Konstvetare ny preses i Kungl. Vitterhetsakademien

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2020 06:00 CET

Peter Gillgren, professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet, har tillträtt som preses i Kungl. Vitterhetsakademien.

Peter Gillgren, professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet, har den 1 januari 2020 tillträtt som ny preses i Kungl. Vitterhetsakademien. Han efterträder professor Anders Cullhed  (preses 2014–2019) och valdes in i Vitterhetsakademien som arbetande ledamot 2013.

Kungl. Vitterhetsakademien stödjer och finansierar forskning inom humaniora och samhällsvetenskap samt främjar kulturmiljövård.

Peter Gillgrens forskning handlar framför allt om renässansens och barockens konst samt om konstvetenskaplig teori och ämneshistoria. Senast har han ägnat sin forskning åt konsthistorikern Felix Horb (Prag 1890 – Stockholm 1958). Horb tillhörde Wienerskolan och kom som flykting till Sverige undan nazismen 1939. I en nyligen publicerad artikelJournal of Art Historiography  behandlas Felix Horbs kritiska relation till mer kända konsthistoriker som Max Dvořák, Hans Sedlmayr och Erwin Panofsky. Gillgren har tidigare bland annat utkommit med en bok om Michelangelo (2017).

Peter Gillgren är även ledamot av Academia Europaea. Mer om hans forskning finns här.

Preses är ordförande i en vetenskaplig akademi och motsvarar befattningen styrelseordförande.

Kungl. Vitterhetsakademien instiftades av drottning Lovisa Ulrika 1753 och har som sitt främsta syfte att främja och finansiera forskning inom humaniora och samhällsvetenskap samt kulturmiljövård. Vitterhetsakademien förvaltar också de egna kulturfastigheterna Skånelaholms slott i Uppland, Stjernsunds slott i Närke, Stensjö by utanför Oskarshamn, Borgs by på Öland och Rettigska huset i Stockholm. Vitterhetsakademiens förlag publicerar ett antal vetenskapliga skrifter varje år samt samarbetar med andra förlag. Läs mer på www.vitterhetsakademien.se.

Kommentarer (0)

Kommentera