Spöket Laban, Boulevardteatern, 3 – 8 år. Plats Kulturum, Lindeskolan. Läs mer >>

Lördag 18 januari: Vernissage för utställning med Gunilla Dovsten - keramiker i Lindesberg - på Galleri Nord i Örebro. Läs mer >>

Söndag 19 januari kl. 19.00: Författarkväll i stearinljusens sken på Svalbo café, Järle, med Bo Hazell, journalist och författare. Läs mer >>

Tisdag 21 januari kl 19: Lindesbergs Filmstudio: FÖRTROLLAD AV PARIS: Regi Agnes Jaoui: Komedi Frankrike 2013 (1 tim 45 min). Läs mer >>

Onsdag 22 januari kl 9: Bokcafé på Lindesbergs bibliotek. Prat om böcker och annat. Kaffe/te med dopp 10 kr.

Torsdag 23 januari kl 19:15 Linde Fornminnes- och Hembygdsförening inleder årets programverksamhet med att arkivarie Magnus Jerlström presenterar Lindesbergs kulturhistoriska arkiv. Läs mer >>

..........................................................
På gång i Lindesbergs kommun:

Trivselbidrag: Vill din förening anordna något? Då kan ni ansöka om Trivselbidrag. Bidraget beviljas till föreningar som vill anordna publika arrangemang, aktiviteter eller evenemang. Arrangemanget ska på något sätt erbjuda boende och besökare/turister "något extra". Sista ansökningsdag är 28 feburari. Kontakta Carolina Berg för mer information, tfn: 0581-811 70.

Resestipendium: Sugen på att skapa språkliga, kulturella och sociala kontakter i Europa - och under 20 år? Då ska du söka Lindesbergs kommuns resestipendium för ungdomar under 20 år. Kommunstyrelsen i Lindesberg delar varje år ut ett stipendium för stöd till resor för ungdomar för att främja språkliga, kulturella och sociala kontakter i avsikt att förbättra förståelsen mellan folk och länder i Europa. Läs mer >>

Besöksnäringen: Tisdag 21 januari kl 15.00-18.00 på Lindesbergs stadshotell: Hur ska vi jobba med besöksnäring i Lindesbergs kommun? Alla som jobbar med besöksnäring i Lindesbergs kommun inbjuds till möte för att tillsammans sätta upp riktlinjer för hur vi ska jobba med turism/besöksnäring. Läs mer i inbjudan >>

Lindekultur i media:

NA 13 januari: Kulturhistoriskt program med bredd: Den 23 januari inleds årets program med Linde fornminnes- och hembygdsförening. Sedan rullar det på med stor bredd i utbudet året ut. Läs mer >>

NA 13 januari: Häftig och magisk tangokväll: En häftig och magisk tangokväll med Kapell Malén – nära nog fullsatt – och ingen tvekan om vad publiken tycker. – Jag är helt mållös, säger Christina Alvbrant, en av alla imponerade besökare. Läs mer >>

NA 12 januari: Teatervår med skor, rock och storsuccé: Lindesbergs teaterföre­ning bjuder i vår in till tre föreställningar på Folkets hus. Den 30 januari blir det premiär i Folket hus med lokala förtecken. Läs mer >>

..........................................................

Redaktör för detta nyhetsbrev: Sven Carlsson 070-544 62 32 info.lindekultur@gmailcom