Nu släpper KungSängens årets Vårkollektion

Nu lanserar KungSängen sin vårkollektion för 2022. Nyheterna inkluderar allt från pastelliga och vårfräscha påslakanset, örngott och plädar till mjukaste babyfiltar. Kollektionen går i grönt, blått, beige, rosa och grått. I designen syns bland annat vårens blomster i akvarell.

”Växter, blad och blommor som går i grönt och blått är heta vårtrender. I kombination med akvarelldesignen får mönstren en härlig lätthet som skapar associationer till både vatten och natur. Gröna och blå nyanser är även fördelaktiga just i sovrummet. De kopplas till naturen och ger ett harmoniskt och svalare intryck vilket gör att vi varvar ner lättare. Tillsammans med bäddsetens enfärgade baksida får bäddningen mer liv och kontraster." berättar sortimentsutvecklare Agneta Sönnerstam på KungSängen.

Materialval från natur och PET-flaskor

KungSängen har en extra fin nyhet i kollektionen med pläden Bissen, som är tillverkad av PET-flaskor.
”Pläden Bissen är vår absolut mjukaste och mysigaste pläd just nu. Idag har vi även sängtyger tillverkade av återvunna material från Pet-flaskor och vi kommer att se mer och mer återvunna material inom textilbranschen, vilket känns riktigt bra. För oss har det även varit viktigt att säkerställa Pet-flaskornas ursprung och välja material som är certifierade enligt GRS (Global Recycled Standard)”
fortsätter Agneta.

Hur materialet och kvaliteten påverkar sovmiljön är en av de viktigaste faktorerna vid framtagning av nya sängkläder. KungSängens textilier är alltid Öko-Tex® Standard 100-certifierade för kontroll av hälsoskadliga ämnen.
”Till vårkollektionen väljer vi alltid lätta material med extra mjuk och fintrådig bomull för svalare nätter. Till babysortimentet Mini har vi även tagit fram en luftig och väl ventilerande filt. Den mjuka finstickade bomullen ger en behaglig temperatur under både barnvagnspromenader och hemma i spjälsängen."
avslutar Linda Strand, sortimentschef på KungSängen.