Lindesbergs kommun tar samlat grepp om turism och besöksnäring

Lindesbergs kommun tar samlat grepp om turism och besöksnäring

Ansvaret för kommunens turismverksamhet och besöksnäring behöver samordnas, enligt en förstudie som presenteras för tillväxtnämnden i Lindesbergs kommun. Ett projekt ska därför ta fram förslag till organisation för samordningsansvar för arbetet med kommunens attraktivitet, platsutveckling och varumärke.

Kommunstyrelsen beslutade 17 november 2020 att uppdra till tillväxtnämnden att utreda ansvaret för kommunens turismverksamhet och besöksnäring. Förvaltningschefen (Magnus Sjöberg) har utsett projektledare (Helena Randefelt) samt en arbetsgrupp som har arbetat fram en förstudie som underlag för fortsatt projektuppdrag (se nedan).

"Idag arbetar flera aktörer med frågorna. Avsaknaden av en uttalad strategi för platsen Lindesbergs kommuns utveckling och attraktivitetsarbete gör det svårt för aktörerna att leverera uppdragen som anges i stadgar och bolagsordning. Idag finns det ingen uttalad funktion som samordnar arbetet mellan aktörer", enligt förstudien som pekar på två effektmål:

Mål 1: Lindesbergs kommun har genom den nya organisationen ett stärkt arbete kring platsens identitet och skapar attraktivitet för boende och besökare;

Mål 2: Varumärkesplattformen är väl implementerad i organisationen och används internt och externt för att marknadsföra kommunen.

Källa: Kallelse till tillväxtnämndens sammanträde 2021-05-11 >>

Läs mer om tillväxtnämnden i Lindesbergs kommun >>

...........................................

Förstudie utredning av ansvaret för kommunens turismverksamhet och besöksnäring

Idé och bakgrund

Inför den nya nämnds- och förvaltningsorganisationen som trädde i kraft den 1 januari 2021 fördes diskussion kring hur turismverksamheten och ansvaret för besöksnäringen ska organiseras inom den kommunala organisationen. Utifrån workshops med utskottet för stöd och strategi kring revidering av reglementen och fördelning av ansvarsområden mellan kommunstyrelsen och tillväxtnämnden fanns en politisk önskan att tydliggöra hur kommunen kan arbeta vidare med turism- och besöksnäringsfrågor, och i vilken organisationsform detta ska ske.

Kommunstyrelsen beslutade den 17 november 2020 att uppdra till tillväxtnämnden att utreda ansvaret för kommunens turismverksamhet och besöksnäring.

Idag arbetar flera aktörer med frågorna:

Tillväxtnämnden: Ansvarar för kommunens turismverksamhet

Kommunstyrelsen: Stöd och vägledning till företag, där även besöksnäringsföretag ingår.

Besök Linde AB: Kommunalt bolag i syfte att ansvara för drift och utveckling av i bolagskoncernen ingående besöksanläggningar. Inom denna verksamhet ska bolaget vara ett instrument i utvecklingen av kommunen som en attraktiv och efterfrågad bostads-, besöks- och verksamhetsort. Bolaget ska kunna anordna arrangemang i Lindesbergs kommun i syfte att göra kommunen mer attraktiv och efterfrågad som bostads-, verksamhets- och besöksort.

Destination Bergslagen – en samverkan mellan kommunerna i norra Örebro län: Föreningen har till ändamål att verka för en effektiv turistverksamhet inom samtliga medlemskommuner som främjar medlemmarnas ekonomiska intressen och utvecklar turismen och dess besöksnäring. Föreningens verksamhet bedrivs via aktiv samverkan mellan föreningen och Destination Bergslagens besöksnäring, Region Örebro län och övriga intressenter inom medlemskommunerna. Föreningen ska arbeta för att skapa förutsättningar för att få fler besökare och turistentreprenörer till vårt område.

Utmaningar med nuvarande arbete med turism och besöksnäring

Inom den kommunala organisationen finns olika kompetenser och aktörer kopplat till turism och besöksnäringen men ingen gemensam strategi för arbetet, vilket skapar otydlighet. Avsaknaden av en uttalad strategi för platsen Lindesbergs kommuns utveckling och attraktivitetsarbete gör det svårt för aktörerna att leverera uppdragen som anges i stadgar och bolagsordning. Idag finns det ingen uttalad funktion som samordnar arbetet mellan aktörer.

Idag är arbetet med kommunens platsvarumärke vilande och det finns inte ett uttalat ansvar för frågan inom den kommunala organisationen. Platsvarumärket Lindesberg är en viktig del i att bygga kommunens attraktivitet och identitet. Platsvarumärket skapas av alla vi som bor och verkar i Lindesbergs kommun. Våra tankar, åsikter och kunskaper om platsen skapar en bild som vi hela tiden kommunicerar till vår omvärld. Det vi förmedlar till omvärlden avgör om människor vill besöka, bo eller etablera företag här. De platser som lyckas förmedla en tydlig, äkta och positiv bild, blir också attraktiva. Varumärket talar om vilken bild vi vill visa upp och ska ligga till grund för all kommunikation och marknadsföring av platsen. Genom att utgå från varumärkesplattformen kan alla vi som bor och verkar här bygga en tydlig och enhetlig bild av Lindesberg.

Vision 2030: Lindesbergs kommun - där Bergslagen och världen möts: "Lindesbergs kommun ska genom nyskapande insatser, byggda på tradition och erfarenhet, vara det naturliga valet för näringsliv och boende i Bergslagen och angränsande delar av Mälardalen".

Så sammanfattas visionen för Lindesberg kommun, men idag saknas ett långsiktigt arbete för att framhäva att Lindesbergs kommun är en attraktiv plats. Lindesbergs kommun har exempelvis ett kulturarv som är unikt för Sverige. I kommunen finns kulturlandskap med flera riksintressen för kulturmiljövården och kulturmiljöer som skulle kunna vara en större attraktionskraft för kommunen än vad den är idag. Kulturmiljöer har en stor potential för kommunen som en attraktiv plats för boende och besökare. Kulturarvet och kulturmiljöer ökar förståelsen för vår identitet, gemenskap och kunskapen om den egna hembygden, både i det förflutna och den framtida utvecklingen. Medvetenheten om historien är viktig för ett samhälle som blickar framåt. Människans vilja att förstå sin samtid genom dåtiden får oss att vilja besöka historiska platser.

För regioner på landsbygden är dessa besöksmål ofta en viktig resurs för den ekonomiska utvecklingen. Samtidigt är tillgängliga och attraktiva kulturmiljöer som erbjuder utmanande och lärorika upplevelser en outnyttjad källa för turism i många regioner. Den regionala besöksnäringen har ofta en stor potential i att lyfta fram kulturarv i sin marknadsföring. Det finns utvecklingspotential när det kommer till besöksnäringen kopplat till kulturmiljöer i Lindesbergs kommun.

I kommunen finns attraktiva platser, miljöer och anledningar som kan locka både boende och besökare. Kommunen behöver äga sitt attraktivitetsarbete och sitt varumärke och utveckla kommunen till en attraktiv plats. Boende, besökare och företag ger samhällsekonomiska effekter och en ökad attraktivitet genererar en ökad tillväxt av invånare, besökare och företag.

Idag finns det ingen nämnd eller förvaltning som har ett uttalat ansvar för kommunens attraktivitetsarbete, platsutveckling och varumärkesarbete, och det finns ingen uttalad funktion som samordnar arbetet. Genom att ta ett helhetsgrepp kring frågorna skulle de aktörer som berörs få bättre förutsättningar att leverera sina uppdrag och Lindesbergs kommun skulle kunna öka sin attraktivitet och stärka sitt varumärke.

Syfte

Syftet med projektet är att utarbeta förslag till organisation för samordningsansvar för arbetet med kommunens attraktivitet, platsutveckling och varumärke, som ska vara antaget inför den nya mandatperioden 2023.

Strategier/lösningar

Projektets resultat syftar till att skapa en organisation som tydliggör och stärker arbetet med platsens attraktivitet, utveckling och varumärke.

Kommunens attraktivitet är en fråga som berör alla kommunala nämnder, förvaltningar och bolag och ett utvecklingsarbete krävs tillsammans. Projektets resultat syftar till att tydligt peka ut ansvaret för att samordna och koordinera arbetet med frågorna kopplade till kommunens attraktivitet:

Platsutveckling – tydligt ägarskap för vem som ansvarar för att samordna utvecklingen av platsen Lindesbergs kommun.

Varumärkesplattform – implementera, utveckla och förvalta kommunens varumärkesplattform.

Effektmål och nyttoanalys

Följande effektmål eftersträvas:

Mål 1: Lindesbergs kommun har genom den nya organisationen ett stärkt arbete kring platsens identitet och skapar attraktivitet för boende och besökare:

Avgränsningar

Projektet ska fokusera på den övergripande viljeriktningen och föreslå en organisation som ger bästa möjliga förutsättningar för frågorna. Projektet kommer inte specifikt belysa särskilda besöksmål eller besöksanledningar.

Målgrupper

Internt: Förtroendevalda i Lindesbergs kommun, medarbetare och chefer i kommunala förvaltningar och bolag.

Externt: Medborgare, företag, föreningar och civilsamhälle.

Riskanalys

En risk är att om inga beslut tas om fortsatt organisationsutredning finns otydligheten kvar i organisationen. Skapas inte en tydlighet i hur kommunen ska arbeta med attraktiviteten och marknadsföringen för att attrahera fler besökare kan det sluta med att kommunen tappar boende och besökare, och heller inte lockar till oss några nya. En annan risk är att det inte finns personella eller ekonomiska resurser för att gå vidare och få till ett lyckat arbete. En ytterligare risk är att det kan vara svårt att enas om var i organisationen frågorna passar in bäst eller att politiken inte känner sig trygg med föreslagna förändringar för att tydliggöra uppdraget. Det kostar att göra en attraktivitetsresa och det krävs uthållighet och långsiktighet.

Med platsvarumärket Lindesberg menar vi alla platser i det geografiska området Lindesbergs kommun, från Kloten i norr till Fellingsbro söder. Platsvarumärket Lindesberg får användas av alla aktörer oavsett bransch när de vill kommunicera sin hemvist i området. Läs mer på lindesberg.se >>