Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 11)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Lohengrin på Met i New York - nästa opera på bio i Lindesberg

Lördag 18 mars kl 19:00 kl 17:00 (OBS tiden) visas Wagners romantiska opera Lohengrin från Metropolitan i New York på biografer i hela Sverige - däribland Lindesbergs Bio genom Lindesbergs Filmstudios Operasektion. Lohengrin återvänder till Met efter 17 års frånvaro i en ny storslagen uppsättning av François Girard.Läs mer på lindekultur.se >>

Utställningen om gruvan i Stråssa nu öppen varje lördag

Stråssa Byförenings uppskattade affischutställning om Stråssa gruva 500 år med mera har bara varit möjlig att besöka vid två tillfällen - en helg i september förra året och andra gången i samband med Vinterspår i år. Nu får ännu fler möjligheten att se utställningen i föreningens lokal Navet i Stråssa varje lördag kl 13-16.Läs mer på lindekultur.se >>

Konsert med kontrabas och sång i väntan på Kammarmusikfestivalen

Lördag 18 mars kl 16:00 bjuder Nora/Bergslagens Kammarmusikförening in till "Kontrabas & sång" - den femte konserten i serien Jorden Runt på Åkerby herrgård i väntan på Kammarmusikfestivalen 16-22 juni. Maria Johansson Josephsson konserterar kontinuerligt med kontrabasisten Sébastien Dubé i deras ovanliga duo - kontrabas och sång. Läs mer på lindekultur.se >>

Familjeföreställning för alla generationer ges i Ramsberg

Söndag 19 mars kl 16:00 ges "Vår version av skönheten och odjuret" i Resta Bygdegård (Rmasberg) - en familjeföreställning från 4 år som, tillsammans med publiken, underhåller alla generationer. Entré 100 kronor (inklusive popcorn och dryck). Anmälan till 070 8263359. Läs mer på lindekultur.se >>

Föreningen Industrilandskap i Bergslagen håller årsmöte med föredrag

Tisdag 21 mars kl 18:30 håller Föreningen Industrilandskap i Bergslagen årsmöte i NTO-lokalen i Stripa. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar kommer föreningens yngste medlem Vincent Gunnarsson att berätta om sitt intresse för gruvor och sälja sin tidning Gruvbladet. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Hembygdsförening bjuder in till föredrag om Dan Andersson

Onsdag 22 mars kl 19.00 håller författaren Nils Holmdahl ett föredrag om vad som är sanning och myt om Dan Andersson. Föredraget arrangeras av Lindesbergs Hembygdsförening och hålls i Kristinakyrkan, Lindesberg. Programmet inleds redan klockan 18:30 med att trubaduren Anders Grimborger från Lindesberg sjunger några av Dan Anderssons populära visor. Läs mer på lindekultur.se >>

Aldrig Ensam Show till Lindesberg - lyfter på locket till psykisk ohälsa

Onsdag 22 mars kl 19:00 ges föreställningen Aldrig Ensam Show med Charlie Eriksson och Axel Schylström i Lindeskolans aula (Lindesberg). I Aldrig Ensam Show lyfter de tillsammans på locket till psykisk ohälsa – något av det mest tabubelagda som finns. Läs mer på lindekultur.se >>

Lördag 25 mars kl 16:00 ges "Vad vi ljuger om när vi ljuger om Italien" - en komedi om lögner, bluffar och önskan - i Vasselhyttans bygdegård (Storå). Föreställningen presenteras av Lindesbergs Riksteaterförening i samarbete med Vasselhyttans Bygdegårdsförening. Läs mer på lindekultur.se >>

Dags att föreslå vem som ska få årets kommunala kulturstipendium i Lindesberg

Senast 28 mars vill Lindesbergs kommun har förslag på mottagare av årets kulturstipendium, föreningsledarstipendium och byggnadspris för år 2023. Vem som helst kan söka stipendierna eller nominera kandidater. Skicka ansökan eller förslag med motivering via mejl till kulturkontoret@lindesberg.se. Läs mer på lindekultur.se >>

Kommande konserter i Stripa: Bach på svenska och musikalisk skattkammare

Kronohyttan Kulturförening bjuder i samarbete med Stripabryggeriet in till kommande konserter i Stripa Gruvmiljö. Lördag 6 maj: Bach på svensk med Lisa Rydberg och Gunnar Idenstam; Fredag 8 september: Musikalisk skattkammare med Erik Rydvall och Kristine West med Ale Möller som gäst. Läs mer på lindekultur.se >>

Catarina Hällzon håller silversmideskurser för både nybörjare och mer erfarna

"Välkommen på silversmideskurs i Lilla Björnhammar utanför Lindesberg", hälsar Catarina Hällzon som i vår håller två helgkurser (29-30 april och 13-14 maj) och en prova-på-kurs 27 maj. Catarina Hällzon är smyckekonstnär och konsthantverkare - med fokus på unik produktion av smycken och smyckekonst - som bor och har sin verkstadsateljé i Lilla Björnhammarn där hon också håller sina kurser. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Fotoklubb: Göran Johansson tog månadens bild

Lindesbergs Fotoklubb har hållit månadsmöte för mars och Göran Johansson vann månadstävlingen på temat "Gatukonst". Av 29 tävlingsbidrag tog Göran Johanson hem vinsten med majoritet av rösterna. Göran hade även med sig många fler gatukonst-bilder från bland annat New York och Berlin som förevisades. Läs mer på lindekultur.se >>

LindeDagen på väg slå nytt rekord - 139 utställare redan anmälda

Tio veckor kvar till LindeDagen 24 maj 2023 - men redan 139 utställare anmälda. Och fler är på gång, enligt arrangerande Lindesbergs Rotaryklubb som anpassat utställarplatserna på Loppholmarna för att passa nya och tillkommande attraktioner. Dessutom sätts nu ett sista anmälningsdatum för utställare till 23 april - bland annat för att i år kunna satsa mer på marknadsföring av dagen. Läs mer på lindekultur.se >>

Testa dina kunskaper i LindeQuiz och delta i utlottningen av Rotarys Linde-brickor

LindeQuiz är ett kunskapstest om LindeDagen, Rotary och Lindesberg med chans att vinna Rotarys Linde-brickor som designats av Pernilla Eriksson. Tävlingen pågår fram till LindeDagen 24 maj då vinnare presenteras i Rotarys tält i Oscarsparken. Till LindeQuiz >>

Dags att anmäla tävlande till lådbilstävlingen Trollrallyt i Lindesberg

Lördag 27 maj är det dags igen för Trollrallyt - lådbilstävlingen i Lindesberg som förra året gjorde succéartad återkomst. Tävlingssugna lådbilsförare kan nu anmäla sig till den andra upplagan av nya Trollrallyt som har samma grundtanke som tidigare - att vara en rolig och lekfull tävling för barn och i många fall även deras föräldrar som byggt barnens fantasifulla lådbilar. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Monica Lehn Domnicks runsten

Monicas text nummer 166 sedan 2005 på den så kallade RUNSTENEN. Central plats, Lindesberg: "Det gröna (foto-)hus jag tänker på är Michelsonska huset. Nuvarande fastighetsägaren vill riva och bygga ett höghus på platsen. Rivningsbeslut är taget men har överklagats. Under tiden RIVER VI OSS I HUVUDET."

Punkfesten tillbaka på Hillstreet i Lindesberg

Fredag 24 mars är det dags att damma av nitarna och vaxa tuppkammen. Då kommer fjolårets succé Linde Punkfest ånyo inta scenen i Kultur- och Musikhuset Hillstreet i Lindesberg. Med en mix av större band så som Trubbel och Gatans lag tillsammans med lokala pärlor hoppas man på fullt hus även den här gången. Läs mer på lindenytt.com >>

Dialogcafé i Öskevik om kulturmiljöer

Onsdag 22 mars kl 18:00 bjuder Lindesbergs kommun in till dialogcafé om kulturmiljlöer på Silkes Café i Öskeviks missionshus: "Ett kulturmiljöprogram är på gång i Lindesbergs kommun – vill ni vara med på resan tillsammans med oss? Vill du veta mer om våra kulturmiljöer eller är nyfiken på vårt arbete kom till vårt dialogcafé och prata med oss, alla är välkomna! Vi bjuder på smörgås, såklart ekologiskt", hälsar projektledare Helena Randefelt och museiintendent Helen Sannerstedt. Läs mer >>

Leader bjuder in till informationsmöten

Undrar du hur man söker projektstöd och genomför ett leaderprojekt? Det kommer Leader Bergslagen och Leader Mälardalen svara på under sina informationsmöten under mars och april i Lindesbergs kommun. Som en del i landsbygdsarbetet medfinansierar Lindesbergs kommun Leader Bergslagen med drygt 500.000 kr och Leader Mälardalen med drygt 43.000 kr årligen. Läs mer på lindesberg.se >>

Opera på Skäret: Solisterna som ska trollbinda publiken i sommar

I år, liksom varje år, presenterar Opera på Skäret en rad nya internationella namn. De fyra stora huvudrollerna i sommarens uppsättning av Rigoletto delas av åtta fantastiska solister som nu gör debut inför en svensk publik. Läs mer >>

Örebro kommun: Tydlighet och samarbete för ett tryggt bibliotek

Efter ett pilotprojekt med en bibliotekssocionom på Örebro stadsbibliotek sammanfattas erfarenheterna i rapporten ”Örebro bibliotek - ett bibliotek för alla, men inte för allt”. Den ger svart på vitt att definiera tydligt vart gränserna för bibliotekets uppdrag börjar och slutar, tillsammans med andra funktioner i samhället kan bygga demokratin starkare. Läs mer >>

Kulturrådet: Nytt ungdomsråd fokuserar på läsning och modersmål

Nio 15–16 åringar tar plats i Kulturrådets nybildade ungdomsråd. De ska tillsammans med läsambassadören Nioosha Shams fokusera på modersmål, flerspråkighet och ungdomslitteratur. Syftet är att få ungas blick på läsning och införliva deras idéer i läsambassadörens arbete. Läs mer >>

Nu öppnar ansökan till Dokfotosalong 2023: "Osynligt arbete"

Arbetets museums årliga hyllning till dokumentärfotografi är tillbaka med nytt namn: Dokfotosalong, kort och gott. För sjunde året i rad kan fotografer från hela landet söka till salongen, som slår upp portarna i september. Ansökan är öppen från 15 mars till och med 1 maj. Läs mer >>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Med reservation för eventuella ändringar - se uppdaterad evenemangskalender på lindekultur.se >>

Vecka 11: 13-19 mars

18 mars: Opera på bio: Lohengrin: Lindesbergs Bio (Folkets Hus) >>

19 mars: Teater i Resta bygdegård: Vår version av skönheten och odjuret >>