STF Bergslagen med i Nätverket Lindekultur

STF Bergslagen med i Nätverket Lindekultur

Svenska Turistföreningen (STF) Bergslagen har anslutit sig till Nätverket Lindekultur. STF Bergslagen har omkring 1.500 medlemmar i Lindesberg, Nora,Hällefors och Ljusnarsberg. "Genom Nätverket Lindekultur kan vi få hjälp att sprida kännedom om våra aktiviteter", förklarar Carl-Johan Råberg som är ordförande i STF Bergslagen.

Svenska Turistföreningen (STF) verkar för att få människor att upptäcka Sverige och vara ett naturligt val för alla som vill engagera sig i och medverka till att fler får möjligheter till upplevelser som utgår från natur- och kulturturism. Föreningen ska inspirera till resande, aktiviteter och äventyr som ger unika natur- och kulturupplevelser runtom i Sverige.

Nätverket Lindekultur:

Att vara med i Nätverket Lindekultur innebär att få tillgång till nätverkets tjänster (däribland publicering av nyheter och evenemang i kalendern) samtidigt som varje aktör bidrar med att marknadsföra nätverket i sina respektive kanaler. Tillsammans stärker vi kulturlivet i Lindesberg.

Sju kulturarenor är nu anslutna till nätverket (med kulturarenor menas offentliga, privata och ideella kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun): ● Akademibokhandeln - Blombergska Bokhandeln ● Frövifors Pappersbruksmuseum ● Kulturskolan Garnalia ● Lindeskolans Estetiska program ● Lindeskolans Musikteaterprojekt ● Perssons Magasin ● Svenska kyrkan: Linde bergslags församling

Nio kulturföreningar/grupper är nu anslutna till nätverket (med kulturföreningar menas ideella organisationer inom kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun): ● Bergslagernas Spelmansgille ● Linde Fornminnes- och Hembygsförening ● Lindesbergs Filmstudio ● Lindesbergs Fotoklubb ● Lindesbergs Konstförening ● Lindesbergs Riksteaterförening ● Manskören Harmoni ● Kapell Malén ● STF Bergslagen

Nitton enskilda kulturaktörer är nu anslutna till nätverket (med enskilda kulturaktörer menas aktiva utövare - personer och företag/verksamheter - av kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun): ● Ann Björk ● Arne Johnsson ● Birgit Westmar ● Gunilla Dovsten ● Johan Wennman ● Johnny Karlsson ● Kajsa Karlsson ● Karin Smed-Gerdin ● Lars-Åke Smed ● Maria Lagerman ● Marianne Degerman ● Monica Lehn ● Pernilla Eriksson ● Rainer Hickisch ● Rolf Karlsson ● Sven Carlsson ● Stefan Jansson ● Thomas Rydén ● Thomas Lundkvist ● Åsa Falk.

.....................

STF Bergslagens kommande program:

10 mars: Besök på den nya brandstationen
Följ med på en intressant visning av den helt nya brandstationen som byggts på industriområdet intill Meritor i Lindesberg. Mikael Juneholm guidar oss.

• Tid och plats: Torsdag 10 mars 2016 med samling utanför brandstationen kl. 18.45. Visningen börjar 19.00.
  • Ansvarig: Elsie Sjöö tel 070-2442845

13 april: Kloten – vacker natur och en rik historia
Här får du historien om Kloten som födelseort för ett av Sveriges största företag, Gränges AB. Kloten är känt som turistort idag men mindre känt är dess historia som industriort. Om det berättar Lars Hagström i april.

• Tid och plats: 13 april 2016 kl 19.00 på biblioteket i Lindesberg. Avgift 20 kr för medlemmar, 30 kr för icke medlemmar.
  • Ett samarrangemang med Linde fornminnes- och hembygdsförening.
  • Ansvarig: Carl-Johan Råberg tel 070-3747597

15 maj: Vårvandring runt Digerberget
Vi gör en vårvandring runt Digerberget i Nora. Det blir en vacker vandring med start och avslutning vid Digerberget. Ta på lämpliga kläder och ta med fika för en nio kilometer mycket trevlig vandring.

19 juni: Besök bland guckusko i artrika Björskogsnäs
Vi besöker Björskogsnäs i Hällefors, numera även känt från TV med Ernst, annars känt för en mycket unik flora med guckusko och artrikt odlingslandskap. Ta med fika.

• Tid och plats: Parkeringen Björskogsnäs kl cirka 10.15 den 19 juni 2016. Samling för samåkning parkeringen vid Statoil Lindesberg kl 9.00 – vill du ansluta längs vägen ringer du ansvarig.
  • Ansvarig: Carl-Johan Råberg tel 070-3747597.
  • Läs mer på nätet >>

21 augusti: Vi cyklar och gör nya upptäckter
Vi cyklar runt i Lindesberg och dess närmaste omgivningar, tittar närmare på sån´t vi sett många gånger förut och upptäcker kanske något nytt som vi inte tidigare lagt märke till. Gunilla Åkerlind visar vägen och pekar på ställen att stanna vid. Turen tar 3-4 timmar och då hinner vi slå oss ner någonstans med matsäcks- eller kaffekorg.

• Tid och plats: Söndagen den 21 augusti 2016 kl 10.00. Samling med cykel vid Pumphuset vid Kungsgatans södra ände.
  • Ansvarig: Marieann Kaliff Almquist tel 070-3107341.