Digital lunchpromenad för mer vardagsmotion

Måndagen den 26 april är det promenadens dag. Vi på Kvix är måna om just vardagsmotionen och vill därför uppmärksamma detta med en digital lunchpromenad, som kryddas av både tävling och tips för en mer hälsosam vardag.

Hjärtkärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, samtidigt som det är en sjukdom som går att förebygga. En hälsosam livsstil med bra mat och regelbunden motion kan kraftigt minska risken för hjärtkärlsjukdom. Det räcker med 30 minuter måttlig aktivitet om dagen för att få resultat, men ju mer du rör på dig, desto bättre för hälsan.

- En lunchpromenad är ett perfekt sätt att komma och ut och röra på sig. Man blir så mycket piggare av frisk luft och rörelse, jag gör det varje dag. Det är ett bra sätt att få in ny energi i kroppen, säger Elin Johansson, som är instruktör på Kvix och som tillsammans med instruktören Helen Lindberg kommer att leda måndagens promenad.

Forskning från Karolinska institutet visar att människor kraftigt överskattar hur mycket de rör på sig. Under en vecka registrerades 1500 personers rörelseaktivitet runt om i Sverige. Resultatet var nedslående. Bara en procent var aktiva 30 minuter eller mer i en sammanhängande period på minst tio minuter.

- Generellt sätt tror jag att det är väldigt lätt att överskatta sin aktivitetsnivå. Det gör även jag. Jag jobbar på en förskola och tänker att jag har ett aktivt jobb, men när jag tittar på pulsklockan efter en dag så kanske jag bara har gått 4000 steg, säger Elin Johansson. Jag tror att de flesta tänker att det räknas även om man inte blir svettig. Men om man ska få hälsofördelarna, så som minskad risk för hjärtkärlsjukdom, så måste man bli svettig och få upp pulsen.

För att lyfta vikten av vardagsmotion och enkelheten i en rask promenad anordnar vi Kvixpromenaden på promenadens dag. Klockan 11.45 kommer människor från hela Sverige att samlas digitalt för uppladdningen till en gemensam lunchpromenad. Allt man behöver göra för att delta är att ta på sig promenadskorna, checka in digitalt på kvix.se och sedan börja gå.

- Jag hoppas att så många som möjligt följer med och att vi kan få fler att inse tjusningen i en 30 minuters lunchpromenad och den energi den kan ge, säger Elin Johansson.

Om Kvix

Kvix har snabbt blivit en digital samlingsplats för inspiratörer inom hälsa och välmående. Här kan deltagarna köra digitala gruppträningspass, lyssna på föreläsningar och läsa texter om hälsa. Kvix är ett relativt nystartat Umeåföretag som vuxit snabbt. Målet är att få fler att röra på sig, utan att behöva ta sig till ett gym. Genom digitala gruppträningspass kan medlemmarna logga in digitalt från hemmet och ändå få professionell feedback i sin träning.

- Vi vill göra det enkelt och roligt för människor att röra på sig, att göra det varifrån som helst, tillsammans med en av våra instruktörer och andra deltagare, säger Camilla Palm Creative assistent på Kvix.

Haka på Kvixpromenaden så här:

Checka in på Kvix.se klockan 11.45 på måndag den 26 april för uppladdningssnack, träningstips och en belöning. Klockan 12.00 börjar promenaden.

Alla som checkar in får en belöning och kan också delta i en tävling där vi lottar ut fina priser från samarbetspartners (Pureness, ProPud, MPWR Sportswear, Storytel, Trendrehab) samt 1 månad gratis Kvix Premium och en vattenflaska.