Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 24)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 24)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Inför valet 2022: Vad hände med kulturens valmanifest efter förra valet?

Tre månader före valet 11 september 2022 inleder LindeKultur en uppföljande artikelserie om kulturens valmanifest inför senaste valet 2018. Vad hände med de förslag som presenterades? Vad svarade de politiska partierna då - och vad svarar de idag på frågan: Om det fanns ett kulturparti som lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Läs mer på lindekultur.se >>

Nya planer ska möjliggöra utvecklingsprogram för Lindessjön Runt från 2015

Utvecklingsprogrammet för Lindessjön Runt - som togs fram 2015 - ska nu i möjligaste mån förverkligas. Kommunstyrelsens utskott för stöd och strategi (USS) i Lindesbergs kommun uppdrar till Samhällsbyggnadsförvaltningen Bergslagen att ta fram detaljplaner som möjliggör utvecklingsförslagen i utvecklingsprogrammet i samråd med en politisk tillsatt referensgrupp. Läs mer på lindekultur.se >>

Lördag 18 juni kl 11-14 är det vernissage för årets konstutställningar på Frövifors Pappersbruksmuseum: Isabella Mazzantis Forest Wishes; Örebro Konstskolas Pages; Charlotte Ostritschs 365 paperworks. Samtidigt invigs den nya basutställningen Gläntan och de nya inslagen i Maskinhallen - och filmen Mitt hem är Sverige, men själen är finsk visas. Läs mer på lindekultur.se >>

Snart dags för "Korpspelen" i Ramsberg - efter två års väntan

Tisdag 28 juni kl 19:00 är det äntligen premiär för "Korpspelen" som är Bergslagens Spektakelteaters största uppsättning hittills på ännu en spektaktulär spelplats - segelflyghangaren Aerodromen som inte ligger långt från Gammelbo gård utanför Ramsberg i norra Lindesbergs kommun. "Korpspelen" var planerad att sättas upp redan sommaren 2020 men fick skjutas upp på grund av pandemin. Läs mer på lindekultur.se >>

Sista (?) konsertsommaren för Moa Rudebert som firar 40 år med Svalbo Keramik

"Förmodligen blir detta den sista sommaren som jag arrangerar konserter – så passa på och kom", skriver Moa Rudebert i ett nyhetsbrev: "I fortsättningen kommer jag att koncentrera mig på keramik och på författarkvällarna. Konserter kommer det säkert att bli även nästa sommar - men då får nån annan sköta ruljangsen". I juli är det 40 år sedan Moas Svalbo Keramik slog upp portarna. Läs mer på lindekultur.se >>

Ännu fler historiska Lindesbergs-profiler i sommarens Flydda Tider

"Bergslagsmor" Lydia Hedberg, murarmästare Moberg, fröken Elsa Rubin och kalaskokerskan Johanna Serafia Ottinger är några av de historiska Lindesbergs-profiler som Bergslagens Spektakelteater och Lindesbergs Hembygdsförening presenterar i sommarens Flydda Tider - en dramatiserad guidning i Lindesberg fritt efter några gravarna i appen ”100 gravar du måste se innan du dör”. Läs mer på lindekultur.se >>

Rikt och brett musikliv i sommar i Lindesberg

Det är här det händer! Mikael Rickfors, Dan Hylander, Thomas Di Leva och Ulf Lundell är några av de artister som gästar Lindesberg i sommar som bjuder på många konserter i Lindesberg, Svalbo, Stripa, Löa och Willboda i Spannarboda. De första konserterna ges redan denna vecka: Torsdag 16 juni: Thomas Järvheden på RIFF Musik Bar i Lindesberg; Fredag 17 juni: Elicia Silverstein (violin) och Mauro Valli (cello) från Italien - ”Silverstein-Valli Duo" - på Stripabryggeriet; Söndag 19 juni: Kaurna Cronin & Band i Svalbo. Läs mer på lindekultur.se >>

Midsommarfirandet i Siggebohyttan tillbaka igen

Efter två års pandemi-paus är det traditionsenliga midsommarfirandet vid Siggehyttans bergsmansgård tillbaka igen med musik, dans och danslekar. Öskeviks Allmänna Byförening arrangerar i samarbete med Örebro läns museum och med stöd från Lindesbergs kommun. Läs mer på lindekultur.se >>

Midsommarkarnevalen i Ramsberg tillbaka igen

Efter två års pandemi-paus är det åter dags igen för den traditionsenliga midsommarkarnevalen på midsommardagen (25 juni) i Ramsberg - arrangerat och ordnat av Ramsbergs idrottsförening. Karnevalen inleds med ett karnevalståg som består av en blandning av ekipage och som leds av Guldsmedshyttans Musikkår. Läs mer på lindekultur.se >>

Svenska kyrkans församlingar bjuder in till sommarkvällskonserter

Svenska kyrkans församlingar i Lindesberg (Linde bergslag och Näsby-Fellingsbro) bjuder in till sommarkvällskonserter i församlingarnas kyrkor i Lindesberg, Guldsmedshyttan, Ramsberg, Spannarboda, Frövi och Fellingsbro. Läs mer på lindekultur.se >>

Dags att föreslå kandidater till Harmonis kulturstipendium 2022

Nu är det dags igen att komma med förslag på person/er som ska få manskören Harmonis årliga Kulturstipendium till Gudrun Perssons minne. Senast 15 augusti ska förslag ha inkommit till Harmoni via epost: kulturstipendium@harmoni.nu. Läs mer på lindekultur.se >>

Vinnare av Lindeskolans kulturpris 2022

Årets pristagare av Lindeskolans kulturpris har utsetts i de fyra kategorierna - bild, ord, ljud och rörelse. I varje kategori utses ett första och ett andra pris som vinner 1.500 respektive 800 kronor. Priserna delades ut i samband med skolavslutningen. Lindeskolans kulturpris arrangeras av Lindeskolans bibliotek sedan 2014. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Monica Lehn Domnicks text nummer 161 sen 2005 på den s k Runstenen, central plats, Lindesberg.

Lions Club Storå efterlyser fler bidragssökande

Väl synlig från riksväg 50 i Vasselhyttan ligger den välbesökta loppisladan som drivs av Lions Club Storå. Här går att fynda möbler, husgeråd, inredning, böcker och mycket mer. Alla saker på loppisen har skänkts till Lions som sedan säljer dessa för att kunna dela ut pengar till behövande internationellt, nationellt och i bygden. Men nu har man stött på ett problem – det är för få som söker dessa bidrag. Läs mer på lindenytt.com >>

Digital plattform ska locka besökare till länet

En digital turismplattform som skapar attraktion och nyfikenhet genom att synliggöra länets besöksmål och ledsystem. Det är målbilden för Region Örebro läns regionala tillväxtnämnd när de fattat beslut om att avsätta totalt 1,5 miljoner kronor för ett plattformsbygge. Läs mer i pressmeddelande >>

Filmarkivet.se tillgängliggör ytterligare tre restaurerade stumfilmer

Nu tillgängliggörs ytterligare tre klassiska stumfilmer på Filmarkivet.se. Filmerna – av Mauritz Stiller, Erik Bergström och Georg af Klercker – är digitalt restaurerade av Filminstitutet, och två av dem har nyskriven musik av Matti Bye och Lotta Hasselquist Nilsson. Med dessa tre filmer utökas nu katalogen till åtta långfilmer totalt på sajten, som finns att se helt gratis. Läs mer i pressmeddelande >>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Sommarlovsbio på Lindesbergs Bio

Nu är det dags för sommarlov 2022! Lindesberg Bio visar film varje onsdag klockan 16.00! För dig som är 15 år och yngre är inträdet gratis (övriga 80 kr). Se aktuellt program för sommarlovsbio >>

Lindesbergs Bio: Se aktuellt bioprogram på lindesbergsbio.se >> >>

Lindesbergs Bibliotek: För mer information om öppettider och evenemang - se bergslagsbibblan.se >>