Göran Johansson och Jessica Järlstam delade segern i Månadens Bild på temat Vad betyder Lindesbergs kommun för dig? Bilderna är beskurna men kan ses i sin helhet nedan.

Göran och Jessica delade segern i femte omgången av fototävlingen

Göran Johanssons bild från Danshyttan och Jessica Järlstams bild från bastuflotten i Lindesberg fick flest röster i femte omgången av fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg. De får därmed dela titeln Månadens Bild i maj på temat Vad betyder Lindesbergs kommun för dig? Görans bild nr 7 och Jessicas bild nr 10 i finalen fick båda 35 röster vardera av totalt 228 röster.

Det övergripande temat för fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg har varit kommunens platsvarumärke Bergslagens själ - under de första omgångarna (januari, februari, mars och april) med olika ledord ur kommunens platsvarumärke (se vinnare längre ned på denna sida).

I den femte omgången (maj månad) var temat lite mer fritt tolkande av "Fotografera Ditt Lindesberg". Vad betyder Lindesbergs kommun för dig? Och hur vill du fånga kommunens själ i en bild? Vinnarna av Månadens Bild i maj belönas av Besök Linde AB med vardera ett presentkort för två personer till Relaxen på Badhuset Energikällan i Lindesberg >>

Arrangörerna återkommer om datum för gemensam prisutdelningen i Lindesbergs Bio (Folkets Hus).

.................................

Månadens Bild (1) togs av Göran Johansson (Danshyttan, Storå):

”Skogen, sjöarna och byarna är det finaste och mest värdefulla i kommunen. Bilden visar lite av detta, i form av Tjärn i byn Danshyttan, en tidig morgon i maj. I det vackra huset bodde för hundra år sedan flottaren Verf Andersson med familj”. Göran Johansson

Månadens Bild (2) togs av Jessica Järlstam (Lindesberg):

"Bilden är tagen vid bastuflotten i Lindesberg i vintras när jag var där för att ta ett morgondopp i ån. En sak jag verkligen uppskattar med Lindesberg är naturen, närheten till sjön och skogen." Jessica Järlstam

.................................

Övriga finalbilder i den femte omgången av Fotografera Ditt Lindesberg:

.................................

BILD 1: Henrik Andrén (Lindesberg)

"Arenahallen betyder mycket för Lindesberg och handbollslaget Lindesberg LIF’s orange tröjor finns i vissa fönsters färger. Bilden i sig är nästa som en tavla av Piet Modrian, som ofta byggde på rektanglar av olika färger (oftast vitt, rött, gult, blått och svart)." Henrik Andrén

.................................

BILD 2: Bo Wennerberg (Lindesberg)

"Bilden är tagen på andra sidan stora Lindessjön en något regnig sommardag i juli 2020. Mitt barnbarn Fred, 2,5 år, har just fått syn på träskulptören Johan Sandströms granbarkborre i storformat. Vandringsleden Lindessjön Runt har gett friluftslivet i Lindesberg en extra dimension. En omväxlande vandring i både skog och stadsmiljö lockar nu både lindesbergare och turister, en aktivitet som passar förträffligt i dessa pandemitider." Bo Wennerberg

BILD 3:  Börje Erlandsson

.................................

BILD 4: Gunnar Nilsson (Lindesberg)

"Volleybollbilden är tagen får några år sedan. Jag tycker att idrott har en stor betydelse för Lindesbergs kommun och dess invånare." Gunnar Nilsson

.................................

BILD 5: Kjell Gustafsson (Lindesberg)

BILD 6: Mats Lindbäck

.................................

BILD 8: Inger Griberg (Bergshyttan):

"Star Wars-konsert i Lindesbergs kyrka. Den lockade. Olivia, barnbarn, ville följa med mormor - två och ett halvt år sedan, tror jag. Under julhelgen och en snöfattig vinter. När vi lämnade evenemanget fångades vi vid utgången av detta magiska och blixtrande ljusskimmer vid Oscarsparken, mitt i den äldre delen av Lindesberg. Historiska vingslag omgav oss i uterummet. Lindesberg är min hemmaplan." Inger Griberg

BILD 9: Anna Forslund

.................................

Fototävlingen Fotografera Ditt Lindeberg arrangeras av två föreningar (Lindesbergs Fotoklubb och Lindesbergs Konstförening), två kommunala verksamheter (Kultur- & fritidsenheten och Kulturskolan Garnalia) samt ett företag i branschen (Elon Ljud & Bild Lindesberg) med stöd av Lindesbergs kommun (Tillväxtförvaltningen), de kommunala bolagen Besök Linde AB, Linde Energi AB och LIBO Lindesbergsbostäder AB samt nyhetskanalen LindeKultur.

.................................

Tidigare vinnare i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg:

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se