Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 8)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 8)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Sista chansen idag rösta fram Månadens Bild

Idag (fredag 26 februari) är sista chansen att delta i omröstningen av Månadens Bild i andra omgången av fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg. Rösta på den bild som du tycker bäst beskriver Kraft & Driv i Lindesberg.

Energi & Ljus temat för andra omgången i Fotografera Ditt Lindesberg

Vad betyder Energi & Ljus i Lindesberg för dig? Välj ut din bästa bild och skicka in ditt tävlingsbidrag senast 14 mars för att delta i tredje omgången av Fotografera Ditt Lindesberg - en fototävling för alla fotointresserade.

Så vill de nya ägarna utveckla Blombergska Bokhandeln i Lindesberg

E-handel ska mötas med egen e-handel, mer kundkontakt via sociala medier och butiken ska locka kunder med mer fysiska möten som exempelvis författarmöten, bokcirklar och dataspels-turneringar. Så vill Ann Björklund och Christina Orrbo (bilden) utveckla Blombergska Bokhandeln i Lindesberg som de tar över 1 maj. Läs mer på lindekultur.se >>

Marianne Degerman - en av Grafiska Sällskapets utställare i Minneapolis

Marianne Degerman - grafiker, målare och skulptör i Lindesberg - är en av ett 30-tal utvalda medlemmar i Grafiska Sällskapet som ställer ut på Highpoint Center for Printmaking i Minneapolis (USA). Utställningen "Contemporary Swedish Printmaking" - som pågår till 17 april - presenteras digitalt på torsdag 25 februari kl 19-20 (svensk tid). Läs mer på lindekultur.se >>

Sveriges Förenade Filmstudios bjuder in till digital filmhelg med westernfilmer

Pandemier och stängda biografer är inte något skäl för att INTE ha en filmhelg, meddelar Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) som Lindesbergs Filmstudio ingår i. Därför blir det nu en filmhelg 26-28 februari med westernfilmer som kan ses hela mars via SFF:s digitala kanal Filmstudio:Play för 30 kronor. Läs mer på lindekultur.se >>

Minskade öppettider på biblioteken i Lindesbergs kommun

Från 1 mars minskar öppettiderna på biblioteken i Lindesbergs kommun, meddelar kultur- och fritidschef Kristina Öster i ett pressmeddelande: "Bakgrunden till de nya öppettiderna är minskade resurser till biblioteken som därför behövt minska personal". De nya öppettiderna innebär att biblioteken i Fellingsbro, Frövi och Storå är öppna enbart en dag per vecka. Även öppettiderna på biblioteket i Lindesbergs minskar. Läs mer på lindekultur.se >>

Detta krävs för att få regionalt föreningsstöd

På måndag 1 mars öppnar Region Örebro län ansökningsperioden till regionalt föreningsstöd 2022 - och nu går det att söka föreningsstöd för ett eller tre år. "Föreningsliv ger människor gemenskap, engagemang och skapar mening i vardagen", menar Region Örebro län. Men det ställs krav för att få regionalt föreningsstöd. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Historisk bokrea är igång
För det 34:e året i ordningen välkomnade bröderna Nelzén sina kunder till bokrean, som faktiskt blir den sista i brödernas regi. Med på plats fanns även de nya ägarna Christina Orrbo och Ann Björklund, som nu passar på att suga åt sig så mycket kunskap de kan innan det är dags att stå på egna ben. Läs mer på lindenytt.com >>

Driv eget företag som feriejobb i Lindesberg
Lindesbergs kommun erbjuder till sommaren möjligheten att driva eget företag som feriejobb i samarbete med UngDrive. Det blir tio platser som riktar sig till ungdomar som vill prova på att driva en egen verksamhet under sommaren. För att hjälpa ungdomarna att lyckas erbjuder UngDrive utbildning och stöttning av erfarna företagscoacher. Läs mer på lindekultur.se >>

Länsteaterns VD avslutar sitt uppdrag
Länsteaterns VD Petra Weckström avslutar sitt uppdrag som verkställande direktör på teatern. Petra Weckström har varit verksam på Länsteatern sedan 2011, då hon anställdes som administrativ chef. Hon tillträdde som VD i oktober 2014. Styrelsens arbetsutskott startar nu en rekryteringsprocess för att anställa ny VD. Läs mer i pressmeddelande >>

Länsteatern skjuter upp premiären av Kung Lear
Länsteatern skjuter upp premiären av Kung Lear och öppningen av experimentscenen Studion till hösten 2021 på grund av rådande restriktioner. Kung Lear - med regi och bearbetning av Anna Pettersson - skulle haft premiär 13 mars på teaterns nya experimentscen Studion. Nu får den istället premiär hösten 2021 då den också är planerad att gå på turné i Örebro län. Läs mer i pressmeddelande >>

Dans i Örebro län söker ledare till feriepraktik
Dans i Örebro län/Region Örebro län söker en danskonstnär till 2021 års feriepraktik för unga dansare i länet. Feriepraktiken ska ge unga dansare inblick i yrkeslivet som dansare genom mötet med en yrkesverksam danskonstnär. Under 2021 påverkas feriepraktiken för unga dansare av pandemin. Arbetet kommer både att genomföras digitalt (via Zoom) men också med fysiska träffar, där du träffar feriepraktikanterna och dansar utomhus i Stadsparken, Örebro. För mer information och ansökan senast 1 mars >>

Live at Heart i Örebro blir hybrid-festival I år
Live at Heart är Sveriges största showcasefestival som varje år arrangeras i Örebro i september, i år 1-4 september. 2021 är temat ”Imagine the future” och festivalen arrangeras som en hybrid som är både digital och live från scenen. Förutom musik arrangeras en filmfestival och en mötesplats för entreprenörer och startup-bolag. Senast Live at Heart ordnades som en ”vanlig” festival, 2019, hade festivalen 6700 besökare och 190 olika band spelade på 23 scener i Örebro. 3000 band hade ansökt om att få spela - på Live at Heart kan musikindustrin uppleva framtidens stjärnor. Läs mer i pressmeddelande >>

Nu öppnar ansökan till Dokumentärfotosalong 2021
Dokumentärfotosalongen är tillbaka – större och bättre än någonsin! För att fira salongens 5-årsjubileum visas årets utställning på både Arbetets museum i Norrköping och Västerbottens museum i Umeå. Från 1 mars till 2 maj kan fotografer från hela landet ansöka till Dokumentärfotosalong 2021. Alla kan söka – professionella, studenter och amatörfotografer. Nytt för i år är att arrangörerna har tagit bort anmälningsavgiften och välkomnar också ansökningar med film. Läs mer i pressmeddelande >>

Kulturens kapillärer - krisstöd till ideell kultur
Är du engagerad i en ideell kulturförening som jobbar lokalt i Sverige? Då kan du söka krisstöd till verksamhet och projekt! I satsningen "Kulturens kapillärer" stöttar Ideell Kulturallians lokala kulturföreningar runt om i Sverige: "Vi ger stöd till projekt som vill pröva smittsäkra sätt att mötas, testa nya tekniker och tjänster, eller som behöver extra stöd för att övervintra. Allt för att vi ska få en bra start när restriktionerna kring pandemin lättar, och passa på att utvecklas medan vi väntar", skriver Ideell Kulturallians. För mer information och ansökan senast 7 april >>

Krisstöd till inställda och uppskjutna evenemang
Kulturrådet har nu öppnat ansökningsomgången för inställda och uppskjutna kulturevenemang med anledning av pandemin. För att omfattas av stödet handlar det om evenemang i Sverige med professionellt yrkesverksamma kulturaktörer. Kultur ska vara det huvudsakliga syftet med evenemanget. Det kan gälla konserter, scenkonstföreställningar, föreläsningar inom exempelvis teater, dans, musik, litteratur eller bildkonst. Läs mer i pressmeddelande >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

1 mars: Digitalt Rotary-möte
Måndag 1 mars kl 19:00 håller Lindesbergs Rotaryklubb digitalt möte som är öppet för alla intresserade, Social Hållbarhet – funkar det? Jimmy Sjöblom rådgivare och utbildare i hållbar utveckling sedan 2001. Med humor och värme berättar Jimmy Sjöblom om sin del av arbetet med att hjälpa vintersport-orten Whistler att förbereda sig inför vinter-OS i Vancouver. Läs mer på rotary.se/lindesberg >>

4 mars: Digital näringslivsfrukost
Torsdag 4 mars kl 08:00-09:00 bjuder Lindesbergs kommun in till näringslivsfrukost - efter en tids uppehåll blir den en digital frukost denna gång. Insläpp på Microsoft Teams från kl 7.45. På programmet står bland annat information om projekt med Linde City och lindeportalen.se, Samhällsbyggnad Bergslagen berättar om idéer kring ny detaljplan för Lindesbergs centrum och kommunstyrelsens nya ordföranden Bengt Storbacka presenterar sig och sina tankar för framtiden. Läs mer på lindesberg.se >>

10-24 mars: Digital kulturutbudsdag
Onsdag 10 mars är det premiär för Kulturutbudsdagen 2021 som i år är digital. Då släpps filmerna från de professionella aktörer som ingår i det nya Kulturkraftsutbudet i Örebro län. Se smakprov från konstområden som bild och form, dans, film, kulturarv, litteratur, musik, nycirkus, slöjd (hård och textil) och teater. Presentationsfilmerna kommer sedan kunna ses fram till 24 mars. Läs mer på kulturkraftorebrolan.se >>

Bibliotek: Öppettider från 1 mars på biblioteket i Lindesberg: måndag 9-15; tisdag 12-19; onsdag stängt; torsdag 12-19; fredag 9-18; lördag 10-14; söndag stängt. Senare tillkommer meröppet 7-22 varje dag då biblioteket har möjlighet att ha den tjänsten igen. Biblioteken i Fellingsbro, Frövi och Storå är öppna enbart en dag per vecka. Läs mer på bergslagsbibblan.se >>

Lindesbergs Bio: Stängt med anledning av de lokala allmänna råd som införts i Örebro län för att förhindra spridning av Corona-pandemin.

Utställningar

Vinter på 1920-talet i skyltfönster: Lindesbergs Hembygdsförening visar hur det såg ut i Lindesberg för 100 år sedan i skyltfönstren på Blombergska gården, Kungsgatan 48, Lindesberg. Just nu visas vinter på 1920-talet - därefter kommer föreningen att följa de fyra årstiderna och ändra innehållet under året. Det blir något att se fram emot, meddelar Lindesbergs Hembygdsförenin

Se gamla bilder från Lindesberg på corona-säkra sätt: Lindesbergs stadsbibliotek erbjuder nu nya corona-säkra sätt att se gamla bilder från Lindesbergs kulturhistoriska arkiv - dels som bildspel på bildskärm i bibliotekets fönster ut mot Kungsgatan, dels som bildserier på kulturenhetens instagram-sida. Därmed behöver du inte gå in i biblioteket för att se dessa intressanta bilder. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Konstförening visar ny konst i skyltfönster: Kulturen och samhället går på sparlåga - men Lindesbergs Konstförening ger inte upp utan har hängt ny konst i skyltfönster på Kristinavägen 34 (gamla Lindqvist Glas) med verk av Per F T Nilsson från Nora. Läs mer på lindekultur.se >>