Kvix: Forskning visar: Vi rör oss mindre än vi tror

WOW! Över 500 kvixare från hela Sverige deltog i vår Kvixpromenad under promenadens dag den 26 april. Vi på Kvix vill uppmärksamma promenadens betydelse för en hälsosam livsstil. Visste du till exempel att bara en procent av svenskarna rör på sig tillräckligt under en dag?

Hjärtkärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, samtidigt som det är en sjukdom som går att förebygga. En hälsosam livsstil med bra mat och regelbunden motion kan kraftigt minska risken för hjärtkärlsjukdom. Det räcker med 30 minuter måttlig aktivitet om dagen för att få resultat, men ju mer du rör på dig, desto bättre för hälsan. Men majoriteten av svenskarna överskattar grovt hur mycket man rör sig under en dag.

- Många tror att all rörelse under dagen räknas. Men rekommendationen 30 minuter om dagen handlar om en aktivitetsnivå som är högre än vardagslunken. Aktiviteten ska vara så pass intensiv att man blir lätt andfådd och får lite svårt att prata samtidigt. Det är denna nivå som ger en effekt på allmänkonditionen och det allmänna välbefinnandet. Aktiviteten bör helst utföras i sammanhängande perioder som är minst tio minuter, säger Michael Sjöström, docent på institutionen för biovetenskaper och näringslära vid Karolinska institutet i en artikel på Karolinska institutets hemsida.

Hans forskning visar att vi tror att vi rör oss mer än vi faktiskt gör. Under en vecka registrerades 1500 personers rörelseaktivitet runt om i Sverige. Resultatet var nedslående. Bara en procent var aktiva 30 minuter eller mer i en sammanhängande period på minst tio minuter. 50 procent var aktiva 30 minuter på en lätt ansträngande nivå, men då bara korta stunder, som en eller två minuter.

- Det är tyvärr alldeles för lite. Generellt sätt tror jag att det är väldigt lätt att överskatta sin aktivitetsnivå. Det gör även jag. Jag jobbar på en förskola och tänker att jag har ett aktivt jobb, men när jag tittar på pulsklockan efter en dag så kanske jag bara har gått 4000 steg, säger Elin Johansson, instruktör på Kvix.

En annan studie från Karolinska institutet visar att golfspelare har 40 procent lägre dödlighet än resten av befolkningen och förväntas leva i snitt fem år längre. Det är professor Anders Ahlbom och Bahman Farahmand som lett studien och de menar att det är just den raska promenaden som är orsaken till den minskade dödligheten.