Biblioteksbussen gör det möjligt för biblioteket att nå nya målgrupper.

​Lindesbergs bibliotek satsar på mer uppsökande verksamhet

Lindesbergs kommun får 600.000 kronor i bidrag till biblioteksverksamheten från Kulturrådet för att öka utbudet av och tillgänglighet till folkbiblioteksverksamhet. Bidraget för 2020 - som är en fortsättning för tidigare beviljade bidrag - kommer att användas för mer uppsökande verksamheter utanför bibliotekets lokaler - bland annat i samarbete med föreningar.

På regeringens uppdrag genomför Kulturrådet en satsning år 2018–2020 för att stärka folkbiblioteken i Sverige. Drygt 220 miljoner fördelas till kommunerna genom ett årligt ansökningsförfarande. Syftet med bidraget är att öka utbud av och tillgänglighet till folkbiblioteksverksamhet i hela landet. Insatserna ska leda till att stimulera utveckling av folkbibliotekens uppgifter enligt bibliotekslagen, skriver Kulturrådet i ett pressmeddelande.

Uppsökande verksamhet utanför bibliotekets lokaler

”För att förstärka arbetet med prioriteringarna av våra målgrupper och nå fler användare vill biblioteken i Lindesbergs kommun arbeta uppsökande utanför bibliotekets lokaler med ny metodik för att nå användare som av olika skäl har långt till biblioteken, t ex geografiskt eller genom sin bakgrund eller andra trösklar. I det arbetet är kommunens nya biblioteksbuss en viktig del men även andra metoder ska användas. För att frigöra personaltid till detta och öka tillgängligheten till bibliotekslokalerna planerar vi att införa meröppet på samtliga bibliotek”, skriver Lindesbergs kommun i bidragsansökan.

Bibliotekslokalerna - en demokratisk mötesplats

”Med hjälp av meröppet utvecklar biblioteken verksamheten och förbättrar bibliotekslokalerna som demokratisk mötesplatser. Meröppet ökar tillgängligheten och ger nya grupper som t ex föräldrar med barn och pendlare ökad möjlighet att besöka bibliotek. Det kan också finnas besökare som föredrar att använda biblioteket utan personal. Detta ger också föreningar utökade möjligheter att använda sig av bibliotekslokalerna”, skriver kommunen vidare.

”Under meröppet-tiden används personalresurserna till uppsökande verksamhet nära bostäder, på arbetsplatser, vid köpcentra, under idrottscuper och liknande, ofta med hjälp av bokbussen. Prioriterade grupper i det uppsökande arbetet är nyanlända, barn och unga och deras föräldrar. För dem ökar tillgängligheten till bibliotek genom att personal söker upp dem i deras vardag och använder olika metoder för att stimulera ökad läsning, större digital delaktighet och annan biblioteksanvändning”.

Ökar känslan av delaktighet i samhället

”Genom insatserna får fler kunskap om biblioteken och vill och vågar dessutom använda dem. Tillgången till bibliotekslokalerna ökar. Ett större biblioteksanvändare leder till större möjligheter till kunskapsutveckling och verkar lässtimulerande. Större digital kompetens ökar känslan av delaktighet i samhället. Detta sammantaget stärker både den enskilda medborgaren och samhället samt får ökade utvecklingsmöjligheter. Det bidrar till att minska den geografiska och socioekonomiska utsattheten och ökar integrationen mellan nyanlända och medborgare som bott längre tid i kommunen”, enligt bidragsansökan.

Når nya målgrupper i samarbete med föreningar

I arbetet med att nå ut till nya målgrupper vill Lindesbergs bibliotek samarbete med bygdegårdsföreningar, idrottsföreningar och andra föreningar. Påbörjade samarbete finns med bland annat Ullergårdens bygdegårdsförening, Sveaborgs bygdegårdsförening och Stråssa byförening. Genom samarbete med Familjecentralen vill biblioteket uppmärksamma föräldrar om värdet av högläsning.

.....................................

Kulturrådet har fördelat 220 miljoner i stöd till folkbiblioteken

Till årets fördelningstillfälle hade det kommit in 407 ansökningar från 280 kommuner - däribland Lindesbergs kommun som hade sökte 1.730.000 kronor men får 600.000 kronor beviljat. Totalt har Kulturrådet fördelat 220.400.000 kronor. Så här fördelar sig bidragen i Örebro län:

Läs mer i Kulturrådets pressmeddelande >>