Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 12)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 12)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Nämnd ändrade sig: Estetiska programmet blir kvar på Lindeskolan

Det blir ingen nedläggning av Estetiska programmet på Lindeskolan i Lindesberg som majoriteten i Barn- och utbildningsnämnden hade tänkt sig. Vid måndagens sammanträde beslutade nämnden att Lindeskolans estetiska program får vara kvar ett läsår till. Läs mer på lindekultur.se >>

Förtroendekrisen om Lindeskolan: Nämndordförande beskyller gymnasiechef för lögner

Barn- och utbildningsnämndens sammanträde 11 mars - om bland annat programutbudet på Lindeskolan - ställdes in på grund av en ”förtroendekris”, enligt nämndens ordförande Lillemor Bodman (M). I ett mail - som LindeNytt tagit del av - förklarar hon att mötet flyttats på grund av gymnasiechef Staffan Hörnbergs ”beteende som förvirrar och ljuger”. Läs mer på lindekultur.se >>

Efter långt uppehåll: Nytt kultursamtal hålls 3 april i Stripa

Onsdag 3 april kl 18:00 bjuder Tillväxtnämnden i Lindesberg - genom ordförande Tom Persson (SD) och vice ordförande Conny Ärlerud (M) - in till KULTURSAMTAL i Gallerirum i Stripa gruva. "Varmt välkomna att samtala kring kulturen i vår kommun. Ställ frågor, fika och samtala med politiker om kultur", heter det inbjudan: "Skicka gärna in dina frågor i förväg via mail till kulturkontoret@lindesberg.se. Läs mer på lindekultur.se >>

Trippelpremiär idag (fredag) på Lindesbergs Bio

Fredag 22 mars blir det en riktig premiärkväll med tre premiärer samma kväll på Lindesbergs Bio: Kl 17:00: "Kung Fu Panda 4" som vänder sig till yngre barn/ungdomar; Kl 20:00: "Drive-Away Dolls" - action där två tjejer ger sig ut på en verkligen händelserik resa; Kl 22:00: "Ur Mörkret" - svensk thriller/skräck som passar perfekt att avsluta kvällen med. "Den sista resan" är nu den film som gått bäst (som vänder sig mot vuxen publik) sedan Besök Linde AB tog över bion 2019. "Vi visar gärna filmen fler gånger så länge publiken kommer - nya datum kommer inom kort. Läs mer >> >>

Vill ditt parti rädda biografen i Lindesberg? Så svarar partierna!

Alla partier tycker att den kommunala biografen i Lindesberg är viktig - och alla vill att den ska leva vidare. Men bara fem partier (S, C, V, MP och L) svarar ett tydligt JA på att kommunen ska säkra biografens finansiering på lång sikt. Tre partier (SD, M och KD) vill att biografen måste hitta andra finansieringslösningar. Ett parti (LPO) har inte svarat. Läs mer på lindekultur.se >>

• Nu 589 underskrifter: Vill Du också skriva under uppropet Rädda biografen i Lindesberg? Klicka här >>

Operan Romeo och Julia i nyuppsättning direkt från Met till Lindesberg

Lördag 23 mars kl 18:00 (OBS tiden) direktsänds Gounods opera Romeo och Julia i nyuppsättning av Bartlett Sher från Metropolitan Opera i New York till biografer över hela världen - däribland Lindesbergs Bio med två sångare på toppen av sin karriär – sopranen Nadine Sierra och tenoren Benjamin Bernheim - i titelrollerna. Läs mer på lindekultur.se >>