Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 41)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 41)

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg ● Kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

● Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

● Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

● Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

VECKANS NYHETER 4-10 OKTOBER:

Turandot inleder opera på bio-säsongen i Lindesberg

Lördag 12 oktober kl 19:00 inleder Giacomo Puccinis mästerverk Turandot opera på bio-säsongen från Metropolitan Opera i New York. Föreställningen direktsänds genom Folkets Hus och Parker på biografer i hela Sverige lördag 12 oktober kl 19.00 - däribland på Folkets Hus Bio i Lindesberg.

Dags igen bygga fler holkar till fåglarna på Kyrkberget i Lindesberg

Söndag 20 oktober bjuder Föreningen Kyrkbergets Vänner in till fågelholksbygge. Aktiviteten är avgiftsfri och riktar sig till alla åldrar. ”Tanken är att vi har återkommande träffar, som handlar om fåglar på Kyrkberget, då vi har olika aktiviteter och lär oss om fåglar”, hälsar styrelsen i Föreningen Kyrkbergets Vänner genom Annika Waldén.

Snart dags för årets julmarknader

Snart bara en månad kvar till årets första julmarknader i Lindesbergs kommun - med möjlighet att köpa unika julklappar från konsthantverkare i Bergslagen. 16-17 november är det julmarknader i Perssons Magasin och Gusselby; 23-24 november i Frövifors, Liljendal, Siggebohyttan och Perssons Magasin; och 14 december i Stripa med Stripa Gruva Event och Stripabryggeriet som arrangörer.

Stripa Gruva Event: ”Vi är några personer som tyckte det var synd att ett sådant välbesökt evenemang som Stripa julmarknad skulle upphöra bara för att Besök Linde AB valde att avyttra sig från Stripa gruvområde. Vi börjar med att ta tag i julmarknaden och se till att den blir väl genomförd så får vi se om vi fortsätter mer andra event framöver. Stripa Gruva har ju en enorm potential för alla möjliga olika sorters event. Framtiden får utvisa. /Malin Gröningsson

Premiär för Martin Almgren som musikalartist i Robin Hood

Den 27 oktober är det premiär i Stockholm och därefter blir det Sverige-turné som kommer till Örebro 16 november för Robin Hood - en familjemusikal med Martin Almgren som Brother Tuck. Han har gått från att vara lastbilschaufför i Lindesberg till idolvinnare och känd musiker - nu tar han steget till musikalscenen.

Nätverket Lindekultur och nyhetskanalen lindekultur.se fyller sex år

Den 7 oktober för sex år sedan (2013) höll Nätverket Lindekultur sitt första nätverksmöte (bilden) med ett 50-tal kulturutövare, kulturintresserade och andra som vill att Lindesberg ska vara en levande och attraktiv kulturstad. Nätverket Lindekultur har nu (oktober 2019) 108 kulturverksamheter i Lindesbergs kommun anslutna.

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) firar samtidigt sex år som nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Med allt fler läsare - både i och utanför Lindesbergs kommun - blir nyhetskanalen lindekultur.se allt starkare som ”kulturens röst” i Lindesberg.

"Politiker ska respektera det ideella kulturlivet"

”Hårdare styrning och ökad administration av det fria kulturlivet är ingen lösning - staten måste visa större tillit till civilsamhällets särart och förmåga”, skriver företrädare för Ideell kulturallians i en debattartikel på arbetet.se. ”Politiken och de stora kulturinstitutionerna behöver det ideella kulturlivets stöd. Det civila samhällets kulturorganisationer finns i varje kommun och är unika på så vis att de når ut i samhällets minsta kapillär. Den ideella kultursektorn kan hjälpa politiken att vända utvecklingen. De som sitter inne på rätt verktygslåda för att nå en bättre måluppfyllelse när det gäller deltagande och mångfald är det ideella kulturlivet självt”, heter det bland annat.

Ideell kulturallians bjuder in till konferens om delaktighet

Hur kan civilsamhällets röst stärkas i relation till förvaltning och politik? Det är temat för den halvdagskonferens - ”Bottendöd eller kulturell glöd? Syresätt kulturen” - som samarbetsorganisationen för det civila samhällets organisationer på kulturområdet bjuder in alla intresserade till .

KULTUREVENEMANG 11-20 OKTOBER

12 okt 18:00: Öskebohyttan: Innan löven faller

Ett program om träd, minnen, resor med bilder och musik. Gunilla Dovsten, Arne Johnsson, Astrid Lindén, Torsten Sandberg, Clas Thor berättar, läser och musicerar. Kaffe med dopp av syjuntan. Arrangör: Öskebohyttans kultur- och missionsförening

12 okt 19:00: Opera på bio: Turandot

18 okt 19:00: Lindesberg: Star for Life in Concert

Uppåt 300-400 sångare från 18 (!) körer i Lindesberg medverkar i ”Star for Life in Concert” - en musikupplevelse för alla åldrar med artister från Sverige och Sydafrika fredag 18 oktober i Lindesberg Arena.

19 okt 18:00: Fellingsbro: Konsert med Martin Almgren och körer

Martin Almgren med musiker tillsammans med Kyrko- och gospelkörerna i Näsby Fellingsbro församlingar ger konsert i Fellingsbro kyrka.

20 okt: Sista anmälningsdag till Vinterspår 2020

Vinterspår är ett kulturevenemang som startades 2008 på initiativ av Lindesbergs konstförening. Sedan dess har Vinterspår utvecklats till ett av kommunens största kulturevenemang, med över hundra deltagare och tusentals besökare varje år. Vinterspår är alltid första helgen i februari.

20 okt 14:00: Kyrkbergets Vänner: Fågelholksbygge

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Vad händer i kultur-Lindesberg?

Vill du veta vad som händer i kultur-Lindesberg i höst? Följ vår evenemangs-kalender på lindekultur.se - den mest kompletta kalendern för kulturevenemang i Lindesbergs kommun.

Vill du marknadsföra vad som händer i kultur-Lindesberg i höst (och det ännu inte finns med i vår evenemangs-kalender på lindekultur.se)? Skicka underlag om kommande evenemang till info@lindekultur.se.

Utställningar:

• Årets kulturstipendiat Angelica Rosengren ställer ut på Lindesbergs Stadsbibliotek - en fotoutställnlng med stämningsfulla bilder av årets kulturstipendiat i Lindesbergs kommun. Utställnigen kan ses t.o.m. 23 oktober under bibliotekets ordinarie öppettider: måndag-onsdag 10-19, tor 10-17, fre 10-18, lör 10-14. Arrangör: Kulturenheten Lindesbergs kommun. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Blombergska gården i Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg onsdagar kl 15-17 och fredagar kl 12-15. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>
  • Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio: Se upplevlindesberg.se >>

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se