Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 28-29)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 28-29)

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

• Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >>

Publicerat 16 juli:

Rotary och Lions ger fortsatt stöd till Kulturskolan Garnalia i Lindesberg

Rotary i Lindesberg och Fellingsbro samt Lions i Lindesberg och Storå bidrar tillsammans med 13.000 kronor i stöd till Kulturskolan Garnalia i Lindesberg. Bidraget ska användas som deltagaravgifter för socioekonomiskt svaga barn och ungdomar som vill men inte har råd att delta i kulturskolans avgiftsbelagda verksamheter. Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 15 juli:

Banden vid Järle kvarn räddade: "Nu vill vi gärna ha fler"

"Många av banden som var uppsatta på broräcket vid Järle kvarn var sönderklippta och förstörda efter Länsstyrelsens besök - men vi har med stöd från besökare och supportrar satt upp alla som gått att rädda på plats utanför naturreservatet. Nu hoppas vi att fler kommer hit och sätter upp band till stöd för vår kamp", skriver medlemmar i "Vi som vill rädda kultur- och naturmiljön vid Järle Kvarn". Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 14 juli:

Musikkvällar i Svalbo - utomhus med begränsat antal i publiken

Söndag 26 juli bjuder Jonas Amcoff på en kväll med Cornelis musik. Söndag 2 augusti blir det wienercafé med Mona Rosell och Wojtek Rutskovski. Efter första musikkvällen (5 juli) med Tullamore Brothers (som fick dubbleras) fortsätter Svalbo Café sina musikkvällar i sommar med ett något omändrat program, utomhus och med begränsat antal i publiken. Läs mer på lindekultur.se >>

Så planeras för bostäder i och kring Kristinaskolan i Lindesberg

"Skolbyggnaden och gymnastikhuset har sådana kulturhistoriska värden att de bör skyddas", enligt det reviderade förslaget till ny detaljplan för Kristinaskolan med omgivande fastigheter i centralorten Lindesberg. Förslaget är nu ute för granskning med möjlighet att lämna synpunkter senast 4 september 2020. Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 13 juli:

Bergbolagens historia i ny skrift från Lindesbergs Hembygdsförening

Lindesbergs Hembygdsförening har gett ut en ny historiskt skrift. Denna gång behandlas Bergbolagen som på sin tid var Lindesbergs största företag. Bergbolagen hade som mest 700 anställda. Förutom verkstäderna på Banvägen i Lindesberg fanns det dotterbolag i Lysekil och Tierp samt försäljningskontor runt om i Sverige. Läs mer på lindekultur.se >>

Sommarmusik i Fellingsbro kyrka med Agnes Falk och Bertil Westergren

Torsdag 16 juli kl 19:00 bjuder Näsby Fellingsbro församlingar in till årets tredje Musik i sommarkväll - den här gången i Fellingsbro kyrka med Agnes Falk och Bertil Westergren som bjuder på ”Musik från filmens värld och sommaren”. Besökarantalet är begränsat och de första drygt 40 personerna släpps in. Läs mer på lindekultur.se >>

"Demokratin 100 år" - en kraftsamling för att stärka demokratin

Nästa år (2021) är det 100 år sedan både kvinnor och män för första gången fick rösta i val till riksdagen i Sverige. Detta kommer att uppmärksammas i en nationell kraftsamling. Bland annat inbjuds ideella föreningar att söka statsbidrag till projekt som syftar till att stärka demokratin på lokal, regional eller nationell nivå. Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 12 juli:

"Bra att politikerna vill veta mer om studieförbunden"

Förra året lockade studiecirklar och annan gruppverksamhet 3.280 deltagare i Lindesbergs kommun - och kulturevenemang som arrangerades med stöd av studieförbund lockade totalt 20.910 deltagare. "Studieförbunden är viktiga för kulturlivet i Lindesberg - därför är det självklart bra att politikerna vill veta mer om studieförbunden", säger länsbildningskonsulent Cecilia Lönn Elgstrand. Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 11 juli:

Länsstyrelsen klippte ned protestbanden vid Järle kvarndamm

"Vid ett tillsynsbesök vid Järle kvarn upptäcktes band på bron. Länsstyrelsen bedömde att det bröt mot reservatsföreskrifterna och beslutade därför att ta bort banden", skriver Länsstyrelsen i Örebro län. "En märklig reaktion på en stillsam och lågmäld protest vid Järle kvarndamm", svarar medlemmar i Facebook-gruppen " Vi som vill rädda kultur- och naturmiljön vid Järle Kvarn". Läs mer på lindekultur.se >>

Kulturaktörer i Örebro län får regionalt ekonomiskt Corona-stöd

Frövifors pappersbruksmuseum, Kazue Ikeda, Oubiada Mualem, Malin Dahl och Johnny Wernersson är några av länets kulturskapare och ideella föreningar som beviljas finansiellt stöd från Region Örebro läns kulturnämnd för att klara sig igenom den kris som coronapandemin medför. Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 7 juli:

Sommarmusik i Spannarboda kyrka med Beata Bermuda

Torsdag 9 juli kl 19:00 bjuder Näsby Fellingsbro församlingar in till årets andra Musik i sommarkväll med ”Beata Bermuda” - ”en frisk fläkt på de svenska, europeiska och amerikanska folkmusik-scenerna”. Besökarantalet är begränsat och de första drygt 40 personerna släpps in. Läs mer på lindekultur.se >>

Tour de Konstrum Bergslagen - ny cykelled

Proffscyklisterna i Dynamo Tanto provkör 7-9 juli en ny cykelled mellan alla platser i Konstrum Bergslagen - däribland Frövifors Pappersbruksmuseum och Gallerirum Stripa. Tour de Konstrum Bergslagen går genom de tre regioner och sju kommuner som platserna i Konstrum Bergslagen befinner sig i. Flera av platserna ingår i Ekomuseum Bergslagen. Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 6 juli:

Samhällsbyggnadsförvaltningen Bergslagen söker kommunikatör

Lindesbergs kommun söker kommunikatör till Samhällsbyggnadsförvaltningen Bergslagen - en samverkande förvaltning mellan Lindesbergs, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg kommuner med ett brett uppdrag inom bl.a. strategisk planering, tillstånd och tillsyn. Läs mer på lindekultur.se >>

Publicerat 5 juli:

Kulturarvet Brunnskaret i Lindesberg nu på ny plats i Flugparken

"Nu är fontänen i Flugparken igång och därmed är parken klar! Välkommen att hänga i Flugparken i sommar!", meddelar Lindesbergs kommun på sin Facebook-sida. Därmed har också kulturarvet Brunnskaret fått ny plats i Flugparken - nu som inslag i parkens "vattenspel". Läs mer på lindekultur.se >>

Övriga nyheter i korthet:

Miniatyrstaden håller lördagsöppet från 8 augusti

Miniatyrstaden är åter öppen för besök på lördagar från och med den 8 augusti (Kungsgatan 48 i Lindesberg). Vi har öppet mellan 11.00-14.00, då våra skrifter också finns till försäljning. På grund av risken för coronasmitta tar vi endast emot 10 personer i taget. Höstens första programpunkt Råsvalens vikingatida bosättning genomförs, i dagsläget, onsdagen den 5 augusti, meddelar Lindesbergs Hembygdsförening.

Sommarorgel med Anges - del 2

Som plåster på såren för Linde bergslags församlings inställda sommarkonserter publiceras tre kortare orgelkonserter med församlingens egen kyrkomusiker Agnes Falk på församlingens Facebook-sida tre gånger under sommaren. Del 2: Äppelbo gånglåt inleder. Kommer melodin verkligen från Äppelbo förresten? På detta mysterium följer en glassbil. För visst hör du att fugans tema är samma melodi som glassbilen spelar? Kompositören föddes på 1600-talet och fick aldrig uppleva glassbilar men du kan besöka Mariakyrkan i Lübeck där Buxtehude arbetade som organist under många år. Lyssna på orgelkonserten >>

”Fantasterier vid Stadra Teater” på Youtube

”Kan inte publiken komma till platsen så får platsen komma till publiken”. Med den devisen publicerar Stadra korta filmer på Youtube. ”Fantasterier vid Stadra Teater” inviterar publiken till kända och okända vinklar och vrår, träd och byggnader i Landet Stadra. Se filmerna på youtube.com >>

Efterlysning om Ramsbergs Krutbruk

Ramsbergs Kulturcentrum efterlyser information, bilder och föremål från Krutbruket för inlån till en utställning i Kulturcentrum eller Resta Bygdegård om Krutbruket. Tipsa gärna om du vet någon som kan bidraga med något till Britt-Marie Olsson på 0708-26 33 59.

Monicas Runsten nr 145

Monica Lehn Domnicks text nr 145 sedan 2005 på den s k Runstenen, central plats, Lindesberg.

REKO ring Bergslagen: Nästa utlämning 22 juli

Nu är det öppet för nya annonser inför utlämningen den 22 juli kl 18.00-18.30 vid Lidls parkering i Lindesberg! Blir det många försäljare och kunder förlänger vi tiden, men vid senaste utlämningen såg vi att det räckte gott med en halvtimme. Välkomna med era annonser som inlägg i gruppdiskussionen, och era beställningar i kommentarerna! PS: Alla eventuella rykten om sommaruppehåll för utlämningarna är falska och dementeras å det starkaste! Följ REKO ring Bergslagen på Facebook >>

P4 Örebro: Han är Sveriges enda producent av fårglass

Sveriges enda producent av får-glass har sin gård här i vårt län. Han heter Björn Johansson och i helgen stod han och sålde sin unika produkt i Ställdalens Folkets Trädgård. Björn menar att det handlar om att berätta för folk att det finns. Lyssna på inslaget >>

SVT Örebro: Flugparkens förvandling för fem miljoner

Flugparken i centrala Lindesberg hade under många år blivit allt mer steril och tråkig. Men när till och med träden tröttnade och dog insåg politikerna i staden att något måste göras. För ett par år sedan utlystes en arkitekttävling samtidigt som lindesbergarna uppmanades att komma med egna förslag om hur parken framför resecentrum borde se ut. Det vinnande förslaget har nu efter drygt ett års byggande och närmare fem miljoner kronor, blivit verklighet. Men lindesbergarnas främsta önskemål, att få tillbaka den sittvänliga muren längs Kristinavägen, blev inte uppfyllt. Se inslaget >>

Sveriges Radio: Kultur med olika förutsättningar

"Vi har som en annan kultur ute på landsbygderna". Så säger författaren och kulturjournalisten Po Tidholm. Tillsammans med musikern Erik "Billy Opel" Morell och programledaren Emma Knyckare diskuteras kulturens roll, uttryck och förutsättningar utanför storstäderna. Och så besöker Byrådet konstmuseet Alma Löv utanför Sunne i Värmland och träffar ägaren Stella Broos. Lyssna på programmet >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Facebook där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Evenemang - med reservation för eventuella ändringar

18 juli; Martin Almgren bjuder på lite musik :: Sjön Råsvalen utanför Lindesberg

22 juli: REKO ring Bergslagen: Utlämning :: Lidls parkering i Lindesberg

23 juli; Musik i sommarkväll :: Näsby kyrka i Frövi

25 juli: Vernissage på ny sommarutställning :: Perssons Magasin i Löa

26 juli: Musikkväll i Svalbo: Jonas Amcoff :: Svalbo Café

30 juli: Musik i sommarkväll :: Fellingsbro kyrka

2 aug: Musikkväll i Svalbo: En Csardas till kaffet :: Svalbo Café

5 aug: Guidning och skattletning längs vandringsleden :: Siggebohyttans bergsmansgård

5 aug: Lindesbergs Hembygdsförening: Den vikingatida bosättningen vid Råsvalen :: Samåkning från Blombergska gården

6 aug: Musik i sommarkväll :: Spannarboda kyrka

15 aug: Ramsbergsdagen 2020 :: Ramsberg

16 aug: Musikkväll i Svalbo: Bagari Hayes Project :: Svalbo Café

18 aug: Sommarorgel med Agnes (3) :: Linde bergslags församlings Facebook-sida

21 aug: Lindesberg: Kommunalt kräftfiske :: Bottenån och Strandpromenaden i Lindesberg

22 aug: Kustomträff :: Frövifors Pappersbruksmuseum

22 aug: Wedevåg Hembygdsförening: Familjedag/Kräftskiva :: Sommaro i Vedevåg

28 aug: Ullersätter: Sommarkväll i byn :: Ullergården, Ullersätter

Lindesbergs Bio:

Utställningar:

Välkomna till Kulturcentrum i Ramsberg! Öppet tisdagar och torsdagar 11.00 - 12.00 och 17.00 - 18.00. Utställningen pågår till 15 augusti.

16 juni-29 aug: På tapeten - årets sommarutställning

Frövifors Pappersbruksmuseum

10 juni-16 augusti: Siggebohyttans bergsmansgård

Siggebohyttans bergsmansgård

13 juni-19 augusti: Konstbunkern i Örebro ställer ut i Lindesberg

Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek

4-23 juli: Konstutställning på Perssons Magasin

Perssons Magasin, Västra Löa

13 juni-september: Önskeutställningen

Kulturarvshörnan, Lindesbergs stadsbibliotek

29 juni-5 aug: Sommarutställningar på Vreten i Öskevik

Kurs- och lägergården Vreten vid Fåsjöns strand i Öskevik.

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se