Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 42)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Romeo och Julia - premiär för balett på bio i Lindesberg

Lördag 17 oktober kl 19.00 är det premiär för balett på bio i Lindesberg. Den romantiska baletten Romeo och Julia av Prokofjev bygger på Shakespeares odödliga tragedi. Romeo och Julia är en av världens mest populära baletter, ansedd som Prokofjevs bästa verk. Här i koreografi av Bolsjojs tidigare konstnärlige chef Alexej Ratmanskij. Läs mer på lindekultur.se >>

Svenska kammarorkesterns konsert i Lindesberg ges i Örebro

Fredag 16 oktober ger Svenska kammarorkestern konsert med Martin Fröst som dirigent och Víkingur Ólafsson som solist - men inte i Lindesberg som tänkt utan på Örebro konserthus kl 19:00. Scenen i Lindeskolans aula är nämligen för liten för att uppfylla Svenska kammarorkestern krav på Corona-avstånd för orkestern. Läs mer på lindekultur.se >>

Per Gudmundson och Bengan Janson till Stripabryggeriet

Lördag 17 oktober kommer Per Gudmundson och Bengan Janson till Stripabryggeriet för att ge två Corona-anpassade konserter kl 18:00 respektive 20:00 med begränsat antal platser. Per och Bengan skulle ha gästat Stripabryggeriet i våras (3 april) - men då blev konserten uppskjuten. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs unga artister sjunger för Världens barn

På söndag 18 oktober är det dags för årets konsert till förmån för Världens barn i Lindesberg. I år blir det två föreställningar i Lindeskolans aula - kl 15.00 och kl 18.00 - Matilda Klack, Albin Fagrell, Andreas Palm och Ida Luth Lind under ledning av Jesper Hugosson. Biljetter till konserten kan köpas på Blombergska bokhandeln i Lindesberg. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs nya skolcentrum för 1.100 elever tar form

Nya Lindbackaskolan (åk 7-9) i Lindesberg tar form och ska vara klar till höstterminen 2021. Tillbyggnaden av Brotorpsskolan (åk F-6) är klar och nu pågår renovering av de gamla lokalerna. Skolbygget för närmare en halv miljard kronor är ett av Lindesbergs kommuns största investeringar någonsin. Lindesbergs nya skolcentrum kommer att ge plats för totalt 1.100 elever - samt tre idrottshallar, en ishall och en utomhusarena. Läs mer på lindekultur.se >>

"Medborgardialoger - viktiga instrument för den lokala demokratin"

Medborgardialoger kan vara viktiga instrument för den lokala demokratin! Det konstaterar bland annat Lillemor Bodman (M) och John Omoomian (S) som representerar Lindesbergs kommun i Demokratinätverket i Örebro län. Medborgardialoger kan bli ett av de åtagande som Lindesbergs kommun skriver in i sin Deklaration för en stark demokrati. Läs mer på lindekultur.se >>

Svar på frågor om Stripa gruvmiljö

På senaste kommunfullmäktigemöte i Lindesbergs kommun (28 september) svarade Irja Gustafsson (S) på frågor från Inger Griberg (MP) om nuläge och framtid för Stripa gruvmiljö. "Vi börjar om med diskussioner om Stripas framtid - tanken är att vi ska hitta en långsiktig lösning där även föreningar ska inkluderas", svarar hon bland annat. Läs mer på lindekultur.se >>

Medborgarförslaget "avslutat" - men fortsätter behandlas

"Handläggningen av ärendet Lämna medborgarförslag (ärende nr. 4427) har slutförts och ärendet har flyttats till diariet", meddelar Lindesbergs kommuns e-tjänstportal. Men kommunfullmäktige har skickat medborgarförslaget om Föreningarnas Hus på Banvägen 28 vidare till kommunstyrelsen för behandling. Läs mer på lindekultur.se >>

Regionala KulturKraft bjuder in fler professionell kulturaktör

Vill du vara med i Örebro läns kulturutbud? Du som är professionell kulturaktör är välkommen att ansöka om att medverka i Region Örebro läns kulturutbud inom ramen för satsningen KulturKraft. Ansökan kan skickas in från den 15 oktober till den 1 december 2020. Utbudet ska vara anpassat för barn och unga i tilltal, angelägenhet och relevans. Läs mer på lindekultur.se >>

Kulturhistoriska arkivet i Lindesberg har svar på frågor om Stripa

Carin Gustafsson-Metcalfe i Kanada efterlyste genom LindeKultur information om Stripa gruva i allmänhet och om en gruvolycka som hände där 1964 i synnerhet. Lindesbergs arkivarie och "historiedetektiv" Magnus Jerlström hittade flera svar i Stripa gruvbolags arkiv som finns förvarat i Lindesbergs kulturhistoriska arkiv. Läs mer på lindekultur.se >>

Bidrag från Sparbanksstiftelsen Bergslagen lyfter historiska Lindesberg

I Lindesberg finns gott om spännande historia och intressant äldre bebyggelse. Det ville Lindesbergs Hembygdsförening uppmärksamma och sprida till turister, besökare och andra intresserade. Bästa sättet? En ny app! För att kunna bekosta produktionen fick man hjälp av Sparbanksstiftelsen Bergslagen. Läs mer på lindekultur.se >>

Bergslagens Sparbank ger extra föreningsstöd

Coronapandemin fortsätter att slå hårt mot föreningslivet. Därför avsätter Bergslagens Sparbank ytterligare en miljon kronor extra i föreningsstöd, förutom den miljon som utbetalades i våras. Det betyder att alla föreningar i Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg och Storfors som fortfarande lider ekonomisk skada med anledning av coronapandemin kan ansöka om medel. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Bengt Storbacka efterträder Irja Gustafsson

Måndagen den 12 oktober 2020 valde Socialdemokraterna i Lindesbergs kommun Bengt Storbacka till ny ordförande för kommunstyrelsen. Kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun fattar det slutliga beslutet om att utse Bengt Storbacka som efterträdare till Irja Gustavsson som avgår vid årsskiftet. ”Under processen har flera goda kandidater känt sig manade att axla ansvaret för kommunen. Vi är mycket nöjda med vårt val av ordförande och vet att Bengt Storbacka kommer att göra ett gott jobb med att fortsätta utveckla Lindesbergs kommun”, säger ordförande för Socialdemokraterna i Lindesbergs kommun John Omoomian (S) i ett pressmeddelande.

Arkeologisk plats undersöks med metallsökare

I helgen, den 16-18 oktober bjuder Örebro läns museum in allmänheten att besöka en pågående arkeologisk forskningsundersökning i Hassle utanför Glanshammar. Under utgrävningen medverkar medlemmar ur föreningen Sveriges metallsökare. Läs mer i pressmeddelande från Örebro läns museum >>

Veckans kulturnyheter i våra andra lokalmedia:

Nerikes Allehanda (na.se):

LindeNytt (lindenytt.com):

24iBergslagen (24i.se):

• --

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Det händer mycket i Lindesberg i helgen - LindeKultur har den mest kompletta evenemangskalendern för kulturlivet i Lindesberg >>

16 okt: Konsert med Svenska kammarorkestern :: Lindeskolans aula, Lindesberg = flyttad till Örebro konserthus

17 okt: Historien bakom parker och trädgårdar i Lindesberg :: Stadsvandring i Lindesberg

17 okt: Konsert: Musik i allhelgonatid :: Lindesbergs kyrka