Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 12)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 12)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Frövifors Pappersbruksmuseum nomineras till utmärkelsen Årets industriminne 2023

Frövifors Pappersbruksmuseum - Årets Arbetslivsmuseum 2021 - har nu möjligheten att utses till Årets industriminne 2023. Utmärkelsen utdelas av Svenska Industriminnesföreningen (SIM) för att uppmärksamma ett långsiktigt arbete med ett industriellt kulturarv. Årets tema är "Levande kulturarv – om metoder, kunskaper och färdigheter som överförs från en generation till nästa". Läs mer på lindekultur.se >>

Internationell Artist in Residence-konstnär till Frövifors Pappersbruksmuseum

Jukhee Kwon (bilden) är en av de fyra Artist in Residence-konstnärer som under våren kommer att att undersöka olika platser i Örebro län ur ett konstnärligt perspektiv - däribland Frövifors Pappersbruksmuseum där Jukhee ska bo och verka i vår för att inspireras av platsen. Jukhee Kwon är konstnär med papper som material. Hon är född i Sydkorea 1981 och bor och verkar i Italien. Läs mer på lindekultur.se >>

Torsdagscafé på Frövifors Pappersbruksmuseum

Torsdag 30 mars kl 10:00 bjuder Frövifors Pappersbruksmuseum in till Torsdagscafé med visning av filmen "Pappersbruket i Frövifors - ett dokument från 1976". Är du nyfiken på hur det såg ut när pappersbruket var igång kan du komma och se filmen som beställdes av Örebro Pappersbruk som ägde Frövifors pappersbruk på den tiden. Längd: 40 minuter. Torsdagscaféer har fri entré och börjar med fika kl. 10, aktiviteterna börjar kl. 10.30". Läs mer på froviforsmuseet.com >>

Lördag 25 mars kl 16:00 ges "Vad vi ljuger om när vi ljuger om Italien" - en komedi om lögner, bluffar och önskan - i Vasselhyttans bygdegård (Storå). Föreställningen presenteras av Lindesbergs Riksteaterförening i samarbete med Vasselhyttans Bygdegårdsförening. Läs mer på lindekultur.se >>

Nobody has to know - vårterminens sjätte filmstudio-film I Lindesberg

Tisdag 28 mars kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudio vårterminens sjätte film på Lindesbergs Bio (Folkets Hus) - "Nobody has to know". Med vackert filmade skotska vyer, ljuv musik och förstklassigt skådespeleri berättas en rörande romantisk historia om två 50-plussare som får en oväntad chans att välja kärleken. Läs mer på lindekultur.se >>

Frövifortens Trädgårdsförening: Från ogräs till Toscana

Onsdag 29 mars kl 18 bjuder Fröviortens Trädgårdsförening bjuder in till föreläsning med Stina Strömberg från Underbara Trädgård i Glanshammar som föreläser på temat ”Från ogräs till Toscana” i Korskyrkan, Frövi. Stina är trädgårdsdesigner och tar oss med på en resa i hennes egen trädgård. Från en övergiven bruksträdgård vid en gammal före detta prästgård till, ja resan är liksom inte slut än. Alla är välkomna! Fri entré och fika finns att köpa, lotteri (OBS kontanter). Läs mer på lindekultur.se/event >>

Torsdagsträff för daglediga: Pilmgrimens trädgård

Torsdag 30 mars kl 14:00 bjuder Kristinakyrkan i Lindesberg in till Torsdagsträff för daglediga med föreläsning, gemenskap, fika och andakt - alla är välkomna. Dagens föreläsare är Linda Fintling som talar om Pilgrimens trädgård - om odling, hälsa och att leva i årets rytm. Läs mer på lindekultur.se/event >>

Årets konserter i hemmiljö på Willboda gård – en kulturpärla i Lindesbergs kommun

Förra året fick närmare 400 besökare möjligheten att lyssna på vacker musik i hemmiljö på Willboda gård - en kulturpärla i Lindesbergs kommun. I år (2023) presenteras flera musikevenemang med allt från visor med Fred Lane, jazz med Ponton (fd. Isotope), folkmusikduon Kringel och så sommarens stora höjdpunkt - spelmansstämman 29 juli. Läs mer på lindekultur.se >>

Barnkalasfestival arrangeras i Lindesberg Arena

Söndag 7 maj kl.14.00 arrangeras ”Barnkalasfestivalen” i Lindesberg Arena. Följ med Pettson & Findus, dansa loss med Mamma Mu & Kråkan, förbluffas av trollkarlen Daniel Kane och sjung med Elsa från Frost i en Disneyinspirerad familjeshow. Läs mer på lindekultur.se >>

Fler frågor än svar från politikerna om Mötesplats Lindbacka i Lindesberg

När kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun fick förstudien om Mötesplats Lindbacka presenterad (tisdag 28 februari) svarade de med fler frågor än svar. "Vi behöver ha inriktningsmål för att ha något att fatta beslut om - detta håller på att formuleras och kommer upp igen i kommunstyrelsen för beslut”, svarar Tomas Klockars (M) - kommunstyrelsen ordförande. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Fotograf Björn Dahlfors: Tankar från Vinterspår

Fotograf Björn Dahlfors har utkommit med Fotobrev 021 med bland annat Tankar från Vinterspår: "Årets första stora energikick var att ställa ut på Vinterspår. Många trevliga bildsamtal och många som vandrade i väg med min bok 202053 under armen. Nu har jag fyllt på med ideér och kreativitet och förhoppningsvis kommer det mynna ut i att nya projekt kommer ta fart. Läs hela fotobrevet >>

Nytt samarbete ger grönt ljus för guidningar i Stripa Gruva

Under 2015 tog det kommunala bolaget Besök Linde AB över ansvaret att driva byggnadsminnet Stripa Gruva vidare. Bara ett par år senare meddelade bolaget att man drog sig ur Stripa för gott, och hänvisade till dåligt ekonomiskt resultat. Nu är det dock dags för Stripas gruvmiljöer att återigen få påhälsning av nyfikna besökare, då Lindesbergs kommun slutit ett nytt avtal med föreningen Industrilandskap Bergslagen. Läs mer på lindenytt.com >>

Axel Schylström och Charlie Eriksson bjöd på en livsviktig show

Inför en näst intill fullsatt aula bjöd duon Axel Schylström och Charlie Eriksson publiken på en minst sagt livsviktig show. Den två timmar långa föreställningen kastade publikens känslor mellan högt och lågt, mellan tårar och skratt, när de pratade om sina livsresor som båda hade den gemensamma nämnaren psykisk ohälsa. Läs mer på lindenytt.com >>

Internationell konstnär från Ukraina kommer till Nora

Det var 242 konstnärer från 65 länder som sökte till årets Artist in Residence Örebro län. I programmet ges internationella konstnärer möjlighet att och bo och arbeta under fem veckor i vårt län. Nu är urvalet gjort och snart får Nora, Hällefors, Frövi och Örebro internationellt besök. Läs mer >>

Filmfestival för barn och ungdomar i Örebro

För första gången arrangerar Bio Roxy i Örebro en filmfestival för barn och ungdomar! Den 24–26 mars erbjuds ett brett filmutbud med 13 filmer från olika delar av världen. Filmfestivalen sker i samband med Nationell Filmvecka som initierats av Barn- och ungdomsfilmfestivalen Malmö (BUFF). Målet är att få alla i hela Sverige att se film för ung publik. Läs mer >>

Varité Velociped till Kulturhuset Korpen i Skinnskatteberg

Lördag 25 mars kl 16:00 bjuder Skinnskattebergs Kammarmusikförening in till Varité Velociped - en familjeföreställning som är laddat med mängder av magiska tricks och musikaliska illusionsnummer. Hur i hela friden får man en gammal cykel att klinga och svänga som ett karibiskt steelband? Hur trollar man in ett helt trumset i munnen? Hur kan man spela så virtuost på flöjt när alla instrument är försvunna? En föreställning med Varité Velociped är ett märkligt möte mellan människor i alla åldrar där det uppstår ljuv musik på de mest oväntade sätt. Läs mer >>

I salong och soffa – Filmrummet 29 mars om framtidens filmfestival

Den 29 mars tar Filmrummet tempen på filmfestivalen med fokus på publik, innehåll och utveckling. Tillsammans med festivalrepresentanter diskuterar vi möjligheter och utmaningar med dagens festivallandskap, och spanar mot framtidens filmfestival. Samtalet sker digitalt och är öppet för alla – anmäl dig nu. Läs mer >>

Språklek med film – nytt verktyg för förskolan

Svenska Filminstitutet har lanserat ett nytt material för alla förskolor, Språklek med film – film som språkutvecklande verktyg i arbetet med nationella minoritetsspråk. I materialet får pedagogerna i förskolan tillgång till tre olika filmpedagogiska metoder som utgår från barnens bildskapande kopplat till minoritetsspråken. Läs mer >>

Ideella organisationer på kulturmiljöområdet får bidrag

Riksantikvarieämbetet fördelar varje år bidrag till ideella organisationer inom kulturmiljöområdet, som bidrar till människors möjlighet att uppleva, förstå och ta ansvar för kulturmiljön. I år får 24 organisationer dela på 4,75 miljoner kronor i bidrag. Läs mer >>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Med reservation för eventuella ändringar - se uppdaterad evenemangskalender på lindekultur.se >>

Vecka 12: 20-26 mars

24 mars: Musikhuset Hillstreet: Linde PunkFest >>

25 mars: Öppet Hus på Fellingsbro Folkhögskola, Bergsvägen 2, Fellingsbro >>