Regissören Jafar Panahi och filmstjärnan Behnaz Jafari spelar sig själva i "3 kvinnor"

​Lindesbergs Filmstudio visar ”3 kvinnor” - en iransk kvinnoskildring

Torsdag 24 oktober kl 19.00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen på Folkets Hus Bio i Lindesberg med ”3 kvinnor” - en iransk kvinnoskildring med fingertoppskänsla av regissören Jafar Panahi som fortsätter göra film trots sitt yrkesförbud.

Torsdag 24 oktober kl 19.00: 3 KVINNOR:

Regi: Jafar Panahi: Drama Iran 2018 (100 min)

Den kända skådespelerskan Behnaz Jafari får en vädjan om hjälp från en unga flicka, vars familj vill förbjuda henne att gå på teaterskola. Trots att Behnaz Jafari är mitt i en filminspelning, vänder hon sig genast till sin gamle vän Jafar Panahi. Tillsammans ger de sig iväg för att försöka hjälpa flickan. På sin händelserika resa genom den iranska landsbygden tas de emot med stor gästfrihet, så länge de håller sig till traditionerna.

Regissören Jafar Panahi fortsätter göra film trots sitt yrkesförbud. Här spelar han och filmstjärnan Behnaz Jafari sig själva när de letar efter en flicka som kanske tagit sitt eget liv och det är en engagerande, försiktig skildring av starka kvinnor och sociala regler. Resultatet är en iransk kvinnoskildring med fingertoppskänsla.

Som medlem i Lindesbergs Filmstudio får du under höstterminen 2019 se dessa åtta filmer + ta med en gäst på EN valfri film under terminen.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se