​Spökvandringar i Stripa gruvmiljö även i år

​Spökvandringar i Stripa gruvmiljö även i år

För tredje året arrangerar kommunala bolaget Besök Linde AB skräckvandringar för barn (fredag 30 oktober) och vuxna (lördag 31 oktober) genom de gamla gruvbyggnaderna på Stripa gruvområde i Guldsmedshyttan.

Fredag 30 oktober från kl 17:00: Barnens spökvandring i Stripa

"I gruvans övergivna och hemsökta byggnader väntar en spökvandring som inte är något för den mörkrädde! Inget år är det andra likt och vi låter er utforska nya miljöer varje år. Se till att hålla någon i handen och håll dig till den ljusledda vägen för man vet aldrig vem eller vad man möter i mörkret", skriver Besök Linde AB och betonar att spökvandringen inte är någon guidad tur utan man släpps in i mindre grupper och går en anvisad och markerad slinga: "Det kommer att vara mörkt, trångt och underlaget är ojämnt på vissa ställen. Skippa snyggkläderna".

Lördag 31 oktober från kl 17:00: Siste man stänger dörren i Stripa

"1977 lades gruvdriften ner och flera av byggnaderna övergavs som om siste man bara stängde dörren och försvann. Andra delar användes i forskningssyfte för förvaring av kärnavfall och radioaktiva ämnen. Den ödsliga känslan av övergivenhet i den råkalla, mörka miljön får bokstavligen nackhåren att resa sig och man får stålsätta sig för att inte titta över axeln", skriver Besök Linde AB.

Covid-19 säkerhet för båda vandringarna: Besökarna kommer att gå tillsammans med de personer ni bokade biljetterna med och inte blandas med andra sällskap. Sällskapen släpps in med några minuters mellanrum. Rekommenderad gruppstorlek är fem personer. Förtäring kommer att finnas på plats.