Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 34)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 34)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Mötet - en möjlighet till professionell dans på din arbetsplats

Dansföreställningen "Mötet" är ett kulturspecialerbjudande till kanonpris för bergslagens arbetsplatser, skriver musikern Erika Lindholm och dansaren Anna Holmström (född och uppvuxen i Snuggan utanför Lindesberg) om möjligheten för arbetsplatser att boka en 15-20 minuter lång föreställning 5, 6 eller 7 september till ett subventionerat pris (5.000 kr). Läs mer på lindekultur.se >>

"Madeleine och taxichauffören" - höstterminens första filmstudio-film i Lindesberg

Tisdag 29 augusti kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudio höstterminens första film på Lindesbergs Bio - "Madeleine och taxichauffören". Madeleine lämnar en liten förort för att åka taxi till ett äldreboende på andra sidan Paris. Taxibilen för det omaka paret på en resa bakåt i tiden som ger nya perspektiv på nuet. Läs mer på lindekultur.se >>

Konstworkshop med Woo-Bock Lee på Frövifors Pappersbruksmuseum

Fredag 1 september och lördag 2 september bjuder Frövifors Pappersbruksmuseum och ABF in till konstworkshop i jiseung och collage med konstnären Woo-Bock Lee som handleder och inspirerar utifrån årets soloutställning "Andens rörelse" på Frövifors Pappersbruksmuseum. Läs mer på lindekultur.se >>

Artist in Residens-konstnär ställer ut på Frövifors Pappersbruksmuseum

Lördag 2 september kl 11-13 invigs Jukhee Kwons utställning på Frövifors Pappersbruksmuseum. Jukhee Kwon är årets Artist in Residens-gäst i Lindesberg och skapar sina verk under vistelsen i Frövi. Utställningen finns tillgänglig till och med 30 september (tisdag-lördag kl. 10-16). Läs mer på lindekultur.se >>

Dags igen för Ljusstråk - en konst- och kulturslinga genom Nora Bergslag

Som alltid första helgen i september är det dags igen för Ljusstråk - en konst- och kulturslinga genom Nora Bergslag. Årets Ljusstråk 2-3 september har över 100 utställare och flera evenemang på olika platser - däribland Svalbo med ett 20-tal utställare och stadsvandring i Jerle Stad. Läs mer på lindekultur.se >>

Artist in Residens-konstnär i Nora gästar Ljusstråk

Tisdag 29 augusti kl 19:00 kommer Noras Artist In Residence-konstnär Hanna Kyselova från Ukraina att presentera sitt arbete på Bryggeriet i Nora. Hennes verk kommer att finns på Bryggeriet under Ljusstråk 2-3 september. Läs mer på lindekultur.se >>

Duo West/Rydvall med gästartist Ale Möller till Stripa

Fredag 8 september kl 19:30 bjuder Kronohyttan Kulturförening i samarbete med Stripabryggeriet in till konsert med Duo West/Rydvall (barockflöjtisten Kristine West och nyckelharpsspelmannen Erik Rydvall) med multiinstrumentalisten och världsmusikern Ale Möller som gästartist. Läs mer på lindekultur.se >>

Föreningen Industrilandskap i Bergslagen firar Geologins Dag i Stripa

Lördag 9 september kl 11-16 arrangerar Föreningen Industrilandskap i Bergslagen för andra året i rad Geologins Dag i Stripa gruvmiljö. "Vi vill uppmärksamma mineralernas betydelse för vårt välstånd och utveckling", skriver föreningen i inbjudan till en intressant och spännande dag i Stripa. Läs mer på lindekultur.se >>

Längtans Motell avslutar sommarens musikkvällar i Svalbo

Söndag 27 augusti kl 18:00 avslutas sommarens musikkvällar på Svalbo Café med Längtans Motell. Torsdag 31 augusti kl 18-20 bjuder Svalbo Café in till sommarens sista Motorträff med Anders & Sisters som gästartister. Läs mer på lindekultur.se >>

PÅMINNELSER:

Slöjdfestival avslutar sommaren på Siggebohyttan

Lördag 26 augusti kl 11-16 slår Örebro läns museum ner festivaltältpinnarna på Siggebohyttans bergsmansgård och bjuder på en dag i slöjdens tecken. "Slöjdfestivalen är en ny satsning som vänder sig till hela familjen. Vi vill fylla Siggebohyttan med ett brett utbud av aktiviteter och inspirerande innehåll för den som är nyfiken på slöjd", berättar Lina Jatko - slöjdkonsulent på Örebro läns museum. Läs mer på lindekultur.se >>

Rundvandring bland gravar inleder Hembygdsföreningens höstprogram

Lördag 26 augusti kl 10-12 bjuder Lindesbergs Hembygdsförening in till guidad rundvandring bland historiska personers gravar på Norra kyrkogården i Lindesberg med Göran Karlsson som guide. Rundvandringen inleder Hembygdsföreningens höstprogram som fortsätter med Cicki Eriksson kåserar om vattnets betydelse 21 september, Arne Johnsson berättar om sitt Lindesberg 19 oktober och adventskaffe 26 november. Läs mer på lindekultur.se >>

Jazzkvartett gästar Willboda igen - men med ny sättning och nytt namn

Lördag 26 augusti kl 15:00 gästas Willboda i Spannarboda av jazzkvartetten Ponton (fd Isotope). Jazzensemblen Isotope har spelat hela fem gångar på WIllboda. Nu har de ändrat sammansättning av bandmedlemmar och döpt om sig till Ponton. Biljettpriset är 150 kronor, antalet platser är begränsade och måste förbokas. Läs mer på lindekultur.se >>

Dags igen för "Lördagskväll i ladan" i Gammelbo

Lördag 26 augusti kl 18:00 bjuder Mats Flink med vänner in till "Lördagskväll i ladan" i Gammelbo igen. För tredje sommaren i rad blir det en helafton med musik, poesi och mer med gästande artister och lokala förmågor. Biljetter förbokas genom mail till matsflink1@gmail.com och betalas på plats. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Konsertkväll i Södra Hyttan i Hjulsjö

Lördag 26 augusti kl 16:00 bjuder Kulturfestarrangören HyttDreva i Hjulsjöbygden in till Konsertkväll i Hyttan med João Felippe - en av Rio de Janeiros största cavaquinostjärnor - tillsammans med marimbisten Fia Forslund, slagverkaren Fred Warnby och saxofonisten Erika Lindholm. Läs mer på www.hyttdreva.se >>

Två vernissager på Galleri Astley i Uttersberg

Galleri Astley i Uttersberg hälsar alla välkomna till två vernissager söndag 27 augusti: Klaus Zylla visar nya målningar på duk och papper i Galleriet från kl 13:00. Melanie Baker Hörnstein visar keramik i Grafikrummet från kl 13:45. Utställningarna pågår t.o.m. 24 september. Galleri Astley har öppet vardagar 10 -18, lördag, söndag, helgdag kl.11-17.

Inga orosmoln för turistbåten trots regnig sommar

Efter en sommar som dominerats av svalt och ostadigt väder så sammanfattas säsongen ändå som lyckad för turistbåten. "Det har varit en bra sommar med mycket turister vilket är jättekul. Regnet har inte spelat så stor roll för oss, det är ju tak på båten så folk åker med ändå", förklarar Agnetha Johnsson, ordförande för Lindesbergs Turistbåtförening som äger M/S Råsvalen. Läs mer på lindenytt.com >>

Dags att söka regionalt främjandestöd

Nu är det dags för ansökningarna till höstens omgång av Region Örebro läns Främjandestöd litteratur. Pengarna kan sökas av blivande eller etablerade författare i Örebro län och kan användas till att utveckla sitt författarskap, till exempel genom sammanhängande skrivtid. Stödet kan också användas som bidrag till lektörsstöd, utgivning eller något annat som rör utveckling av litteraturen som konstform i Örebro län. Det högsta beloppet som går att söka är 25 000 kronor. Läs mer >>

Kulturrådet: Bli Årets bokväckare!

Med Väck boken vill Kulturrådet uppmuntra till lustfylld läsning i skolan, på bibliotek och var helst ni befinner er. Det är både ett inspirationsmaterial och en tävling i läsfrämjande, som riktar sig från förskolan upp till gymnasiet. En ny termin med nya utmaningar – kanske blir ni på er skola eller ert bibliotek Årets bokväckare? Genom Väck boken får du: tillgång till massor av inspirerande material; möjlighet att dela tips och erfarenheter med andra bokväckare; chansen att utses till Årets bokväckare och presenteras genom ett reportage i Barn- och ungdomsbokskatalogen. Läs mer >>

Kulturrådet: Sök bidrag för produktionsplatser

I dag öppnar ansökan för bidrag till konstnärliga produktionsplatser samt verksamhets- och projektbidrag inom bildkonst, form och konsthantverk. Bidragen finns bland annat till för att stödja tidsbegränsade insatser som stärker och utvecklar området nationellt och internationellt samt för att alla i hela landet ska kunna ta del av professionell bildkonst, form och konsthantverk. Läs mer >>

Söndag 27 augusti är Arkeologidagen

Nu på söndag den 27 augusti arrangeras Arkeologidagen, den nationella temadagen för arkeologi som samordnas av Riksantikvarieämbetet. Alla är då välkomna att besöka de lokala aktiviteter som arrangeras runt om i Sverige – många på historiska platser. Läs mer <>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Lindesbergs nya besökswebb visitlindesberg.se nu lanserad

Nu är den lanserad och öppen för alla på nätet - Lindesbergs kommuns nya besökswebb visitlindesberg.se. Invånare och besökare kan här ta del av tips och inspiration om Lindesbergs kommuns naturupplevelser, besöksmål och evenemang. Och nu erbjuder visitlindesberg.se alla som arrangerar publika evenemang möjlighet att synas i besökswebbens evenemangskalender. Läs mer på lindekultur.se >>

Med reservation för eventuella ändringar - se uppdaterad evenemangskalender på lindekultur.se >>

Vecka 34 - 21-27 augusti:

26-27 augusti: Konstutställning i Gammelbo >

26 augusti: Frövifors Pappersbruksmuseum: Kustomträff >>

26 augusti: Slöjdfestival på Siggebohyttans bergsmansgård >>

26 augusti: Lindesbergs Hembygdsförening: Historiska personers gravar: Norra kyrkogården, Lindesberg >>

26 augusti: Jazzkvartetten Ponton: Willboda gård, Spannarboda >>

26 augusti: Gammelbo: Lördagskväll i ladan >>

27 augusti: Musikkväll i Svalbo: Längtans Motell >>

Vecka 35 - 28 aug-3 sept:

29 augusti: Visning av utställningen om Märtha Gahn: Lindesbergs stadsbibliotek >>

29 augusti: Lindesbergs Filmstudio: Madeleine och taxichauffören: Lindesbergs Bio >>

31 augusti: Kristinakyrkan: Torsdagsträff för daglediga >>

1-2 september: Konstworkshop med konstnären Woo-Bock Lee: Frövifors Pappersbruksmuseum >>

2 september: Classic Car Day: Bergsgården, Guldsmedshyttan >>

2-3 september: Kulturslingan Ljusstråk: Nora Bergslag >>

2 september: Invigningen av Artist in Residens-utställning: Frövifors Pappersbruksmuseum >>

Vecka 36 - 4-10 september:

5 september: Visning av utställningen om Märtha Gahn: Lindesbergs stadsbibliotek >>

5 september: Frövifors Pappersbruksmuseum: Motorfik >>

8 september: Musikalisk skattkammare: Stripabryggeriet, Stripa Gruvmiljö >>

9 september: Geologins Dag i Stripa Gruvområde, Guldsmedshyttan >>

9 september: Familjedag i Råsvalslund, Guldsmedshyttan >>

9 september: Guldsmedshyttans Musikkår spelar på företagsdag:Baettr, Guldsmedshyttan >>

Vecka 37 - 11-17 september:

14 september: Lindesbergs Filmstudio: Godland: Lindesbergs Bio >>

16 september: Emil Ernebro: Willboda gård, Spannarboda >>

16 september: "Ett år på Hinsan" med Kapell Malén och Sara Sporre i Wadköping, Örebro >>

16 september: Magnus Betnér: Riff Musik Bar, Lindesberg >>

Vecka 38 - 38 - 18-24 september:

21-14 september: Bergslagens Historiedagar >>

21 september: Lindesbergs Hembygdsförening: Liv och leverne runt Lindesjön: Kristinakyrkan, Lindesberg >>

23 september: Lindesbergs Riksteaterförening: Ordet: Gallerirum, Stripa Bryggeri >>

Vecka 39: 25 sept-1 okt:

26 september: Lindesbergs Filmstudio: Brighton 4:e gatan: Lindesbergs Bio >>

Utställningar på Frövifors Pappersbruksmuseum

Fram till 30 september. Andens Rörelse - papperskonstutställning av Woo-Bock Lee >>

Fram till 30 september: Residensutställning - Örebro Konstskola >>

...

Sharp Makers visar internationellt konsthantverk

Fram till 29 september: Tormek fyller 50 år och firar detta under sommaren 2023 med att skapa ett nytt besöksmål i Lindesberg med bland annat utställningen Sharp Makers som visar konsthantverk från hela världen som alla har skapats med Tormek-vassa verktyg. Läs mer lindekultur.se >> Läs mer på lindekultur.se >>

...

Konstutställningar i Perssons Magasin

Fram till 10 september: Björn Dahlfors (Storå) >>

Utställningar på Lindesbergs Stadsbibliotek

Fram till 17 september: Textilkonstnären Märtha Gahn hyllas på utställning i Lindesberg >>

Från 18 augusti: Catarina Hällzon ställer ut smyckekonst >>

..

Utställningen "Stråssa och gruvan 500 år"

Lördagar kl 13-16: Visas i Navet, Ramsbergsvägen 2, Stråssa. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Hembygdsförening: Miniatyrstaden

Lördagar kl 11-14: Miniatyrstaden som visar hur Lindesberg såg ut på 1920-talet: Blombergska gården (Kungsgatan 48) Lindesberg >>

Kultur Lindesberg

Kultur Lindesberg - en app med fyra digitala guider:

100 gravar du måste se innan du dör >>

Råsvalslund - en vikingatida boplats och nutida betesmark >>

Från Stripa till Stjärnfors - en kulturväg genom järnets landskap >>

Ramstigen och Kungsvägen – historiska länkar mellan två viktiga städer >>

Historiska Lindesberg

Lindesbergs Hembygdsförening: Historiska Lindesberg - en digital guide om Lindesberg >>

Örebro läns museums digitala guider

● Örebro läns museums digitala guider tar dig med på färder i slättbygd och bergslag. Text- och ljudguider hjälper dig upptäcka kulturlandskapet i Örebro län samt våra spännande utställningar och besöksmål! Ladda ner appen gratis på App Store eller Google Play och sök efter "Örebro läns museum".

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com). ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se
Sven Carlsson