”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Socialdemokraterna rösta

”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Socialdemokraterna rösta

Om Lindesbergs Kulturparti fanns och lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Ja, Nej eller Vet ej (nedlagd röst)? Så här svarar Socialdemokraterna genom Irja Gustavsson:

1: Handlingsprogram
Förslag: Ta fram och förankra ett tydligt och genomförbart handlingsprogram för kulturens roll och betydelse för kommunens utveckling - liksom kommunens ansvar för och stöd till kulturen och dess aktörer.

• Socialdemokraterna: NEJ: Då det redan jobbas fram ett kulturpolitiskt program. Det behövs inte flera planer.

2: Organisation
Förslag: Inför en kultur- och bildningsnämnd med en kultur- och bildningsförvaltning som har ett samlat ansvar för kultur och utbildning - liksom ett övergripande ansvar för att övriga politikområden i kommunen (nämnder, förvaltningar och bolag) har ett kulturperspektiv i sina beslut.

• Socialdemokraterna: NEJ: Jag tycker att kulturfrågorna är en tillväxtfråga och tycker vår organisation är bra.

3: Kulturskolan
Förslag: Gör deltagande i kulturskolans verksamheter kostnadsfria för alla - både barn/ungdomar och vuxna i alla åldrar i hela kommunen.

• Socialdemokraterna: NEJ: Vuxna kan betala för sina intressen. Barnen däremot kanske kan diskuteras. Men ekonomin tillåter nog inte det.

4: Kulturcollege
Förslag: Utveckla gymnasieskolan (med det estetiska programmet som bas) till ett kulturcollege med riksintag på motsvarande sätt som Lindeskolan idag är ett idrottscollege.

• Socialdemokraterna: JA: Låter intressant och det skulle jag gärna kunna jobba vidare med. Barn- och utbildningsnämnden har gett ett uppdrag till förvaltningen att titta på möjligheten att starta kulturcollege.

5: Folkbibliotek
Förslag: Utveckla folkbiblioteken som kulturella och gränsöverskridande demokratiska mötesplatser med personal som kan ge besökarna stöd i informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Socialdemokraterna: JA: Absolut, jobbet har redan börjat.

6: Skolbibliotek
Förslag: Ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek som ska användas i elevernas utbildning och utgöra ett stöd i deras lärande och utveckling genom informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Socialdemokraterna: NEJ: Att bemanna alla skolbibliotek är varken motiverat eller ekonomiskt möjligt. Däremot är det en möjlighet att titta på ett utökat samarbete mellan skolbibliotekets och folkbibliotekets verksamher.

7: Kultur- och föreningshus
Förslag: Samla kulturverksamheter (folkbibliotek, scenkonst, biograf, konsthall, stadsmuseum etcetera) i ett centralt beläget kultur- och föreningshus i centralorten.

• Socialdemokraterna: JA: På sikt ja! Men det som först står på dagordningen är ett föreningshus, vad det sen ska innehålla exakt får framtiden visa.

8: Samarbetsforum
Förslag: Skapa ett officiellt samarbetsforum med representanter för kommun (kultur- och bildningsförvaltningen), den ideella sektorn (ideellt verkande föreningar och grupper) och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) för ömsesidigt stöd och samverkan kring kulturens roll och möjligheter i kommunens utveckling.

• Socialdemokraterna: JA: Alla forum som leder till utveckling är positiva.

9: Lokaler
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala lokaler med hyror som är satta i förhållande till hyresgästernas betalningsförmåga - och där inga kommunala lokaler finns ska föreningar med egna lokaler få ekonomiskt stöd för att hålla dem tillgängliga.

• Socialdemokraterna: JA: Det finns lokaler i kommunen som är till för alla föreningar, till ett bra pris. Vi prioriterar ungdomsverksamheter, dom kan få bidrag men dom vuxna får betala för sina intressen.

10: Tjänster
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster som underlättar och säkrar föreningslivet - exempelvis en gemensam bokföringstjänst för föreningar som har svårt att rekrytera kassörer, ett gemensamt projektkontor för ansökningar och administration av bidrag och projektmedel etcetera.

• Socialdemokraterna: NEJ: Inte ett kommunalt uppdrag. Föreningarna kan hjälpa varandra, det är det som är ideellt arbete. Man kan också vända sig till olika studieförbund. Gör vi tydliga gemensamma projekt där vi söker externa medel så hjälper våra tjänstepersoner till.

11: Ekonomi
Förslag: Fördela det ekonomiska stödet till kultur- och fritidsverksamheter mer rättvist över hela kommunen (utifrån antal invånare) och för alla åldrar (inte bara barn och ungdom) - förslagsvis i någon form av ”kulturpeng” till alla invånare.

• Socialdemokraterna: NEJ: Vi har valt att prioritera barnen, alla barn ska ges förutsättningar att kunna deltaga. Dom vuxna får ta en större del av sina kostnader. Vi subventionerar viss verksamhet där också.

….................................................

Socialdemokraterna fick i senaste valet 5.922 röster (38,55 %) som gav 18 av kommunfullmäktiges 45 platser. I årets val har partiet dessa kandidater till kommunfullmäktige:

1. Irja Gustavsson, 61,Enhetschef,Lindesberg
  2. Daniel Andersson, 31,Egenföretagare,Frövi