Lars Agger vid sitt konstverk ”Livets schack”som nu fått sin slutliga placering i Lindesberg.

​Lars Aggers ”Livets schack” har hittat hem till Lindesberg - efter 27 år

Efter 27 år och många ”schackdrag” har Lars Aggers träskulptur ”Livets schack” hittat hem och fått sin slutliga placering i det nya hälso- och boendecentret Bergsparken i Lindesberg. ”Min skulptur passar verkligen bra i denna byggnad där det mesta är i trä - därför överträffar placeringen mina förväntningar", sade Lars Agger när nybygget invigdes 3 januari.

Lars Aggers "Livets schack" består av 32 schackpjäser i trä på ett schackbräde.

Det började redan 1993 då Lars Agger - konstnär i Östansjö utanför Hallsberg - ville prova på att skulptera i trä och fick bidrag till detta genom dåvarande Arbetsförmedling Kultur. Resultatet blev "Livets schack".

Något senare startade dåvarande Vägverket och Arbetsförmedlingen Kultur ”Rastplats Kulturriket” - ett kulturprojekt för konstnärlig utsmyckning av ett 40-tal rastplatser i Sverige. Då bestämdes att Lars Aggers ”Livets schack” - som inte hade någon beställare utan tillhörde Arbetsförmedling Kultur - skulle placeras vid R50 i Lindesberg.

I juli 2000 kunde webbtidningen Lindenytt berätta: Schackbräde istället för Mc Donalds: ”Många har velat ha Mc Donalds till rastplatsen ute vid riksvägen men de kommer inte att få sin önskan igenom. Istället kommer det att ställas ett stort konstverk där. Lars Agger är konstnären och han har gjort ett konstverk i form av ett jättestort schackbräde på ca 3x4 meter”.

Hamnade på museum och förråd istället för rastplatsen

En betongplatta ordnades (och finns fortfarande kvar på rastplatsen) - men det behövdes en inglasning med belysning för att skydda skulpturen i trä. Och det blev för dyrt för dåvarande kultur- och fritidsnämnden i Lindesbergs kommun. Därför placerades de 32 schackpjäserna först på dåvarande Lindesbergs Museum (Thelandska gården) och därefter på ett av kommunens förråd.

Konstnären Lars Agger begärde då att få tillbaka sitt konstverk som senare kom att placeras i Cityhuset - en inomhusgalleria i Hallsberg. Där blev det oskyddade ”Livets schack” senare utsatt för skadegörelse (som NA kunde berätta om i februari 2010: Schacket tas bort efter skadegörelse). Därför togs konstverket hem igen till Lars Agger i Östansjö för renovering - och förvaring tills någon bättre placering kunde hittas.

Hade fallit i glömska tills originalskisserna hittades

Då hade konstverket efter drygt 20 år fallit mer eller mindre i glömska i Lindesberg - tills originalskisserna från 1993 hittades i Lindesbergs kulturhistoriska arkiv för några år sedan. Därmed var det dags igen för nästa ”schackdrag” - att hitta en lämplig placering i Lindesberg för ”Livets schack”.

"Jag kontaktade Lars som kom för att få tillbaka sina skisser - vi har ju bara betalat för några stycken", berättar Gunilla Dovsten som då var kultursekreterare på Lindesbergs kommun. "Vi kom att prata om schacket. Det tillhörde fortfarande Arbetsförmedling Kultur, som höll på att avvecklas i Örebro, fast det förvarades hemma hos Lars. Det vore ju kul om verket kunde få en slutlig placering - gärna i Lindesberg".

Kommunen fick verket mot att det skulle placeras i offentlig miljö

Just då höll det kommunala fastighetsbolaget LIBO/FALAB på att bygga om järnvägsstationen som skulle kunna passa. Dessutom hade LIBO/FALAB byggt sig ett kontor med fina fönster mot Banvägen där det kunde placeras i väntan på något bättre - och LIBO/FALAB var mycket positiv inställd till att få ta hand om "Livets schack" (som numera har kontor på Kristinavägen).

Lars Agger kontaktade Arbetsförmedling Kultur om förslaget och fick till ett skriftligt avtal om att Lindesbergs kommun fick "Livets schack" mot att det skulle placeras i offentlig miljö. Med hjälp av serviceteamet hämtades verket från Östansjö och placerades på LIBO/FALAB:s kontor tillsammans med skisserna. Och nu har schackpjäserna i trä till slut placerats i det nya hälso- och boendecentret Bergsparken i Lindesberg.

Lars Agger var med under invigningen av Bergsparken i början av januari (bilden). Och han är inte bara glad över att hans konstverk äntligen blivit offentligt igen utan också nöjd med placeringen: ”Min skulptur passar verkligen bra i denna byggnad där det mesta är byggt i trä”.

...

Varför heter det nya hälso- och boendecentret i Lindesberg Bergsparken? Maria Fossen (fastighetschef på FALAB/LIBO) svarar: "Bergsparken kom till då vi behövde att arbetsnamn på vår nybyggnation av bostäder. Berg tog vi från Bergbolagen och att fastigheten heter Kyrkberget. Då vi ville få in både dåtid och nutid i namnet blev det även parken. Parken tog vi från den nya parken som skulle anläggas."

...

Lars Agger (målare, tecknare och skulptör) har varit verksam som konstnär sedan 1970. ”Målat och tecknat har jag alltid gjort. Senare har lusten att skulptera vuxit sig starkare. De senaste åren har jag fått många uppdrag som modellbyggare åt olika museer. Det är spännande att gestalta historien. Jag gillar att komma så nära de riktiga materialen som möjligt”, skriver Lars Agger om sig själv på Ingela och Lars Aggers hemsida >>

Lars Agger med sin skalenliga modell av Bohmansonska villan vid USÖ i Öresbro.