Vinsterna i Lindesbergs Konstföreningens konstlotteri finns att beskåda i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek.

​Lindesbergs Konstförening: Konstlotteri utan vernissage-mingel

Året 2020 går mot sitt slut - och det blev inte riktigt som Lindesbergs Konstföreningen tänkt sig. Eldskulpturtävlingen är inställd. Utställningen med Katarina Warrenstein som skulle ha haft vernissage 5 december är framflyttad. Men föreningens konstlotteri är genomförd - men inte i samband med det planerade vernissage-minglet.

"Vi i styrelsen hade förberett tankar på eldskulpturtävling, vernissage för Katarina Warrenstein och ett härligt lotterivimmel. Tyvärr är ju det här året inte som andra - och vi har som alla andra fått revidera våra planer", skriver konstföreningens styrelse i ett medlemsbrev:

Utställningen med Katarina Warrenstein 5 december 2020 – 7 januari 2021 skjuts upp till 15 maj – 9 juni 2021. Nästa utställning blir med Åsa Söderberg, 13 mars – 7 april 2021. Vinterspår 2021 vet styrelsen i skrivande stund inte hur det blir med.

Men vad styrelsen emellertid vet är att dragning i föreningens konstlotteriet har förrättats. Åtta medlemmar i föreningen som vunnit får välja bland de åtta vinster som lottats ut:

Jordi Arkö, Ålderstrappan, fotopolymer; Mikael Kihlman, Svart Dahlia, torrnål; Björn Krestesen, Möte med en Skärva, litografi; Lea Ahmed Jussilainen, Solnedgången, screentryck; Clas Thor, Över Svartån in bland träden i Örebro – med målaren Harry Thomander från Karlslund till Skebäck. Bok; Bengt Svensson, Landskap, blyerts; Tomas Herngren, Hemresan, olja; Nick Furderer, The Passage of Time 4, blandteknik.

Vinsterna finns för betraktande i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek. Styrelsen underrättar vinnarna och delger dem hur, och i vilken ordning de kan välja bland vinsterna. Uthämtning av vinster sker under vecka 51.

"Ett varmt tack för det här året och hjärtligt välkomna till våra utställningar under 2021", skriver styrelsen för Lindesbergs konstförening med Rainer Hickisch som ordförande.

Bli medlem i Lindesbergs konstförening (med möjlighet att delta i nästa års konstlotteri) - enskild medlem 100:-/år, familj 150:-/år. Sätt in avgiften på Bankgiro 5440-5873

Lindesbergs Konstförening